Jeg fikk tatt den!
Inspirert av Stians første post, med tanke på å "sjokke" bolten, så lagde jeg enda en løsning, som jeg herved døper Brekkes elektrosjokk metode for løsning av veivakselbolt
Først så satt jeg på en lett buet latmansarm, og justerte denne "akkurat passe" i lengderetningen så den skulle treffe et "trygt sted" (kunne ha vært bakken, dersom armen hadde vært lengre.
Tanken her er å få litt fart i svinghjulet før bråstoppen, jeg tror røret jeg brukte som forlenger fikk for mye fjæringseffekt.
Nøkkelen her er å ha 20-30 cm "fri bane" før verktøyet treffer karosseriet rett ved siden av lykta (der feiget jeg ut og la en arbeidshanske for å spare lakk)
Standard hjulskiftarm fra Biltema, lånes med glede ut etter samme vilkår som Rudolf Racing Garage, men koster under hundrelappen på Biltema, såvidt jeg husker.....
Så var det å koble på batteriet igjen, og kjøre starter kjapt en gang: BAM i karrosseriet med latmannsarmen.
Kjøre starter en gang til, med samme lyd, da løsnet svinebolten
Sjekk av nedslagsstedet etterpå viser ingen skader, kun en liten bommulstrevl som har festet seg litt i lakken
(platekanten "nedenfor" ledningene på bildet)
Og resten av løsningen av bolten kan jeg ta med fingrene
Takk for god hjelp og inspirasjon nok en gang, håper dette trikset kan hjelpe noen en annen gang!
(Gjør oppmerksom på en viss risiko for at 1)latmannsarmen løsner og blir til et prosjektil 2)Latmannsarmen forlenger seg "i farta" og slår inn i lykten, så dette er ikke en metode jeg vil anbefale som førstevalg, det er kun for de desperate....
Men elektrosjokk er jo ikke akkurat det man bruker som standard uansett
Blir spennende å tenke på hvordan jeg skal trekke til med rett moment når bolten skal festes igjen, håper cluthcen greier å holde imot, hvis ikke får jeg stikke en skrutrekker i starterkransen
