Page 2 of 8

Re: Special'n...

Posted: 06 Jul 2011, 23:02
by Agility
Nye bremseskiver og klosser foran, samt overhalte kalipere, gått løs med stålbørst og rustfjerner....
Image

Bak har det kommet nye fjærer samt bremseklosser, også overhalte kalipere, stålbørsting og rustfjerner....
Alle skivene løsnet forøvrig greit !
Image

Så var det ned på bakken og ut av garasjen for en vask og litt fotografering...
Image

Litt sånn nyrestaurert Leopold-look på de bakfjærene for øyeblikket... :shock:
Image

Og dekka har fullstendig feil dimensjon..... :?
Image

Og i morgen blir det rengjøring og rydding i garasjen, så skal Mazdarati'n inn og bytte fjærer... :wink:

Re: Special'n...

Posted: 14 Jul 2011, 21:38
by Ove N
Da er vi meget spente på fortsettelsen med den sorte karen her.. :P
Hørte rykter om EU kontroll og Lavtflyging :shock:

Siden Mazda kanskje har gått tom for deler, og du kjenner noen som kanskje har.. Så:
Image

Laaaangt bremserør, godt innpakket får å tåle litt rask transport!

Rasketransportmiddelet :P
Image

Og ett litt raskere ett, for de med gode raske kontakter i transportbransjen :wink:
Image

Så bruk natta på monteringen da vel.... :idea:

Re: Special'n...

Posted: 15 Jul 2011, 22:00
by Agility
Er det det som kalles effektivitet... ?!? :mrgreen:
Ingen skruing i natt eller i dag, men fra lørdag ettermiddag er det hovedfokus på å få kjærra sammen og på veien... :wink:

Re: Special'n...

Posted: 19 Jul 2011, 22:59
by Agility
Skal til EU/etterkontroll på torsdag formiddag, så nå er det bare å få bilen sammen.
Bremserør ble montert i går og bremsene luftet. Mazda greide ikke å levere det ene røret
til høyre foran før om ei uke, så da ble det et 90cm kobberrør fra Mekonomen inntill jeg får originalrøret.
I dag er det interiør som skal monteres...
Image
Da var alt på plass...
Image
Har også benyttet tida til å bygge om den Kanadiske/amerikanske MSSS'n til å ta europeiske frekvenser,
er vel den andre i MSSS'n i verden som kan det... :wink:
Gjenstår å bygge en automatisk AUX inngang, der det skal henge på et DAB-adapter etterhvert.
Image
Og de fleste av disse greier ikke å spille CD'er, men det gjaldt selvsagt ikke denne... :D
Image
Jeg har jo gitt bort bilen, så da måtte jo eier'n komme en tur ut i garasjen og teste lydanlegget.... :twisted:
Image
Den blanke boksen i hånda er sensurert... :mrgreen:

Re: Special'n...

Posted: 19 Jul 2011, 23:10
by Ove N
Skal sei! Virkelig forandring siden jeg så den da, før sommerturen..
Venter spent på titt igjen da, på vestlandet, hvis du får låne den noen gang da :?:

Re: Special'n...

Posted: 19 Jul 2011, 23:17
by Agility
Ove N wrote:Skal sei! Virkelig forandring siden jeg så den da, før sommerturen..
Venter spent på titt igjen da, på vestlandet, hvis du får låne den noen gang da :?:
Det var det da..., får spørre pent da vettu... :lol:

Re: Special'n...

Posted: 21 Jul 2011, 16:17
by Agility
På med prøveskilt og ut på prøvekjøring ca 3 timer før etterkontroll pga. mangellapp etter EU kontroll
i februar, kom ca 600m før 1 sylinder forsvandt, fuska og gikk og bare elendighet...
Hjem igjen for hastereparasjon, så da var det godt man har delebil stående... :mrgreen:
Henta over pluggledninger, samt åpnet og sprayet kontaktene til dysene. Ny prøvetur og det gikk greit
ei lita stund, så var det null gass eller full gass og ingenting imellom. Hjem igjen (Begynte å virke i oppoverbakken)
og av med kontaktene til luftmengdemåler og throttlebodysensor, fyllte på med kontaktspray og på igjen... Nå begynte ting å bli bra...
Image
Har også henta over hjula og satt de tragiske med feil dimensjon som fulgte med den svarte, over på Mazdarati'n...
Ble jo pent med Chaparral'er på den svarte og..., vil gjerne ha dem i gull, men eier'n er foreløpig uenig i akkurat det... :?
Har også fått arve parklysa siden Mazdarati'n har fått blanke nye...
Hadde også litt kluss med park/blinklys foran, så da ble blinklyspærene som nå hadde bestemt seg for å
lyse hele tida putta nedunder støtfangeren bak lyktene. Hadde jo ikke tid til å fundere på det, men blinklys
var jo ikke noe som skulle kontrolleres så da så... :lol:
Forøvrig funka lysene som de skulle da jeg kom hjem etter halvannen times tur i finværet senere,
så her er det noe ledninger som ligge og lager kortsluttning et sted. Får fjerne alle ledninger og releer som er ettermontert
og gjøre det ordentlig når jeg får tid...
Image
Var litt spent når den hang her, med tanke på noe motorfusk rett før jeg svingte inn og avgass som skulle måles, men alt var OK.
Så da var det bare å betale 215,- for kontrollen og reise og betale omregistrering og hente ut skiltene...
Begynte brått å gå på 3 sylindre igjen da vi skulle hente skiltene, men det var en løs pluggledning på ene coil'n og en
løs kontakt på bensindysa til cylinder 1. Hadde det nok litt travelt i dag tidlig... :roll:
Siden har den gått som ei klokke... :D
Ser da rimelig fornøyd ut... 8)
Image

Kjørelys...

Posted: 28 Jul 2011, 11:18
by Agility
Etter et par kvelders rydding i ledningsnett inni bilen og i motorrommet, har Special'n nå fått riktige kjørelys.
Samme modell som ble bygd på Mazdarati'n
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12196

Det var lenge et lite mysterium hvorfor det av og til ble konstantlys i blinklysene foran, og jeg trodde lenge
det skyldtes "finurlige" koblinger fra tidligere eiere, men det var ikke så enkelt...
Oppdaga tilslutt ved en liten tilfeldig het at de lyste når håndbrekket var av, og gikk av når det var på. :shock:
Bilen stod jo i garasjen med brekket på mens jeg drev og koblet og testet, så det ble liksom ikke fanget opp at det var sånn det var... :oops:
Men da fremstod jo "problemet" brått veldig mye enklere. Litt konsultasjon med ekspertisen på Grorud, og DRL (Daytime Running Light) releet ble avdekket
under dashbordet.
Image
Modeller fra 94 og utover har samme ledningsnett i USA og Kanada, og bruker en blindplugg med jumpere i en liten kontakt, der dette releet ikke er installert.
93 mod har ikke den pluggen, så da var det frem med koblingsskjema, finne ut hvilke signaler som gikk hvor, og så klippe til noen binderser og plugge inn i kontakten til releet...
Image

Leopold har ønsket seg DRL-relee i mange år, det er veldig sjeldent og umulig å få tak i på eBay (vet om ett til i en Miata i Norge), så han skal få dette.... :lol:

Re: Special'n...

Posted: 26 Aug 2011, 22:45
by Agility
Har vært kryss og tværs i indre østfold og deromkring i dag, utrolig hvor mange fine veier som finnes ..... :shock:
Men turen endte i Halden der svigers hadde vært innom JetCarrier i Tistedal og hentet de nye etterlengtede felgene som ble bestillt til Special'n for ei stund siden, så de får sannsynligvis lagt på dekka som har lagt i garasjen i flere uke i løpet av morradagen, så da skal det komme noen bilder.... :wink:

Re: Special'n...

Posted: 29 Aug 2011, 16:37
by Agility
Sjefen sa "Sånne skal jeg ha til bilen min !!!"...
Så da var endelig felgene (Drag DR-41 15x7 ET40) montert på bilen med nye Fulda Progresso 195/50-15
5,8kg felg og en totalvekt med dekk på 13,5kg pr. hjørne...., synes ikke det var så galt... :D
Til sammenligning så veier Chaparral'ene 7,4kg og gir en totalvekt på Mazdarati'n med Toyo Proxies T1R(7,7kg) på 15,1kg... :?
Image
Har flytta ned skiltet fra nesa og montert på MX-5 skiltholder...
Image

Image
Satt litt bedre på veien enn de gamle hockeypuckene som ærbødigst var lånt fra Beverly... :mrgreen:
De er forøvrig vasket med FerroBet Rustvask og står skinnende klare til levering i garasjen...

Re: Special'n...

Posted: 29 Aug 2011, 22:10
by 2re
Bærre lækkert :)

Re: Special'n...

Posted: 30 Aug 2011, 06:20
by Ove N
Er jo fine felger det, tiden en bruker på å vaske de er også kjekk :D

Re: Special'n...

Posted: 24 Oct 2011, 14:06
by Agility
Ove N wrote:Er jo fine felger det, tiden en bruker på å vaske de er også kjekk :D
Går fort å vaske bare man gjør det ofte nok... :wink:

Oppussing...

Posted: 24 Oct 2011, 14:21
by Agility
Oljebehandling hos Funderud er bestillt førstkommende mandag, og etter å ha vært nede med 807'n
for ei uke siden til samme behandling, og ble påmint om hvordan den ble sausa inn under og oppover, så ble det bråbestemt
at mest mulig av evt. rust og tjafs skulle fjernes på Special'n før den fikk gjennomgå det samme.
Godt man har vaktuke på jobb så man kan holde på i garasjen....
Selvfølgelig har jeg begynt med alt for mye på en gang, så vi får se om vi blir ferdige før mandag...
Om ikke så får da evt. Mazdarati'n få oljebehandlinga istedenfor...., godt å ha valgmuligheter :mrgreen:
Image

Og så har jo sønnen min flytta hit i sommer, så da fikk man god hjelp med diverse småarbeid...
Han ble forresten forespeila store muligheter av hun som eier bilen til å låne den i fremtiden siden han var flink og hjalp til.... :wink:
Image

Verneutstyret mangler?

Posted: 24 Oct 2011, 21:05
by Ove N
Agility wrote: Og så har jo sønnen min flytta hit i sommer, så da fikk man god hjelp med diverse småarbeid...
Image

Ser ikke vernebriller :shock: Trodde det var litt HMS også i garasjen..

Tja dagene går jo fort.. Tror det blir den røde som får oljebehandlingen jeg :idea: