Mail fra biltilsynet om trimming av Mx5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Enig her.. Bruk klubb kassa til no fornuftig ;) ;) :) 650 kroners for en brosjyre er jo drøyt mye men.. om det er det som skal til så :D
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

Godkjenning fra Biltilsynet er vel bare en ting.
Hva hvis du er ute for noe, ansvarlig for skade på noen el. hva gjør forsikringsselskapet da?

Sitter man ikke da med en skikkelig Svarte Per?
:(

Jeg har lurt lenge på en liten turbo, men uten å vite mer om hva forsikringsselskapet gjør er jeg avholden...
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Du skal atlltid høre med forsikring før du modifiserer bilen, hjelper lite å ha godkjent med turbo vis ikkje forsikringen din har godkjent dette.. men forsikringen pleier som oftest å godkjennne dette vis bilen er godkjent fra biltilsynet...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

når du har bruksforandrng på ett kjøretøy hos biltilsynet får forsikringen oversendt de nye opplysningene. men det er jo greit å informere forsikringen før du gjør dette uansett.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

gidder ikke be om å få betale mer.. når jeg skal ha skilter på bilen etter å eventuelt ha godkjent bilen så oppgir jeg regnummeret, og det får jammenmeg holde. Er den godkjent så er den godkjent, da kan de mene hva de vil, de kommer ikke no vei med det uansett..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

Mazdafreaks wrote:Du skal atlltid høre med forsikring før du modifiserer bilen, hjelper lite å ha godkjent med turbo vis ikkje forsikringen din har godkjent dette.. men forsikringen pleier som oftest å godkjennne dette vis bilen er godkjent fra biltilsynet...
Har noen konkret erfaring med dette, og hvilken reaksjon fikk dere fra forsikringsselskapet?
Jeg vil jo gjette på at de setter opp premien.. :x hvis de i det hele tatt er interessert i å forsikre en trimmet bil.
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Forsikringspremier blir satt etter statistikk, mange dyrere og raskere biler kan være billigere å forsikre, så du kan være heldig å få en rimelig forsikring på Mx-5 / Miata Turbo bare fordi det ikke finnes noe særlig statistikk på det...

men det er vel større sjangs for at dem ikke finner den, og sier at denne kan ikke vi forsikre for den finnes ikke i registeret vårt....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

finner de den ikke, er den fortsatt typegodkjent som en mx5 1.6 liter ;)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

HF-mx5T wrote:finner de den ikke, er den fortsatt typegodkjent som en mx5 1.6 liter ;)
Er du sikker på at det holder? Det ville jo være fint, men er det virkelig lov å håpe på noe sånt.... :)
...noen som overhodet har prøvd dette med Mx-5 / Miata? (han som har den godkjente feks.)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

at bilene ikke finnes i register er ikke bil eigers problem...
fattern hadde en av dei første opel vectra 2000 4*4 16v i landet...tror det var nr 3 eller 4 den eksisterte ikke i noe register hos pengesugern så den satte dei forsikringen til en vanlig opel vecta 2,0 som kostet ca 100000 mindre
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

glaibilenmin wrote:at bilene ikke finnes i register er ikke bil eigers problem...
fattern hadde en av dei første opel vectra 2000 4*4 16v i landet...tror det var nr 3 eller 4 den eksisterte ikke i noe register hos pengesugern så den satte dei forsikringen til en vanlig opel vecta 2,0 som kostet ca 100000 mindre
Hva om denne hadde blitt stjelt eller noe slikt då, ville dere bare fått igjen for den simple modellen då, nei si ifra og betal kanskje noe meir og øke verdien på forsikringen, kjenner en som monterte v8 i volvoen sin, det kostet ikkje noe meir i forsikring, men fikk økt verdien på bilen..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har hørt en regel at man kan trimme bilen 20% uten å fortelle om dette til biltilsynet,, Eg har 116 og 2o% økning blir 139,2 og ett greddy turbi kit gir 140, vil dette si at eg kan la vera og si ifra.. Er det noen andre som har hørt om denne 20% regelen...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

10% mener jeg det er...... men jeg tror man skal si i fra, bare at de godkjenner det garantert....
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Det er vel mer slingringsmonn som de har i forhold til fabrikantens tall.. altså om du har en bil med 150hk, som naboen ringer inn og sier er trimmet, og den ikke er det, men likevel bremser 164hk så er det greit..

En standard bil kan godt bremser mer enn oppgitt.. synd å måtte betale ekstra for det.. derav litt slingring .. :)

Mener jeg å ha blitt fortalt ihvertfall.. men om det stemmer kan jo diskuteres ;)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

høres jo fornuftig ut det.....
Post Reply