Page 2 of 3

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 31 Mar 2015, 11:35
by Mikaelø
MX-Jon wrote:Jeg har både NA 1,6 og NA 1,8. Liker begge to men de er ulike å kjøre. 1,8 er litt mer bedagelig, behøver ikke gire så mye. 1,6 føles litt mer som en racerbil, behøver litt turtall. Du kunne jo prøvekjøre litt ulike biler og se selv hva du synes. Men hvis du skal sammenligne så sammenlign biler som ellers er like i understell. Hvis den ene er stivere/lavere vil det sikkert lure deg litt og gi litt annet inntrykk.

Uansett motor, så blir det nytt understell. Men vill kjøpe en orginal å bygge selv, er vell halve kosen med bil det :)

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 31 Mar 2015, 11:38
by Mikaelø
Mye bra tilbakemelding her! Takk for dem som gidder. Er ikke akkuratt den samme tilbakemeldingen hos andre forum jeg er medlem på. :D :D

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 31 Mar 2015, 15:25
by GTX-Lars
Ørnbjørn wrote:949-racing fekk 125 whp (opp fra 85-90) ut av ein 1.6 med "bolt-ons" og e85. Det er ein solid økning i % men ikkje mange hestane likevel. Samme % er nok mogleg på 1.8 med tilsvarende mods.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=532595

Eksos, bensintrykkregulator, header, filter og megasquirt vil koste i overkant av 15 laken. Pluss ørten timer med tuning.
Det er jo ein plass å starte, så har ein grunnlag for kompressor / turbo seinare.

Rotrex har eit kompressorkit som gir 150 hester i motor (1.6) med original ECU. Det koster i overkant av 25.000. Skal du ha meir må du likevel ha Megasquirt eller tilsvarende.

Ps. sørg for at understell og bremser er på stell først 8)
emilio700 wrote:To be fair, we tried this bolt on only approach specifically because we don't want to go into the motor. When it failed to reach our target, or even get close for that matter, we pulled the 1.6 and dropped an NB engine in.

So this 1.6 crate engine made 125whp wringing it's neck on E85.
- An NB1 (1.8) USDM crate engine with the same mods will make 152whp.
- An NB1 engine dropped into an NA6 breathing through the AFM and stock ECU, stock NB2 header and high flow exhaust on pump gas will make... 125whp. That will cost less than Austin's NA6 build.

If you are spending anything more than $1500 on your 1.6 engine, you should look at just swapping an NB engine in. I love the feel of the 1.6's but you just can get around the cost/benefit ratio of the NB engines.
Eg gjorde dette. Kjøpte ein dyr motor, men totalkost er nok lavare enn med kompressorkit + motoren er 10 år nyare. Med ein EDM/JDM motor får du meir enn med ein US motor pga innsuget har bra flow vs dårlig flow på US :)

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 31 Mar 2015, 16:35
by DrHolm
+1 ^^

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 31 Mar 2015, 22:42
by Sunnmøring
Sjekk bakre hjulbuar for rust. dei rustar både frå innsida og utsida.
Eg trudde eg kjøpte ein relativt rustfri NA då den var tektylbehandla, MEN det viser seg at det har gått hol på tektylen inne i hjulbua, og hjulet har i effekt fylt kanalen med grus og vatn. I mitt tilfelle var det kun rusta frå innsida, utsida såg fin ut før eg trykte igjønom eit skrujærn uten å bruke makt.
Sjekk NØYE etter jalla fiks der folk har pussa litt ned rusten på utsida og lakka svart på nytt.

Ta med lommelykt og grav ut all skit frå hjulbuen mot kanalen og leit etter rust. Viktig!

Eventuelt kan det ruste frå utsida, via saumen som er rett under døra. Dette gjeld også for NB.

Eg reknar med du finn rust om du leitar, og då bør prisen være deretter då det kan koste titals tusen for å få det reparert.

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 03 Apr 2015, 21:28
by Mikaelø
Kommer flere å flere Mx-5er om dagen.
Har sendt et par mailer, men ikke noen som er i "nærområdet" (les mindre enn 4 timer kjøring).

Jakten fortsetter!

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 03 Apr 2015, 22:15
by Trouble
4 timer er jo ingenting. Step up your game, man!

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 04 Apr 2015, 10:12
by Mikaelø
En vei altså. :)

Hva er hovud forskjellen på en US Miata å en norsk MX-5 ?
Har kommet en US miata til salgs som jeg syns var veldig bra.

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 04 Apr 2015, 13:28
by Trouble
Utstyr? Jeg har i hvertfall A/C, Cruise controll, høyttalere i nakkestøte, limited slip-differensial osv. på min Miata..

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 04 Apr 2015, 13:35
by Agility
Som oftest mindre rust da de har sine 10 første leveår i tørt klima i USA...

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 04 Apr 2015, 18:45
by Steso
Her er annen kar med kjøpsplaner. Selger en Porsche og har budsjett på 120.000. Vil ha det enklere og "morsommere"! Jeg henger meg på med spørsmål NB 99 GT-R er OK alternativ, eller bør jeg "go NA classic" og oppgradere derfra? Jeg skal ikke konkurrere med deg M! Legger meg etter deg på banen :D

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 04 Apr 2015, 18:59
by DrHolm
Imo. Er NBFL '01 Sport 1.8 det beste utgangspunktet med det budsjettet.

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 04 Apr 2015, 19:02
by Steso
Takk for kjapp tilbakemelding doktor. Men du, "Imo" betyr? Og FL er? Takk igjen :-)

Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 04 Apr 2015, 19:06
by vidarlavoll
DrHolm wrote:Imo. Er NBFL '01 Sport 1.8 det beste utgangspunktet med det budsjettet.
+1

Re: Tips/råd kjøp av MX-5

Posted: 04 Apr 2015, 19:46
by Voodoo
Imo = in my opinion.