Page 2 of 5

Posted: 04 Dec 2005, 22:12
by Mazdafreaks
Tror nok ikkje det er kommet noe nedi her. det kan vera mye som kan vera årsaken til dette, men er nok reima di, hadde du høyt turtall da dette skjedde eller, og med planet topp kanskje større kam enn oem, og masse koks i disse sporene som ventilene skal nedi ved remslitasje så skjer dette.. kjipt dette i grunn, men er da egentlig bare å bygge opp igjen, stempler er ikkje så alt for dyrt, og topper selger de overhalt på www.ebay.com. Man kan også bruke en 323 16v blokk, disse er billige på huggerne.. da slipper man stress med å finne deler til mx5 som er litt mer skjeldne,, Eg brukte en mx3 blokk i naen min denne var en 1.6 16v sohc bolt on dette......

Posted: 06 Dec 2005, 12:30
by Kusk1
skjønner, men hva trenger jeg egentlig da ?

Er ikke så interessert i å starte ett nytt prosjekt med dette her. Tiden har lært meg at prosjekter er dyrt, SVINDYRT. Kunne tenke meg en komplett motor fra en annen bil som jeg vet fungerer, så jeg får kjørt litt og ikke bare skrudd. Bilen må uansett selges igjen til sommeren..

Irriterer meg at ikke bildelsenterene rundt omkring klarer å skille Mx3 fra MX5, har enda ikke funnet en hogger som har 1 slik motor i landet. Bare 2.0L V6'ern fra MX3 og en 1.8Liter..

Ingen her inne som vet om noen som kanskje har en slik motor eller vet hvor det er lurt å lete. Kanskje noen svenske internettsider ?

Begynner å bli lei av at bilen min har stått i over en måned nå :(

versåsnill noen !

Posted: 06 Dec 2005, 12:33
by Mazdafreaks
1.8 passer jo rett i vis du får med alle motorfester og innsug og grenrøret, ellers så har jo www.au2fast.dk garantert en motor liggende..

Posted: 06 Dec 2005, 22:53
by Kusk1
Har nå sendt mail til de danskene :)

Håper de har en motor !

Posted: 07 Dec 2005, 08:06
by 55000
Kusk1 wrote:Har nå sendt mail til de danskene :)

Håper de har en motor !
Ta`og ring på telefon. Mail til Au2fast tager LAAAANG tid!

Posted: 07 Dec 2005, 09:26
by Kusk1
ok, men skjønner jo ikke dansk ! :?


Trenger hjelp til ett chassisnummer på en motor jeg har funnet !

Min bil er : JMZNA18B200113693

Den motoren jeg har funnet er :

JMZEC13A200113164

Vil denne passe ??

Posted: 07 Dec 2005, 15:25
by Kusk1
Har funnet ut at den motoren fra huggern var fra MX-3 og passer dermed ikke.

Har funnet en person som har en motor til salgs. Han hadde hatt ulyder i rådelagrene, fått skiftet rådelagrene, fungert ok en periode, så begynte han å plages med dårlig oljetrykk. Han hadde deretter fått konstatert av en "mazdakyndig" at det skyldes oljepumpa ikke hadde vært ordentlig skrudd til når rådelagrene hadde vært skiftet, han sa at det eneste man behøvde å gjøre var å ta ned bunnpanna og stramme oljepumpa, så skulle den være bra. Motoren er fra en amerikansk miata og har gått 90.000Miles. (Er dette for langt)

Pris 4000kr uten dynamo og starter.

Høres dette greit ut ?? Er det forskjell på den amerikanske og den andre motoren?? Effektforskjeller ? Annerledes fester?

Er desperat nå og det virker som dette er den eneste motoren i norge !

Posted: 07 Dec 2005, 15:28
by glaibilenmin
Det skal vel ikke vær noe forskjeller på disse nei... regner med at det er en 1,6 90-93 du snakker om no... 90000miles er vel ikke steintulent da... 4000 er jo ikke en skremmende pris heller

Posted: 07 Dec 2005, 17:20
by Kusk1
skjønner hva du mener, den er fra 11/92.

Men har litt dårlig erfaring med rådebanker som har vært utbedret og slurvete arbeid med løse oljepumper, men jeg får vel bare ta en sjangs, har jo en så og si komplett delemotor hvis det skulle være noe, delemotoren har jo den nye veiva, så hvis det skulle være noe problemer med rådene/veiva kan jeg jo bare skifte over!

Virker som det er den eneste motoren i Norge+Sverige nå så har vel ikke så mye valg :)

Posted: 08 Dec 2005, 18:57
by Kusk1
Noen andre som vet om noen forskjeller ved miata/mx5 1600motoren ?

Posted: 09 Dec 2005, 11:22
by mojo-91
Kusk1 wrote:Noen andre som vet om noen forskjeller ved miata/mx5 1600motoren ?
Disse motorene er vel identiske bortsett fra de mx5-modeller med 90hesters motor

Posted: 09 Dec 2005, 23:01
by mxLars
.. og automat-miata/mx5 med 90 ponnier..

**Hadde glatt tatt det lille ekstraarbeidet med 1.8 konvertering hadde motoren min røket :!:
Men er jo litt som skal stemme der også da.. som f.eks. tilgang på en SLIK delemotor :oops:

Manual og komplett "kit" for 1.6-1.8 konvertering har de hos flyinmiata.
Sjekk ut http://www.flyinmiata.com/index.php?dept=67

Posted: 15 Dec 2005, 00:09
by Kusk1
Da var motoren i hus.

Hel og grei motor med Innsprut og clutch og motorfester, eksosmanifoild og det hele.

4000,- er vel ingen upris ? Får håpe det bare er å feste oljepumpa da. :?

Posted: 10 Jan 2006, 09:08
by Kusk1
Da fant jeg ut at denne såkalte "løse oljepumpe" var at halvparten av veivlagerne lå knust oppi bunnpanna.. Har funnet ut at jeg skal flytte veiva fra den gamle motoren inn i den "nye"..

Vet at dette ikke er helt etisk riktig med tanke på at de har forskjellige slitemønstre osv. men tror det vil gå bra hvis jeg kjøper nye veivlagere.. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette og eventuellt hva mer jeg trenger enn dette?

Håper på svar, savner bilen min nå!

Re: Hei Allesammen ! (reg reim røket...)

Posted: 10 Jan 2006, 12:05
by Jonaldo
Kusk1 wrote: Har hatt bilen i 2 måneder nå og så smalt det.
Bra du har fått tak i motor, men med tanke på en så stor reparasjon så kort tid etter kjøp av bilen ville jeg kontaktet Forbrukerrådet.
Helt klart en sak som kan gi deg litt kroner tilbake.......