godkjenning av jr supercharger

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Er det lettere å ta utslippskravet med standard eksos da eller går det bare på selve kompressoren?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

biXen wrote:Er det lettere å ta utslippskravet med standard eksos da eller går det bare på selve kompressoren?
Går vel på bensinstringa..
med std kittet så øker du trykket på bensinen. Mere trykk høyere bensintrykk.. Du øker også bensinmengden på tomgang.

Men med link, så vil det ikke være noe problem å komme seg under krava..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Vel.. når jeg sier omfattende test, så regner jeg med at folk ikke tror jeg snakker om den testen man tar på PKK...

en typegodkjent bil ligger automatisk under kravene innen EU så der slipper man slike tester,
og når en MX-5 med turbo eller kompressor ikke er typegodkjent så trenger man papirer på tester, og en bekreftelse på at drivverk og bremser holder...

dette har vi forsåvidt på turbo, men ikke kompressor, det er mulig å bruke kompressor/turbo papirer om hverandre når det gjelder drivverk og bremser, men ikke avgasser!


Den testen som må gjøres innbefatter et kammer (lik en lakkboks) og at bilen skal kjøres der over en gitt "rute" med forskjellig turtall osv...

så måles avgassene i det kammeret under testen, og når testen er ferdig

...Jeg videreformidler hva jeg har fått vite fra diverse folk hos vegvesenet, desverre har de nok rett i å gjøre som de gjør, uansett hvor unødvendig eller dumt det er...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

hmm... ble stille her gitt, ble folk motløs eller?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
gaustabl
500 RPM
500 RPM
Posts: 66
Joined: 26 Oct 2004, 02:00
Location: Rjukan
Status: Offline

se på det her

Post by gaustabl »

http://www.bellona.no/norwegian_import_ ... lipp/17969

http://www.arb.ca.gov/msprog/aftermkt/d ... mktqry.php

søk på: Select Executive Order: d-453

Her skulle dev være mulig å finne noe som kan hjelpe med avgass på supercharger.....

mvh Lars
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
mysil
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Haugesund
Status: Offline

Post by mysil »

Vil den erklæringen fra California fungere på norske myndigheter?
Synes det virker litt tynt, men det er jo ypperlig om den virker.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

mysil wrote:Vil den erklæringen fra California fungere på norske myndigheter?
Synes det virker litt tynt, men det er jo ypperlig om den virker.
Nei, fordi den ikke følger Eu regulativ bla bla bla...

Driver å jobber med saken selv...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
gaustabl
500 RPM
500 RPM
Posts: 66
Joined: 26 Oct 2004, 02:00
Location: Rjukan
Status: Offline

Post by gaustabl »

:D Hei. fant disse papirene som jeg fikk fra en i tyskland......så det er noen i EU som har fått godkjent 1.8 med kompressor...
Hvordan får jeg kopiert inn en jpg fil i et inlegg ?????
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

kan sende til meg om du ikke får lagt det ut på nett selv...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

gaustabl wrote::D Hei. fant disse papirene som jeg fikk fra en i tyskland......så det er noen i EU som har fått godkjent 1.8 med kompressor...
Hvordan får jeg kopiert inn en jpg fil i et inlegg ?????
da ligger disse under nedlastinger...
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... tit&lid=24
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Sideways
0 RPM
0 RPM
Posts: 1
Joined: 22 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by Sideways »

Er det noen som har fått godkjent en 1.6L NB med kompressor i Norge? Vil det være annerledes enn å få en 1.8L godkjent?
Medlemsnr: 507

10th Anniversary Edition (7453)
Post Reply