Det beste er nok å tørke bagasjerommet på et eller annet vis, samtidig som man får det vanntett.
Jeg merket ikke lekkasjene ved frankensteinboltene før jeg satte på hardtopen. Da ble sikkert boltene trukket litt opp, og vannet strømmet inn. Reservehjulet mitt er litt rustent på innersiden, fordi det har rent vann inn. Om sommeren virket mitt bagasjerom helt tørt, varmen fra sola gjorde at kondens ikke var noe problem. Før jeg begynte med tørkepose hadde jeg aviser liggende på høyre side i bagasjerommet. Disse måtte skiftes hele tiden. Teppet i bunnen av bilen måtte også tas ut og tørkes flere ganger i løpet av hver vintersesong. Jeg tror at voksen jeg har brukt under frankensteinboltene har tettet lekkasjene mine.
Karrosseriplatene rundt batteriet har jeg smurt inn med vaselin. Oljebehandlinga (og forrige eiers voksbehandling) har gjort at ikke jeg kan se noe rust rundt batteriet.
Et battteri med lekksje eller syredamp vil kunne få karosseriet til å ruste på høyre side. En 93 modell mx-5 jeg så på da jeg kjøpte min for tre år siden hadde rusthull i hjulhuset ved batteriet. Jeg regner med at dette hang sammen med dårlig/manglende avlufting eller noen slags lekkasjer fra batteriet. Hvis et batteri har for høy ladespenning kan det gi fra seg syredamp. Hvis man da ikke har lufteslange ut i friluft vil disse dampene slippe ut inne i bagasjerommet.
Midget'en jeg hadde før miataen hadde syreskader under batteriet. Hele hylla batteriet sto på var rustet bort, og metallet hadde etseskader nedenfor batteriet. En skrue som holdt noen ting på plass inne i kupeen hadde sansynligvis gnagd på batteriet så det var blitt hull. Dette skjedde lenge før jeg kjøpte bilen. Jeg fikk bare gleden av å skulle gjøre noe med dette.
fukt i bagasjerom!
Moderator: Styremedlemmer
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
- Status: Offline
Jeg kjøpte klar antirustvoks på biltema, den typen som herder til en nesten hard hinne, og dusjet i sprekkene rundt krom-greia, så det tydelig kom ut voks rundt dem tre-fire ganger. Jeg ventet en dag mellom hver gang slik at det fikk tørket ordentlig.
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83109
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83109
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter