Europatur med NA

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

EspenSort92 wrote:Oppskrytt det der med språkproblemene i Frankrike syns eg
Jeg synes IKKE det er oppskrytt... Laaaang derifra... Jeg har aldri blitt så overrasket og lang i ansiktet av uforskammede og uhøffelige folk noen gang. Dette var i området fra Belgia og ned til Paris og i selve Paris... Det samme gjaldt forsåvidt også i sør-Belgia... I nord-Belgia var oppførselen, stemningen og opplevelsen helt annerledes..

Jeg bannet på at jeg aldri mer skulle reise til Frankrike... Nå har det likevel blitt noen turer til sydfrankrike i området Monaco-Nice-St.Raphael, og der er det HELT annerledes enn i Paris og nordover... Jeg trivdes veldig godt der nede, og menneskene var helt annerledes. Mye mer avslappet og hyggelige mot turister, så der reiser jeg nok igjen. Sikker på om det ikke er fra kun disse områdene du baserer din uttalelse på Espen?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

HansT wrote:Sikker på om det ikke er fra kun disse områdene du baserer din uttalelse på Espen?
Jeg har da kjørt hele veien, og campet på veien... 4 somre ;)

Vært i Obernai i nord-Frankrike og hele veien sørover,
styrt unna store byer med vilje, men har helt klart opplevd Frankrike mest langs Rivieraen...

føler jeg har bred nok erfaring til å uttale meg ;)

Har møtt på fine folk overalt, men godt mulig de er mindre imøtekommende i større byer...
men har jo bevisst prøvd å ikke oppsøke typiske turist-steder, utenom de obligatoriske :)
Monaco, Nice, Cannes, Marseille og St. Tropez er finfine steder å cruise med cab, men også diverse slott er grei å besøke,
da det ofte er gøye veier opp til slottene ;)

Enten man kjører mellom vinåkrene, i alpene eller langs rivieraen, vil jeg garantere at opplevelsen blir enda litt mer uforglemmelig i MX-5.

skulle vaske bilen på en vaske-stasjon i Nord-Frankrike, slet med vekslepenger og spurte en kar som var før meg om han kunne hjelpe eller vise vei,
endte opp med at han spanderte vasken på meg :D
Dette var en plass med lite turister, i alle fall utenlandske..

Men man må ikke belage seg på å ligge i telt i sør-frankrike, er ikke så mye gress, finn et hotell istedet!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
TrondH
0 RPM
0 RPM
Posts: 12
Joined: 10 May 2007, 02:00
Location: Lørenskog
Status: Offline

Post by TrondH »

Hallo

Selvfølgelig skal du kjøre Mx5. Vi har kjørt til rivieraen flere ganger. På tidlig nitti tall før barna kom kjørte vi Mx5 uten problemer. Det bråker litt, men du holder fint følge med Porscher osv. Det er nemlig trailerne som setter noe begrensninger. Jeg husker en gang vi lå i 2-3 timer for full fart sammen med en 911. Han kjørte selvfølgelig i fra meg til tider, men vi hadde hele tiden kontakt. Har også kjørt med hele familien i min gamle Volvo T5R og jeg kan si deg, det gikk ikke så mye fortere totalt sett, selv om 230 - 250 km/t kunne leses av tidvis. I fjor kjørte vi med dieselbørsa (XC90) og selv da var det bare et fåtall som kjørte fortere enn oss.... Så en god Mx5 holder koken med det meste.

Trond :wink:
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Jeg får vel satse på Miata does Italy til sommern da..
Bare få fiksa problemene med kjøling i høyere hastigheter samt vannlekkasjene. Gammel bil er gammel bil :lol:
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rudolf skal på Europa-turnè til sommeren.
(Med shortnose og det hele)

Skal tilbake til noen av traktene som Rudolf var på ferie da han var ung.
For 15-16 år siden.
Gleder meg som en unge :D

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply