Gearkasser/Bakaksler

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg vil ha miataroadster 3.3 utveksling.. 7800 sperre.. 6trinns og 300kmt toppfart.. da blir mx farlig
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Steinar wrote:Vidar skrev:
Den type1 jeg har har 3,9 utveksling og type2 har 4,1 utveksling..

Dersom du har en urørt diff med 3,9 i utveksling så er den av type 2.
3,9 i utveksling kom ikke før 1999 på Miata med 6 trinns gearkasse.

Type 1 ble levert på NA 1.8 og med 4,1 (MX5) og 4,3 (Miata)
Min 1999 mod er av type 2 og har 4,1 i utveksling.

Steinar
Tja...
Ser rett igjennom den 3,9 diffen. og i den 4,1 diffen er det ei skive..

Slik jeg kom frem til torsen typene..

Alle Miata/MX5 skal ha samme stikkakslinger også. Men stikkakslingene på 3,
4.1 diffen passet ikke inne 3.9 diffen.. Er spent på når jeg henter ut de nye stikkakslingen som skal passe 3.9 diffen...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

The MSM has a Torsen differential in it, as did all of the 1.8 Miatas with limited slip differentials. I believe they changed differentials in '03, but they're still Torsens. Let me know if there's anything else I can do for you.

Brandon Fitch
FLYIN' MIATA
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

NA som ble solgt nye i Norge ble levert med L.S. diff (Limited Slip ?).
Jeg har en sånn.
Dette har jeg forstått som Lamell differensial.
Er dette riktig oppfattet ?
Og, er alle nye NA i Norge levert med dette, eller bare de første ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Rudolf wrote:NA som ble solgt nye i Norge ble levert med L.S. diff (Limited Slip ?).
Jeg har en sånn.
Dette har jeg forstått som Lamell differensial.
Er dette riktig oppfattet ?
Og, er alle nye NA i Norge levert med dette, eller bare de første ?

Erik
Er vel viskose differential.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

trenger ikkje vær lamell for å vær en ls
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

men som mrinzane skriver så har 90-93 med lsdiff viskosekobling
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

glaibilenmin wrote:The MSM has a Torsen differential in it, as did all of the 1.8 Miatas with limited slip differentials. I believe they changed differentials in '03, but they're still Torsens. Let me know if there's anything else I can do for you.

Brandon Fitch
FLYIN' MIATA
Thought so.

Og jeg skulle ønske andre bilmodeller også kunne ha sånne butikker som Flyin Miata. Eller at de holdt servicekurs for nettbutikker ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er det noen så vet utvekslingen på 929 girkasser da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

glaibilenmin wrote:The MSM has a Torsen differential in it, as did all of the 1.8 Miatas with limited slip differentials. I believe they changed differentials in '03, but they're still Torsens. Let me know if there's anything else I can do for you.

Brandon Fitch
FLYIN' MIATA
Hmm. Ser man det. De vet vel hva de snakker om. Egentlig greit å vite at det ikke er noe behov for å shimse diffen etter noen sesonger.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Jeg har såvidt jeg vet ikke diffsperre. Hva er det jeg går glipp av da?
Jeg har lest litt om det på nettet, men kan noen forklare meg hva det betyr i praksis på en Mx-5? Tørt føre? Rundkjøringer?

Altså hvilken forskjell utgjør LSD/Torsen kontra ingen rent praktisk?

(Må bare innrømme at en jeg sliter litt med noe bilteknisk teori.... :? ...)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jo mer effekt jo mer merkbar forskjell.. hindrer at innerste hjulet i svinga spinner ukontrollert.. fordeler krafta dit du har feste isteden.. kjappere aks (med mye motor) bedre balanse når man pusher litt i svinger, og rett og slett forbanna morro når man kan legge to svarte ut av svinga :D
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er også en fordel på vinteren. 2-hjulstrekk i stedet for 1-hjulstrekk.
Dessuten er det morro...
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Takk, gutter.

Jeg får skrive det og på ønskelista.... :P
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Gearkasser/Bakaksler

Post by biXen »

Steinar wrote: 2. juni 2008: Har sjekket litt mere rundt på nettet bare for å bekrefte det jeg før har funnet ut:
MSM og andre MX5 produsert etter 2003 har ikke torsen diff, men såkalt Bosch lamell diff (Lik den på RX8)
Siden du fremdeles linker til denne.

Du sier MSM og MX5 produsert etter 2003 har Bosch Lamell diff og samme som RX8.

Men MSM har spesifisert Bosch på spesifikasjoner. MX-5 NC (som tilvalg) og RX-8 har Tochigi Fuji differ, som er Mazda sine egne utviklet sammen med de som har patentert dem såvidt jeg vet. Mener du det er samme diffen? Vært en ide med kilder også. Så går det også an lagre infoen en plass som er grei å finne, sticky f.eks.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply