Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ser ut til at det er flere som kan være interessert i dette så da skal jeg om ønskelig dra igang igjen dette over nyttår. Tenker at midten av februar er greit. Tar sikkert en måneds tid å få alle med på en bestilling så da har vi kanskje varene i havn i slutten av mars...
Hvis noen vet om noe sted det er greit å stå (innendørs) som det er plass til flere glis kan dere kanskje hinte om det allerede nå.
Medlemsnr: 736
'96 mod NA BRG 1,6
BRG Hardtop, Tan skinninteriør, Monoratt
Høres veldig bra ut. Da er sikkert amerikanerne godt i gang med å ødelegge dollarkursen sin igjen. Om noen følger godt med og har mye greie på denslags, så kom for all del med anbefalinger på tidspunktet for kjøp av delene. Greit å ta det når kursen er lav.
Jeg har akkurat kjøpt en 95 MX-5 med sliten kalesje. Bestillte ny fra England som kommer i morgen. Bestillte stoff istedet for vinyl, med "zip-out" vindu i plast. Joda skulle sikkert hatt glassvindu, men jeg har jo hardtop. Jeg har tenkt til å bytte denne nå i vinter(mens bilen er til lakking), og jeg kan jo i den forbindelse komme med noen kommentarer om min opplevelse av denne jobben.
Bestillte også en video om hvordan gjøre jobben(kan jo være lurt å få noen tips på forhånd).
Satser på at jeg fikser dette greit, er jo optimist.
Fikk kalesjen i dag . Bestillte jo med en video med smarte tips(fra DandyCars.com), og etter å ha sett den er jeg optimistisk. Virker ikke som noe veldig hokus pokus. Så nå bærer det vel snart i vei.
Jeg brukte nesten to dager på å skifte min, alene.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Hva opplevde du som mest "knotete"? Jeg er av typen som like å forberede meg. Line opp litt verktøy og slikt, og av den grunn tror jeg at dette skulle være mulig å få til på en grei måte. Alikevel tar jeg gjerne imot tips fra noen som har gjort det før meg. Mange fallgruver jeg muligens ikke trenger å tråkke i.
popnaglene nederst rett bak døra. eventuelt skruen som holder fast et clips som står nederst samme plass, rett bak vinduet. AJF hadde et fancy verktøy som funka knall til dette, var ei bittelita skralle som man kunne bruke skrujern-bits på
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
TurboLag wrote:popnaglene nederst rett bak døra. eventuelt skruen som holder fast et clips som står nederst samme plass, rett bak vinduet. AJF hadde et fancy verktøy som funka knall til dette, var ei bittelita skralle som man kunne bruke skrujern-bits på
De to små skruene på undersiden av toppen ga jeg faktisk opp. Ingen skruer jeg fikk tak i holdt godt nok på bitsene jeg satte på den lille skralla mi. Jeg vred toppen slik at det nesten ikke skrubber i stedet.
Hvis jeg skal skifte flere topper kommer jeg til å ta ramma av bilen for å få dette på plass på en grei måte.
Jeg brukte vanvittig lang tid på å feste den gamle rainrailen til toppen, og på å legge vannfast tape på den. Jeg stolte ikke helt på at den var tett etter at jeg hadde tatt den av.
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
Jeg festa ikke rainrailen på min i det hele tatt, bare satte den på plass først og fora nye kalesjen på plass etterpå. Har ikke kommet en dråpe inn
Dette var også MYE enklere enn å sette nedi en rainrail som er festa i kalesjen.. Bare spør Kjakan
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
TurboLag wrote:Jeg festa ikke rainrailen på min i det hele tatt, bare satte den på plass først og fora nye kalesjen på plass etterpå. Har ikke kommet en dråpe inn
Dette var også MYE enklere enn å sette nedi en rainrail som er festa i kalesjen.. Bare spør Kjakan
Helt sikkert, og sikkert lettere å justere toppen bakfra også, slik at den ikke er for stram. Min er så stram at man må ta i når man skal lukke toppen, særlig når det er kaldt, og den har vært lenge åpen.
Når man har skiftet en topp vet man mye mer om hvordan man burde ha gjort det...
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
Det er lenge siden jeg gjorde dette nå men det er et par ting jeg husker.
- Ta ut setene først som sist.
- Fjern hele toppen med ramma fra bilen. ( 2 personer er smart )
- Man må ha popnagler og et borr for å fjerne de gamle.
- Kjøp med strammere. De orginale holder ca. 5 år.
- Topp med ferdig festet Rainrail sparer mye knot.
- Vær 2 stk første gang toppen skal opp/festes. Klarte det så vidt alene men måtte slenge på et hjul (!) på taket for å få nok vekt/kraft til å lukke.
Når jeg kjøpte min topp fra Ebay (kjempe service og produkt! se prosjekttråden min for link), forklarte bruksnvisningen dette veldig bra.
Ut med seter.
Av med topp og ramme.
Å lete opp en fiks ide for å trekke ut teppepluggene kan også være lurt å tenke på på forhånd. jeg ødela ett par før jeg kom på noen god løsning.
osv.
Popnagler fulgte med til min topp, men ikke til båndene som strekker ramma riktig (jeg kjøpte zipperless glasswindow)
Angående strammerene. Begge mine var røket. Jeg ble anbefalt disse når jeg handla så de lå klar i pakken. På bruksanvisningen min stod det veldig godt forklart at en måtte huske hvordan de var tredd og vinklet. Til tross for dette klarte jeg tre den ene siden feil og måtte gjøre oppigjen den jobben... Innfestningen av fjæra på disse fant jeg veldig knotete og frustrerende å få på, så å finne ut at den ene var feil var mildt sagt irriterende.
Rainrailen kjøpte jeg ferdig montert, denne var da av gummi (ikke tynn plast som orginalen var) og virka meget solid. sparte meg for mye arbeid vil jeg tro.
Mitt største problem, og også det eneste som krevde to mann til, var å få på skinnene som klemmer topp og tainrail til bilen. dette var så stramt at jeg måtte få hjelp til å klemme skinna inn over boltene (pressa dem inn med hammerskaft) mens jeg skrudde på mutterene med skralle/forlenger.
Samt at første gang jeg strakk opp toppen mot vinduet hadde jeg hjelp til å presse toppen frem mot vinduet. Husk å kjøre justeringen på "klemma" helt ut ved første lukking, for deretter og stramme dem inn riktig når toppen har satt seg.
Hyper Ado wrote:
Å lete opp en fiks ide for å trekke ut teppepluggene kan også være lurt å tenke på på forhånd. jeg ødela ett par før jeg kom på noen god løsning.
H A
Hyper Ado wrote:
Mitt største problem, og også det eneste som krevde to mann til, var å få på skinnene som klemmer topp og tainrail til bilen. dette var så stramt at jeg måtte få hjelp til å klemme skinna inn over boltene (pressa dem inn med hammerskaft) mens jeg skrudde på mutterene med skralle/forlenger.
H A
Dette problemet skjønte jeg ikke. Jeg lot bare toppen være slapp, så den ikke strammet seg noen vei, så bare tredde jeg det på boltene som stakk ut. Jeg husker ikke, men jeg lurer på om jeg tok delen i midten først-- (eller var det sist)? Når den i midten (eller det to ytterst??) var på plass, og dratt inntil med muttere, var det bare å smette resten på plass.
Litt klaus hadde jeg under den slappe kalesjen, men jeg sto han av..
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.