Vinterworkshop - ny softtop!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Cyclopes
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 18 Jul 2008, 20:03
Location: Fetsund
Status: Offline

Post by Cyclopes »

Ser ut til at det er flere som kan være interessert i dette så da skal jeg om ønskelig dra igang igjen dette over nyttår. Tenker at midten av februar er greit. Tar sikkert en måneds tid å få alle med på en bestilling :-) så da har vi kanskje varene i havn i slutten av mars...

Hvis noen vet om noe sted det er greit å stå (innendørs) som det er plass til flere glis kan dere kanskje hinte om det allerede nå.
Medlemsnr: 736

'96 mod NA BRG 1,6
BRG Hardtop, Tan skinninteriør, Monoratt
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Høres veldig bra ut. Da er sikkert amerikanerne godt i gang med å ødelegge dollarkursen sin igjen. Om noen følger godt med og har mye greie på denslags, så kom for all del med anbefalinger på tidspunktet for kjøp av delene. Greit å ta det når kursen er lav. :)
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Redman
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 05 Jun 2004, 02:00
Status: Offline

Post by Redman »

Jeg har akkurat kjøpt en 95 MX-5 med sliten kalesje. Bestillte ny fra England som kommer i morgen. Bestillte stoff istedet for vinyl, med "zip-out" vindu i plast. Joda skulle sikkert hatt glassvindu, men jeg har jo hardtop. Jeg har tenkt til å bytte denne nå i vinter(mens bilen er til lakking), og jeg kan jo i den forbindelse komme med noen kommentarer om min opplevelse av denne jobben.

Bestillte også en video om hvordan gjøre jobben(kan jo være lurt å få noen tips på forhånd).

Satser på at jeg fikser dette greit, er jo optimist.
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
Redman
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 05 Jun 2004, 02:00
Status: Offline

Post by Redman »

Fikk kalesjen i dag :D . Bestillte jo med en video med smarte tips(fra DandyCars.com), og etter å ha sett den er jeg optimistisk. Virker ikke som noe veldig hokus pokus. Så nå bærer det vel snart i vei.
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Det er ikke hokus-pokus, men det tar tid.

Jeg brukte nesten to dager på å skifte min, alene.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Redman
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 05 Jun 2004, 02:00
Status: Offline

Post by Redman »

Hva opplevde du som mest "knotete"? Jeg er av typen som like å forberede meg. Line opp litt verktøy og slikt, og av den grunn tror jeg at dette skulle være mulig å få til på en grei måte. Alikevel tar jeg gjerne imot tips fra noen som har gjort det før meg. Mange fallgruver jeg muligens ikke trenger å tråkke i.
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

popnaglene nederst rett bak døra. eventuelt skruen som holder fast et clips som står nederst samme plass, rett bak vinduet. AJF hadde et fancy verktøy som funka knall til dette, var ei bittelita skralle som man kunne bruke skrujern-bits på :)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

TurboLag wrote:popnaglene nederst rett bak døra. eventuelt skruen som holder fast et clips som står nederst samme plass, rett bak vinduet. AJF hadde et fancy verktøy som funka knall til dette, var ei bittelita skralle som man kunne bruke skrujern-bits på :)
De to små skruene på undersiden av toppen ga jeg faktisk opp. Ingen skruer jeg fikk tak i holdt godt nok på bitsene jeg satte på den lille skralla mi. Jeg vred toppen slik at det nesten ikke skrubber i stedet.

Hvis jeg skal skifte flere topper kommer jeg til å ta ramma av bilen for å få dette på plass på en grei måte.

Jeg brukte vanvittig lang tid på å feste den gamle rainrailen til toppen, og på å legge vannfast tape på den. Jeg stolte ikke helt på at den var tett etter at jeg hadde tatt den av.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Jeg festa ikke rainrailen på min i det hele tatt, bare satte den på plass først og fora nye kalesjen på plass etterpå. Har ikke kommet en dråpe inn :)
Dette var også MYE enklere enn å sette nedi en rainrail som er festa i kalesjen.. Bare spør Kjakan :P
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

TurboLag wrote:Jeg festa ikke rainrailen på min i det hele tatt, bare satte den på plass først og fora nye kalesjen på plass etterpå. Har ikke kommet en dråpe inn :)
Dette var også MYE enklere enn å sette nedi en rainrail som er festa i kalesjen.. Bare spør Kjakan :P
Helt sikkert, og sikkert lettere å justere toppen bakfra også, slik at den ikke er for stram. Min er så stram at man må ta i når man skal lukke toppen, særlig når det er kaldt, og den har vært lenge åpen.

Når man har skiftet en topp vet man mye mer om hvordan man burde ha gjort det...
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Det er iallfall tydelig at det kan være en fordel å være flere om dette. Og gjerne noen som har vært borti det før.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er lenge siden jeg gjorde dette nå men det er et par ting jeg husker.
- Ta ut setene først som sist.
- Fjern hele toppen med ramma fra bilen. ( 2 personer er smart )
- Man må ha popnagler og et borr for å fjerne de gamle.
- Kjøp med strammere. De orginale holder ca. 5 år.
- Topp med ferdig festet Rainrail sparer mye knot.
- Vær 2 stk første gang toppen skal opp/festes. Klarte det så vidt alene men måtte slenge på et hjul (!) på taket for å få nok vekt/kraft til å lukke.
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Må henge meg på dette Arildh skriver.

Når jeg kjøpte min topp fra Ebay (kjempe service og produkt! se prosjekttråden min for link), forklarte bruksnvisningen dette veldig bra.

Ut med seter.

Av med topp og ramme.

Å lete opp en fiks ide for å trekke ut teppepluggene kan også være lurt å tenke på på forhånd. jeg ødela ett par før jeg kom på noen god løsning.

osv.

Popnagler fulgte med til min topp, men ikke til båndene som strekker ramma riktig (jeg kjøpte zipperless glasswindow)

Angående strammerene. Begge mine var røket. Jeg ble anbefalt disse når jeg handla så de lå klar i pakken. På bruksanvisningen min stod det veldig godt forklart at en måtte huske hvordan de var tredd og vinklet. Til tross for dette klarte jeg tre den ene siden feil og måtte gjøre oppigjen den jobben... Innfestningen av fjæra på disse fant jeg veldig knotete og frustrerende å få på, så å finne ut at den ene var feil var mildt sagt irriterende.

Rainrailen kjøpte jeg ferdig montert, denne var da av gummi (ikke tynn plast som orginalen var) og virka meget solid. sparte meg for mye arbeid vil jeg tro.

Mitt største problem, og også det eneste som krevde to mann til, var å få på skinnene som klemmer topp og tainrail til bilen. dette var så stramt at jeg måtte få hjelp til å klemme skinna inn over boltene (pressa dem inn med hammerskaft) mens jeg skrudde på mutterene med skralle/forlenger.

Samt at første gang jeg strakk opp toppen mot vinduet hadde jeg hjelp til å presse toppen frem mot vinduet. Husk å kjøre justeringen på "klemma" helt ut ved første lukking, for deretter og stramme dem inn riktig når toppen har satt seg.

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hyper Ado wrote: Å lete opp en fiks ide for å trekke ut teppepluggene kan også være lurt å tenke på på forhånd. jeg ødela ett par før jeg kom på noen god løsning.
H A
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82374
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Hyper Ado wrote: Mitt største problem, og også det eneste som krevde to mann til, var å få på skinnene som klemmer topp og tainrail til bilen. dette var så stramt at jeg måtte få hjelp til å klemme skinna inn over boltene (pressa dem inn med hammerskaft) mens jeg skrudde på mutterene med skralle/forlenger.

H A
Dette problemet skjønte jeg ikke. Jeg lot bare toppen være slapp, så den ikke strammet seg noen vei, så bare tredde jeg det på boltene som stakk ut. Jeg husker ikke, men jeg lurer på om jeg tok delen i midten først-- (eller var det sist)? Når den i midten (eller det to ytterst??) var på plass, og dratt inntil med muttere, var det bare å smette resten på plass.

Litt klaus hadde jeg under den slappe kalesjen, men jeg sto han av..
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Post Reply