Page 102 of 152

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 11 Aug 2012, 16:22
by baldus
Takk til Erik som tok meg med på en liten "snurr", ble overrasket over hvor godt bilen din gikk :) .
Morsomt å debutere på bane, en erfaring som ga mersmak :D .Det var også ett av ønskene mine når jeg kjøpte bilen. Både broderen og jeg var veldig fornøyd med kvelden.

Posted: 21 Aug 2012, 23:56
by Rudolf
Uvant å kjøre bil med tak gitt....

... men man venner seg vel til det også :roll:

Martini (Rosso) ble navnet.
Etter en relativt omfattende renovering av det elektriske anlegget fungerer nå alt som det skal.

Italiensk bil-elektro fra syttitallet er ikke mye å skryte av :shock:
Så etter å ha fjernet nærmere 40 år med tjuvkoblinger og flyttet jordingspunkter fra plastikk til metall, så ble det liv i leieren.
Alle lys, instrumenter og varsellamper funker nå sånn som det var tenkt, og det har det nok ikke gjort på en stund.

I dag har Martini fraktet meg til jobb og den vekker faktisk mye oppsikt (den også ...).
Jeg har fylt bensin og blyerstatning, sjekket olje og vasket bilen for første gang.

Det blir jo litt fullt i Sinsengarasjen, men det er bare trivelig.
Jeg synes familien virker ganske harmonisk jeg .....

Image

Lærekurven er bratt og det er virkelig morro å lære litt om denne nye (rare ?) skapningen.
So far, so good :)

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 22 Aug 2012, 05:21
by ///Moe
Nice one! :)

Re:

Posted: 22 Aug 2012, 06:09
by Stalfa
Rudolf wrote:Jeg synes familien virker ganske harmonisk jeg .....
Stakkars Leopold

Posted: 22 Aug 2012, 18:13
by Rudolf
Stalfa wrote:
Rudolf wrote:Jeg synes familien virker ganske harmonisk jeg .....
Stakkars Leopold
Han er på leirskole .....

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 24 Aug 2012, 12:29
by Trond
Virkelig enn flott bil Martini, men trenger du blyerstatning til Lancia fra denne perioden? Har selv en Alfa fra 72 og Alfas Nord motorer tåler iallefall å bli kjørt uten erstatning.

Posted: 24 Aug 2012, 23:25
by Rudolf
Trond wrote:Virkelig enn flott bil Martini, men trenger du blyerstatning til Lancia fra denne perioden? Har selv en Alfa fra 72 og Alfas Nord motorer tåler iallefall å bli kjørt uten erstatning.
De aller fleste biler fra denne perioden trenger blyerstatning (eller blyholdig bensin) siden motorene er konstruert for å bli smurt med blyet i bensinen.
Det går an å "konvertere" motoren ved bl.a. å bytte ventiler til noen med hardere metallegering.
Det er mulig at Alfa motorene har ventiler som tåler blyfritt.

Men Martini må ha bly for å smøre ventilene siden han ikke har konvertert.

Erik
(som lærer noe nytt om gamle italienske forgasser-motorer hver dag :wink: )

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 25 Aug 2012, 08:48
by Trond
Har jo ingen erfaring med Lancia, og de bygde jo egne motorer på 70-tallet og kan jo ikke sammenlignes med Alfa :-)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 25 Aug 2012, 09:11
by lochraceness
Regner med du har fått med deg http://www.guy-croft.com/?

Han er nærmest som en gud å regne når det kommer til Fiat Twin Cam motorer... Han anbefaler blyerstatning på alle(?) disse motorene.


Mvh Lochraceness

Posted: 26 Aug 2012, 22:07
by Rudolf
CSM 2012 (Classic and Sportscar Meeting)

Selv om jeg har vært medlem i NSK i noen år, så har jeg aldri fått med meg denne begivenheten som de siste årene har vært avholdt på Vålerbanen.
I år derimot har arrangementet fått en noe annen form og ble i helgen avhold på Gol (Pers Hotel)

Image

Selv om jeg ikke stillte med MX5 :oops: men med Lancia, så skriver jeg litt om opplegget alikevel.
Arrangementet fungerer som landstreff for NSK og ca. 60 biler fra Hordaland, Sørlandet, Trøndelag og Østlandet stillte.

MX5 fra Trondheim:

Image

De fleste startet på Fredag, men jeg kjørte opp til Gol på i går (lørdag) og tilbake i dag (søndag).
Dette var debuten til Martini og jeg var ganske spent på hvordan italieneren skulle oppføre seg.

På Fredag sviktet bremsene på veien hjem fra dekkverksted der bilen hadde fått nye dekk (de gamle var fra 2001 :roll: )
Fredag kveld ble derfor brukt til bremsereparasjon, skifting av bremseveske og grundig lufting.

Lørdag morgen bar det i vei for å sosialisere de andre sportsbilene på Gol.

Image

Image

Det manglet ikke på kommentarer i klubben da jeg stillte opp med denne, og det var gøy å være eneste Lancia på treffet.
Jeg har etter hvert blitt ganske vant med å kjøre bil som blir beglodd, men jeg må si at Martini til tider var mere "omsvermet" en jeg hadde ventet.
:wink:

Image

Turen opp til Gol gikk helt supert.
Bilen er virkelig artig å kjøre, men helt forskjellig fra hva jeg er vant med (MX5/Miata).

Motoren på Lanciaen har mye mere bunndrag, har bra med effekt og har en fantastisk lyd over 4000 RPM :)
Styringen er overraskende presis og stabil, men bilen "venter litt" med å svinge når man gir ordre.

Bremsene er en katastrofe, så de må jeg gjøre noe med.
Giringa er også forferdelig.
Å treffe riktig gir er et lotteri, av og til er du heldig :roll:

I det hele tatt, en super bil :D

På veien hjem ble det tid til litt "testkjøring" på svingete veier og noen "stilstudier".

Image

Image

Image

Image

Image

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 05 Sep 2012, 23:56
by AJF
Finne bilder på tross av at de ikke var av MX5 :wink:

Var det noen form for "løpskjøring" på Gol siden bilene på NSK treffet var nummert?

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 06 Sep 2012, 11:28
by Kolbotn
Visse jeg hadde sett bilen din før Erik:
Image

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 06 Sep 2012, 13:56
by Ørnbjørn
^^ dei hadde vel ein form for gymkhana på parkeringsplassen ved hotellet (?)

Posted: 06 Sep 2012, 22:25
by Rudolf
AJF wrote:Finne bilder på tross av at de ikke var av MX5 :wink:

Var det noen form for "løpskjøring" på Gol siden bilene på NSK treffet var nummert?
Ørnbjørn wrote:^^ dei hadde vel ein form for gymkhana på parkeringsplassen ved hotellet (?)
Ørnbjørn følger med i timen .....
:wink:

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 06 Sep 2012, 22:28
by Ørnbjørn
Leser da nyhetsbreva eg får tilsendt som pergamentruller av de dresskledde rytterene fra NSK.
Blir det kjøring på torsdag?