Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Pelle »

Ørnbjørn wrote:Leser da nyhetsbreva eg får tilsendt som pergamentruller av de dresskledde rytterene fra NSK.
Blir det kjøring på torsdag?
Regn med yes :wink:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re:

Post by Agility »

Rudolf wrote: Styringen er overraskende presis og stabil, men bilen "venter litt" med å svinge når man gir ordre.
Bremsene er en katastrofe, så de må jeg gjøre noe med.
Giringa er også forferdelig.
Å treffe riktig gir er et lotteri, av og til er du heldig :roll:
Erik
Du har kjøpt deg en Lancia... den er Italiensk... det er sånn de er konstruert....
Har du aldri fulgt med på undervisningstimene med TopGear... :lol:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Agility wrote: Du har kjøpt deg en Lancia... den er Italiensk... det er sånn de er konstruert....
Har du aldri fulgt med på undervisningstimene med TopGear... :lol:
Joda, jeg har fulgt med.
TopGear kåret jo Lancia til verdens beste bilmerke :D
(at de faller fra hverandre under kjøring, spiller jo mindre rolle ....)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by obi-one »

....og så kan dere sjekke begynnelsen av prosjekttråden min for å se hva Jeremy Clarksson mener er den beste britiske sportsbilen EVER... :D

Her er linken, for enkelhets skyld:

http://www.youtube.com/watch?v=bjpdxoeIqj0
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Girkasse havari ?

Forrige gang jeg kjørte på Rudskogen, så skjedde det noe med girkassa til Rudolf.
Ute på banene så hadde jeg flere tilfeller av fomling med giringa der det var veldig problematisk å få bilen i riktig gir.
Trodde det var føreren som var litt for ivrig så jeg bare "kjørte på" ......

Image

Etter kjøringa og en lengere juge-pause var det tid for hjemturen.
Ute på landeveien klarte jeg ikke å få bilen i femte-gir.
Bare skraping, og ikke mulig å få den i femte ...... :shock:

Hjemme i garasjen så diskuterte jeg fenomenet litt med "de andre" og fikk omtrent samme svar fra alle:
"Synkronisering av femtegiret har gått føyken", var en stort sett enstemmig diagnose.
Girkassa må ut :(

Og jeg som trodde en MX5 girkasse var skuddsikker :roll:
Jeg bestemte meg for å sjekke litt før jeg begynte å demontere girkassa.
Heldigvis.

Det jeg ønsket å sjekke var giroverføringa.
Dette kan sjekkes uten å demontere hele girkassa.
Man kommer til fra hullet til girspaken og fra undersiden av bilen.

Oppi hullet er "boksen" som girspaken stikker ned i og som inneholder delene til giroverføringen.

Image

Giroverføringa består av girspaken og diverse overføringer som er satt sammen av noen sinnrike fjærbelastede deler.
Det er tilsammen tre fjærer involvert.

Image

Det firkantede lokket til høyre sitter på høyre side av boksen og inneholder en fjærbelastet "knott"
På venstre side av boksen sitter "dingsen" som vi ser på venstre side av bildet, også den er fjærbelastet.

Fra baksiden av boksen sitter en skrue med fjær inni (nederst til høre på bildet) som skyver en metallkule fremover for låse girspaken i revers og femtegir.
Her lå feilen:
Legg merke til den avkuttede fjær-krusedullen midt på bildet.

Fjæra har røket tvers av og jammet mekanismen som låser i femtegir.
Biten spærret slik at spaken ikke kom i rett posisjon.

Så da var det bare å bestille ny fjær.
Men det skulle bli flere deler fordi jeg oppdaget noe interessant.....

Det er ganske mange slitedeler i denne overføringsmekanismen.
Fire nylondeler (to av dem fjærbelastet) brukes for å få girspaken til å gli riktig i overføringen.
Ikke bare den ene berømte "bushingen"

Så etter en ukes tid var bordet fullt av dippedutter (to bushinger til høre i bildet):

Image

Under den store kula som er på girspaken er det tre ringer som tilsammen fungerer som lager for spaken.
Den ene er i nylon og de to andre i metall.
Den ene metallringen er "bulkete" og fungerer som fjær.

Image

Etter at alle delene var skiftet, så ble det fylt ren ny girolje i "boksen".
Her ser vi de fire hvite nylondelene som brukes som glidelager for giroverføringa.

Image

Så var det ut på prøvetur.

Ikke mye havarert girkasse her nei.
Pfffff .....

Det kjennes ut som jeg har fått ny girkasse.
Litt "Beverly" feeling lizzom.
Kjempe tait og presis.

Og sånn går nu dagan .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Pelle »

Du verden hva man lærer, og hva du får til!
Godt jobba Erik :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by twilighter »

Kjekt og slippe å skifte kasse ;-)
Feilsøking med enkleste først er meget fornuftig hehe
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Og slik ser det ut på video

Post by Ove N »

Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by midget77 »

Jeg er imponert over at du husker hvordan delene satt i forhold til hverandre etter at du tok fra hverandre gearoverføringa, da du satte den sammen igjen.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ove N wrote:
Nettop, veldig bra video.
Den er laget av Mike på Mikes Place som jeg var innom da jeg var i Arizona med Beverly for å kjøpe kompressor.
http://www.mikes-place.biz/

Skulle gjerne laget en slik video jeg også, men da måtte jeg ha tatt girkassa ut av bilen .... :wink:
midget77 wrote:Jeg er imponert over at du husker hvordan delene satt i forhold til hverandre etter at du tok fra hverandre gearoverføringa, da du satte den sammen igjen.
Det er slett ikke sikkert at jeg har gjort, men det funker.
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: Så da er Boss Frog Clearview, Single Hoop Standard med Seatbelt Adaptors, Padding og Padding-Cover klar for montering.
Jeg ser nå at de har en Maxx versjon der baren er litt lengre bak og at det vil bli problemer med å få på hardtop på den utgaven. Var det noen annen grunn til at du valgte Standard og ikke Maxx utgaven?

Jeg vurdere Maxx utgaven da jeg tror det vil gi bedre klaring for hodet og minske sjangsen for å slå hodet ved et uhell.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote: Jeg ser nå at de har en Maxx versjon der baren er litt lengre bak og at det vil bli problemer med å få på hardtop på den utgaven. Var det noen annen grunn til at du valgte Standard og ikke Maxx utgaven?

Jeg vurdere Maxx utgaven da jeg tror det vil gi bedre klaring for hodet og minske sjangsen for å slå hodet ved et uhell.
Begge single hoop Boss Frog bøylene sitter lenger bak i bilen enn Hard Dog bøylene.

Image

Image

Du er godt beskyttet mot å dunke hodet i Boss Frog bøylen uansett hvilken variant du velger fordi bøylen er bakenfor bakre posisjon til setet.

Fordelen med å ha en høyere bøyle (MAxx versjonen) er jo at du da er bedre beskyttet ved en evt flip/snurr/taking ....
Maxx versjonen vil også være lettere å få godkjent hvis du ønsker å få bilen lisensiert for racing eller planlegger Miata-racing i USA (SCCA regelverk) :shock:

Ulempen med Maxx versjonen er som du sier at den ikke lar seg kombinere med hardtopp.
Derfor valgte jeg den lavere varianten.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rett skal være rett. :)


Har du glidelås for bakvinduet på softtoppene dine, eventuelt hvordan er det å komme til for å glide opp og igjen vinduet?

Hvordan tror du det ville ha vært om baren hadde vært ca 3.8cm lengre bak, som den vist er på Maxx versjonen.

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re:

Post by Pelle »

Rudolf wrote:
Stalfa wrote: Jeg ser nå at de har en Maxx versjon der baren er litt lengre bak og at det vil bli problemer med å få på hardtop på den utgaven. Var det noen annen grunn til at du valgte Standard og ikke Maxx utgaven?

Jeg vurdere Maxx utgaven da jeg tror det vil gi bedre klaring for hodet og minske sjangsen for å slå hodet ved et uhell.
Begge single hoop Boss Frog bøylene sitter lenger bak i bilen enn Hard Dog bøylene.

Image

Image

Du er godt beskyttet mot å dunke hodet i Boss Frog bøylen uansett hvilken variant du velger fordi bøylen er bakenfor bakre posisjon til setet.

Fordelen med å ha en høyere bøyle (MAxx versjonen) er jo at du da er bedre beskyttet ved en evt flip/snurr/taking ....
Maxx versjonen vil også være lettere å få godkjent hvis du ønsker å få bilen lisensiert for racing eller planlegger Miata-racing i USA (SCCA regelverk) :shock:

Ulempen med Maxx versjonen er som du sier at den ikke lar seg kombinere med hardtopp.
Derfor valgte jeg den lavere varianten.

Erik
Rimelig avslappet der ser jeg, med albuen i vinduskarmen :lol:
Image is everything :mrgreen:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Kenneth
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2011, 09:57
Medlemsnummer: 1004
Location: Hamar
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Kenneth »

Stalfa wrote:Rett skal være rett. :)


Har du glidelås for bakvinduet på softtoppene dine, eventuelt hvordan er det å komme til for å glide opp og igjen vinduet?

Hvordan tror du det ville ha vært om baren hadde vært ca 3.8cm lengre bak, som den vist er på Maxx versjonen.

\\Stian.
Jeg kan kun snakke for meg, men i og med at jeg har samme rollbar som Erik så blir vel svaret noenlunde likt; jeg har glidelås på softtoppen min (plast/vinyl vindu), og du kommer veldig lett til. Jeg hadde en stylebar på bilen før, og det var håpløst i forhold for her er det ingen rør som presser mot toppen.

Angående Maxx har ikke jeg noen formening - tror mye blir smaksak.
It's a lifestyle.
Post Reply