Regn med yesØrnbjørn wrote:Leser da nyhetsbreva eg får tilsendt som pergamentruller av de dresskledde rytterene fra NSK.
Blir det kjøring på torsdag?
Rudolf (mye bilder)
Moderator: Styremedlemmer
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re:
Du har kjøpt deg en Lancia... den er Italiensk... det er sånn de er konstruert....Rudolf wrote: Styringen er overraskende presis og stabil, men bilen "venter litt" med å svinge når man gir ordre.
Bremsene er en katastrofe, så de må jeg gjøre noe med.
Giringa er også forferdelig.
Å treffe riktig gir er et lotteri, av og til er du heldig
Erik
Har du aldri fulgt med på undervisningstimene med TopGear...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Joda, jeg har fulgt med.Agility wrote: Du har kjøpt deg en Lancia... den er Italiensk... det er sånn de er konstruert....
Har du aldri fulgt med på undervisningstimene med TopGear...
TopGear kåret jo Lancia til verdens beste bilmerke
(at de faller fra hverandre under kjøring, spiller jo mindre rolle ....)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1141
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
....og så kan dere sjekke begynnelsen av prosjekttråden min for å se hva Jeremy Clarksson mener er den beste britiske sportsbilen EVER...
Her er linken, for enkelhets skyld:
http://www.youtube.com/watch?v=bjpdxoeIqj0
Her er linken, for enkelhets skyld:
http://www.youtube.com/watch?v=bjpdxoeIqj0
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Girkasse havari ?
Forrige gang jeg kjørte på Rudskogen, så skjedde det noe med girkassa til Rudolf.
Ute på banene så hadde jeg flere tilfeller av fomling med giringa der det var veldig problematisk å få bilen i riktig gir.
Trodde det var føreren som var litt for ivrig så jeg bare "kjørte på" ......
Etter kjøringa og en lengere juge-pause var det tid for hjemturen.
Ute på landeveien klarte jeg ikke å få bilen i femte-gir.
Bare skraping, og ikke mulig å få den i femte ......
Hjemme i garasjen så diskuterte jeg fenomenet litt med "de andre" og fikk omtrent samme svar fra alle:
"Synkronisering av femtegiret har gått føyken", var en stort sett enstemmig diagnose.
Girkassa må ut
Og jeg som trodde en MX5 girkasse var skuddsikker
Jeg bestemte meg for å sjekke litt før jeg begynte å demontere girkassa.
Heldigvis.
Det jeg ønsket å sjekke var giroverføringa.
Dette kan sjekkes uten å demontere hele girkassa.
Man kommer til fra hullet til girspaken og fra undersiden av bilen.
Oppi hullet er "boksen" som girspaken stikker ned i og som inneholder delene til giroverføringen.
Giroverføringa består av girspaken og diverse overføringer som er satt sammen av noen sinnrike fjærbelastede deler.
Det er tilsammen tre fjærer involvert.
Det firkantede lokket til høyre sitter på høyre side av boksen og inneholder en fjærbelastet "knott"
På venstre side av boksen sitter "dingsen" som vi ser på venstre side av bildet, også den er fjærbelastet.
Fra baksiden av boksen sitter en skrue med fjær inni (nederst til høre på bildet) som skyver en metallkule fremover for låse girspaken i revers og femtegir.
Her lå feilen:
Legg merke til den avkuttede fjær-krusedullen midt på bildet.
Fjæra har røket tvers av og jammet mekanismen som låser i femtegir.
Biten spærret slik at spaken ikke kom i rett posisjon.
Så da var det bare å bestille ny fjær.
Men det skulle bli flere deler fordi jeg oppdaget noe interessant.....
Det er ganske mange slitedeler i denne overføringsmekanismen.
Fire nylondeler (to av dem fjærbelastet) brukes for å få girspaken til å gli riktig i overføringen.
Ikke bare den ene berømte "bushingen"
Så etter en ukes tid var bordet fullt av dippedutter (to bushinger til høre i bildet):
Under den store kula som er på girspaken er det tre ringer som tilsammen fungerer som lager for spaken.
Den ene er i nylon og de to andre i metall.
Den ene metallringen er "bulkete" og fungerer som fjær.
Etter at alle delene var skiftet, så ble det fylt ren ny girolje i "boksen".
Her ser vi de fire hvite nylondelene som brukes som glidelager for giroverføringa.
Så var det ut på prøvetur.
Ikke mye havarert girkasse her nei.
Pfffff .....
Det kjennes ut som jeg har fått ny girkasse.
Litt "Beverly" feeling lizzom.
Kjempe tait og presis.
Og sånn går nu dagan .....
Erik
Forrige gang jeg kjørte på Rudskogen, så skjedde det noe med girkassa til Rudolf.
Ute på banene så hadde jeg flere tilfeller av fomling med giringa der det var veldig problematisk å få bilen i riktig gir.
Trodde det var føreren som var litt for ivrig så jeg bare "kjørte på" ......
Etter kjøringa og en lengere juge-pause var det tid for hjemturen.
Ute på landeveien klarte jeg ikke å få bilen i femte-gir.
Bare skraping, og ikke mulig å få den i femte ......
Hjemme i garasjen så diskuterte jeg fenomenet litt med "de andre" og fikk omtrent samme svar fra alle:
"Synkronisering av femtegiret har gått føyken", var en stort sett enstemmig diagnose.
Girkassa må ut
Og jeg som trodde en MX5 girkasse var skuddsikker
Jeg bestemte meg for å sjekke litt før jeg begynte å demontere girkassa.
Heldigvis.
Det jeg ønsket å sjekke var giroverføringa.
Dette kan sjekkes uten å demontere hele girkassa.
Man kommer til fra hullet til girspaken og fra undersiden av bilen.
Oppi hullet er "boksen" som girspaken stikker ned i og som inneholder delene til giroverføringen.
Giroverføringa består av girspaken og diverse overføringer som er satt sammen av noen sinnrike fjærbelastede deler.
Det er tilsammen tre fjærer involvert.
Det firkantede lokket til høyre sitter på høyre side av boksen og inneholder en fjærbelastet "knott"
På venstre side av boksen sitter "dingsen" som vi ser på venstre side av bildet, også den er fjærbelastet.
Fra baksiden av boksen sitter en skrue med fjær inni (nederst til høre på bildet) som skyver en metallkule fremover for låse girspaken i revers og femtegir.
Her lå feilen:
Legg merke til den avkuttede fjær-krusedullen midt på bildet.
Fjæra har røket tvers av og jammet mekanismen som låser i femtegir.
Biten spærret slik at spaken ikke kom i rett posisjon.
Så da var det bare å bestille ny fjær.
Men det skulle bli flere deler fordi jeg oppdaget noe interessant.....
Det er ganske mange slitedeler i denne overføringsmekanismen.
Fire nylondeler (to av dem fjærbelastet) brukes for å få girspaken til å gli riktig i overføringen.
Ikke bare den ene berømte "bushingen"
Så etter en ukes tid var bordet fullt av dippedutter (to bushinger til høre i bildet):
Under den store kula som er på girspaken er det tre ringer som tilsammen fungerer som lager for spaken.
Den ene er i nylon og de to andre i metall.
Den ene metallringen er "bulkete" og fungerer som fjær.
Etter at alle delene var skiftet, så ble det fylt ren ny girolje i "boksen".
Her ser vi de fire hvite nylondelene som brukes som glidelager for giroverføringa.
Så var det ut på prøvetur.
Ikke mye havarert girkasse her nei.
Pfffff .....
Det kjennes ut som jeg har fått ny girkasse.
Litt "Beverly" feeling lizzom.
Kjempe tait og presis.
Og sånn går nu dagan .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Du verden hva man lærer, og hva du får til!
Godt jobba Erik
Godt jobba Erik
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
- 6500 RPM
- Posts: 620
- Joined: 04 Mar 2011, 16:42
- Medlemsnummer: 913
- Location: Sunndal
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Kjekt og slippe å skifte kasse
Feilsøking med enkleste først er meget fornuftig hehe
Feilsøking med enkleste først er meget fornuftig hehe
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Og slik ser det ut på video
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Jeg er imponert over at du husker hvordan delene satt i forhold til hverandre etter at du tok fra hverandre gearoverføringa, da du satte den sammen igjen.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Nettop, veldig bra video.Ove N wrote:
Den er laget av Mike på Mikes Place som jeg var innom da jeg var i Arizona med Beverly for å kjøpe kompressor.
http://www.mikes-place.biz/
Skulle gjerne laget en slik video jeg også, men da måtte jeg ha tatt girkassa ut av bilen ....
Det er slett ikke sikkert at jeg har gjort, men det funker.midget77 wrote:Jeg er imponert over at du husker hvordan delene satt i forhold til hverandre etter at du tok fra hverandre gearoverføringa, da du satte den sammen igjen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re:
Jeg ser nå at de har en Maxx versjon der baren er litt lengre bak og at det vil bli problemer med å få på hardtop på den utgaven. Var det noen annen grunn til at du valgte Standard og ikke Maxx utgaven?Rudolf wrote: Så da er Boss Frog Clearview, Single Hoop Standard med Seatbelt Adaptors, Padding og Padding-Cover klar for montering.
Jeg vurdere Maxx utgaven da jeg tror det vil gi bedre klaring for hodet og minske sjangsen for å slå hodet ved et uhell.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Begge single hoop Boss Frog bøylene sitter lenger bak i bilen enn Hard Dog bøylene.Stalfa wrote: Jeg ser nå at de har en Maxx versjon der baren er litt lengre bak og at det vil bli problemer med å få på hardtop på den utgaven. Var det noen annen grunn til at du valgte Standard og ikke Maxx utgaven?
Jeg vurdere Maxx utgaven da jeg tror det vil gi bedre klaring for hodet og minske sjangsen for å slå hodet ved et uhell.
Du er godt beskyttet mot å dunke hodet i Boss Frog bøylen uansett hvilken variant du velger fordi bøylen er bakenfor bakre posisjon til setet.
Fordelen med å ha en høyere bøyle (MAxx versjonen) er jo at du da er bedre beskyttet ved en evt flip/snurr/taking ....
Maxx versjonen vil også være lettere å få godkjent hvis du ønsker å få bilen lisensiert for racing eller planlegger Miata-racing i USA (SCCA regelverk)
Ulempen med Maxx versjonen er som du sier at den ikke lar seg kombinere med hardtopp.
Derfor valgte jeg den lavere varianten.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re:
Rett skal være rett.
Har du glidelås for bakvinduet på softtoppene dine, eventuelt hvordan er det å komme til for å glide opp og igjen vinduet?
Hvordan tror du det ville ha vært om baren hadde vært ca 3.8cm lengre bak, som den vist er på Maxx versjonen.
\\Stian.
Har du glidelås for bakvinduet på softtoppene dine, eventuelt hvordan er det å komme til for å glide opp og igjen vinduet?
Hvordan tror du det ville ha vært om baren hadde vært ca 3.8cm lengre bak, som den vist er på Maxx versjonen.
\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re:
Rimelig avslappet der ser jeg, med albuen i vinduskarmenRudolf wrote:Begge single hoop Boss Frog bøylene sitter lenger bak i bilen enn Hard Dog bøylene.Stalfa wrote: Jeg ser nå at de har en Maxx versjon der baren er litt lengre bak og at det vil bli problemer med å få på hardtop på den utgaven. Var det noen annen grunn til at du valgte Standard og ikke Maxx utgaven?
Jeg vurdere Maxx utgaven da jeg tror det vil gi bedre klaring for hodet og minske sjangsen for å slå hodet ved et uhell.
Du er godt beskyttet mot å dunke hodet i Boss Frog bøylen uansett hvilken variant du velger fordi bøylen er bakenfor bakre posisjon til setet.
Fordelen med å ha en høyere bøyle (MAxx versjonen) er jo at du da er bedre beskyttet ved en evt flip/snurr/taking ....
Maxx versjonen vil også være lettere å få godkjent hvis du ønsker å få bilen lisensiert for racing eller planlegger Miata-racing i USA (SCCA regelverk)
Ulempen med Maxx versjonen er som du sier at den ikke lar seg kombinere med hardtopp.
Derfor valgte jeg den lavere varianten.
Erik
Image is everything
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Kenneth
- 2000 RPM
- Posts: 293
- Joined: 16 Nov 2011, 09:57
- Medlemsnummer: 1004
- Location: Hamar
- Contact:
- Status: Offline
Re: Re:
Jeg kan kun snakke for meg, men i og med at jeg har samme rollbar som Erik så blir vel svaret noenlunde likt; jeg har glidelås på softtoppen min (plast/vinyl vindu), og du kommer veldig lett til. Jeg hadde en stylebar på bilen før, og det var håpløst i forhold for her er det ingen rør som presser mot toppen.
Angående Maxx har ikke jeg noen formening - tror mye blir smaksak.
It's a lifestyle.