Page 12 of 20
Posted: 12 May 2011, 23:00
by OleK
Idag slo shopping-genet til igjen, ny top, rain rail og wirer fra cabrioworld. Ble ikke så ille pris heller.
Bestilte likegodt en rainrail også, vet jo ikke helt tilstanden på den jeg har.
Eneste som er litt usikkert enda er hvor mye det koster med frakten.
Nå begynner jeg å ligge på etterskudd med alt som skal gjøres med bilen. Leiligheten er full av bildeler.
1 Miata Convertible Top In Cabrio Vinyl (1991 Mazda Miata MX-5)
Options: Plastic Rear Window with Zipper [+$290]
Color: Tan
PRICE: $290.00
TOTAL: $290.00
1 Miata Tension Cables (1991 Mazda Miata MX-5)
Color: Dark Grey
PRICE: $48.00
TOTAL: $48.00
1 Miata Rain Rail (1991 Mazda Miata MX-5)
Color: Black
PRICE: $124.00
TOTAL: $124.00
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 14 May 2011, 19:44
by OleK
Mer shopping......denne gang fra IL Motorsports
1 NAB-70413 Mazda® Genuine Clutch Slave Cylinder Seal Kit 7,54 €
1 NAB-70414 Mazda® Genuine repair Kit Clutch Release Cylinder 19,23 €
1 NA0-7007 Fuel Filter 7,87 €
1 NAB-70156M Gasket, Water Pump metal, all NA+NB 10,40 €
1 NAB-7200M Power Steering Belt with no A/C GENUINE 8,78 €
1 NA1-7203M Alternator Belt NA 1,6 GENUINE 7,79 €
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 14 May 2011, 22:20
by anton.g
Holder på å gjøre klar til sommertur ser jeg.
Viktig med en skikkelig service før langturen.
anser
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 15 May 2011, 00:37
by OleK
jepp, holder på å bytte til Koni-fjærer akkurat i disse dager. Blir vel litt lavere etterpå.
Posted: 15 May 2011, 21:12
by OleK
Bytte fjærer
Siden jeg har Koni dempere tenkte jeg at det kunne være greit med Koni fjærer også. Fra før av er det orginalfjærer på bilen.
Det skulle vise seg at det var på tide, en av fjærene var brukket. Har bare byttet foran enda, men skal bytte bak også de nærmeste dagene. Ser ut til at høyden blir akkurat der jeg kan tenke meg å ha den, ikke for lav, men ikke for høy heller.
Satte på nye bumpstops med det samme.
Gammel og ny fjær
Brukket fjær
Klar til montering, gule Koni som har blitt røde
Ferdig montert demper
Passe lav?
Sammenligning før og nå
Høy bak og lav foran
Da gjenstår bare å bytte fjære bak også, men det vil være litt mer jobb med dem, da demperne må shines opp litt før montering.
Regner med at bilen vil bli enda litt lavere når fjærene får satt seg.
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 15 May 2011, 21:35
by anton.g
Mye bedre, bare å hive seg på å bytte bak også.
anser
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 16 May 2011, 12:07
by Agility
Ble veldig pen høyde på fronten nå, spent på å høre hvordan disse er å kjøre på

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 17 May 2011, 10:17
by OleK
Foreløpige tester viser at bilen er mer lettstyrt enn før, føles mer svingvillig ved "slalåmkjøring".

Virker også som at den sporer litt mindre enn før, men det er vel ikke så rart når man ser på hvordan den ene fjæra mi var. Kjenner god forskjell da jeg ikke har servostyring enda. Så jeg må si meg godt fornøyd med dette foreløpig. Blir vel enda bedre når jeg får byttet bak også.
Posted: 17 May 2011, 23:07
by OleK
Måtte skru litt i dag også, selv om det er 17. mai. Demonterte støtdempere og fjærer bak på bilen.
Her var det mye rart. To forskjellige lengder på fjærene, dvs at jeg har hatt 4 "forskjellige fjærer på bilen.
Foran var jo en knekt. Skal bli morro å få montert "riktige" fjærer rundt om, regner med at det blir en helt annen bil.
4 "forskjellige" fjærer

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 18 May 2011, 15:16
by mojo-91
Hva skjer hvis man blir utsatt for teknisk kontroll, og bilen har blå fjører?
svart benga-lakk ?

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 18 May 2011, 15:27
by Agility
mojo-91 wrote:Hva skjer hvis man blir utsatt for teknisk kontroll, og bilen har blå fjører?
svart benga-lakk ?

Alternativt dra frem TÜV-papirene på fjærene om de ikke allerede er ført inn i vognkortet... nummerne står jo på fjærene...
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 18 May 2011, 19:26
by OleK
Tenkte jeg skulle ha med TÜV-papirene i bilen, og håpe på det beste.......
Skjærer det seg får jeg vel bite det i meg og stå skolerett. Blir ikke noe ekstrem senk dette, så det vil forhåpentligvis gå bra. Senker maks 35 mm disse fjærene, enda mindre hvis man har orginale dempere. Jeg har satt senkningen i midtstilling på Koni demperne, er litt uvisst hvor mye jeg havner på når fjærene har fått satt seg.
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 18 May 2011, 23:44
by ///Moe
Det fine med disse bilene er at de ser originale ut med litt moderat senking, det er tross alt en liten "sportsbil" og det er ikke alle som vet hvor høye de er originalt.
Min har blitt stoppa både i teknisk kontroll og av politiet med 40mm senk og røde fjærer uten at de har gitt meg noe mangellapp på det

Eneste jeg fikk mangellapp på den ene gangen var orange parklys foran

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Posted: 19 May 2011, 19:36
by OleK
Ja, det er det jeg håper på og tror på også.

Bilen er jo ganske så orginal ellers.....

Posted: 22 May 2011, 12:06
by OleK
Da er det klart for å sette på bakre dempere.
Demperne ble pusset ned og lakkert med grunning + 2 lag med rød lakk.
Dempere før montering
Nr 108 bak
Ferdig montert
Dette gjorde virkelig en stor forskjell på bilen både av utseende og kjøregenskaper.
Ble mer zoom zoom på alle punkt. Stillte også demperne litt mykere. Slipper nå at det blir "slag" i bilen ved dårlig vei. Alt i alt en vellykket oppgradering.
Kom også denne gang noen deler fra Cabrioworld og IL Motorsports................
Fra IL Motorsports
Fra Cabrioworld Softtop + rainrail
