Page 12 of 24

Re: mojo-91

Posted: 31 May 2012, 10:14
by mojo-91
operasjon bensinpumpe

Da var det på tide å få ut fingeren, og begynne feilsøke rundt disse underlige "kraft-kutt" symptomene mine, som opptrer når det er ca 1/4- bensin på tanken.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 8&start=30

Tenkte det er lurt å begynne lengst bak i bensinsystemet og ta en titt i tanken og plukke ut bensinpumpa.

Image
Image

Jeg fant ingen partikler som fløt rundt. Heller ikke noe som lå på bunnen av tanken. Men innsiden av tanken har en del overflaterust. Jeg har aldri sett oppi en bensintank før, så jeg vet ikke om dette er normalt for en tank som har inneholdt bensin siden slutten av 80-tallet :roll:

Det som var langt mer interessant var det jeg fant liggende på bensinpumpas filter. Der lå det noe som kan minne om en Iberiasnegle. En svær, avlang brun klump, som presset filteret sammen på midten.
Av det jeg har lest av andres erfaringer rundt dette kraft-kutt symptomet som jeg har (og som tydeligvis er drivstoffrelatert), så har nettop dette filteret vært forurenset på denne måten og symptomene har opphørt etter at de renset filteret.

Image
Image

Jeg plukket av dritten, og renset filteret med en tannbørste og frisk bensin.
Motoren kjennes nå noe friskere. Mulig dette er noe jeg inbiller meg, da jeg på ingen måte kan forstå at den dritten kan ha gjort bensintilførselen noe godt. Men som sagt, det kjennes bra, så får jeg håpe at symptomene ikke oppstår igjen. Jeg skal uansett gå over fuel rail og innsprøytingsdyser......(etter hvert) :)

Image
Image

Så det store spørsmålet: hva er dritten og hvor kommer den fra? :shock:
Fargen var rustfarget, men konsistensen var som potetmel (tettpakket i våt tilstand og pulverisert i tørr tilstand).

Re: mojo-91

Posted: 31 May 2012, 10:19
by mussa
Ta en magnet å se om det er jern i det, ruststøv? Hva med å feste en magnet i tanken som eventuellt drar til seg løst metall? (Er vel en magnet i girkassa mener jeg som skal dra til seg partikler og "skrotmetall"?) :)

Re: mojo-91

Posted: 31 May 2012, 10:21
by Hauk
Besnærende. Men det er vel 20+ år med partikler og crap fra tanken. Fargen ligner, om ikke annet. :)

Re: mojo-91

Posted: 31 May 2012, 14:17
by mojo-91
mussa wrote:Ta en magnet å se om det er jern i det, ruststøv? Hva med å feste en magnet i tanken som eventuellt drar til seg løst metall? (Er vel en magnet i girkassa mener jeg som skal dra til seg partikler og "skrotmetall"?) :)
Det var ikke antydning til metallspon i den møkka, men jeg burde kanskje ha prøvd ut med en magnet, ja.
Magnet oppi tanken var ihvertfall et smart triks for å samle opp evt. løse rustpartikler.
Jeg får gjøre det når tanken er litt tommere :wink:

Posted: 31 May 2012, 16:58
by Rudolf
Det er jo en grunn til at det er filter i tanken, bensinfilter under bilen og filter i dysene.
De skal fange opp rusk og rask som vil komme i årenes løp.
I ditt tilfelle har bilen rullet et kvart århundre, så da er det jo naturlig at noe har festet seg i disse filterene.

Jeg ville ha rensket bensinsystemet godt (inkludert dysene), og kjørt et kvart århundre til.
Minst :wink:

Erik
(som har et slikt filter liggende)

Re: mojo-91

Posted: 06 Jun 2012, 11:44
by mojo-91
hobby lakkering

Det er sikkert mange som synes det er "høl i hue" å lakke sin egen bil. Særlig utendørs og med pollen og insekter i luften :wink:
Nå er det engang slik at lakken på min bil aldri har vært særlig strøken, og så lenge jeg gateparkerer i byen, gidder jeg ikke spandere på en etterlengtet hellakkering.
Nå har jeg tre paneler (høyre bakskjerm, venstre dør og venstre forskjerm) som har vært rettet og sparklet av oppretteren. Skal jeg la en billakkerer lakkere dette, blir det å fullstendig lakkere alle tre paneler. Det blir fort dyrt (5-6000,-) og lite hensiktsmessig med tanke på at bilen faktisk skal strippes og hellakkeres om noen år likevel.

Så da er jeg i gang med å gjøre dette selv. Selve lakken og klarlakken ble ganske grei. Jeg har lakkert hele toppflaten og prøvd å jevne det ut mot radien, der høylyset samles. Her må jeg nok i gang med en kraftig rubbing og polering for å glatte ut litt bedre. Men som sagt. Det ser bra nok ut for min del :)

Image
Image

Posted: 09 Jun 2012, 14:25
by Rudolf
Men så er vi jo spent alle sammen .....

Hva skjedde etter at du rensa bensinsystemet ?

Erik

Re:

Posted: 23 Jun 2012, 21:45
by mojo-91
Rudolf wrote:Men så er vi jo spent alle sammen .....

Hva skjedde etter at du rensa bensinsystemet ?

Erik
Som nevnt tidligere ble motoren mer kontant i frasparket etter at jeg renset bensinpumpens filter.... Men nå som tanken har kommet ned på 1/4, har symptomene kommet tilbake :(
Det er utrolig merkelige greier dette her. Det kommer om lyn fra klar himmel når bensinnåla når dette punktet. Men nå funker den enda mer enn før. Den er faktisk helt ubrukelig.

Men, etter å ha fylt full tank, er den like blid igjen :)

Da er det bare å fortsette feilsøking og skru fra hverandre fuelrail og rense.

To be continued...

Re: mojo-91

Posted: 15 Jul 2012, 01:38
by mojo-91
Motorhavari.

Toppakninga har gått. Motoren begynte plutselig å knele totalt. Virket som den gikk på 2 sylindre, det luktet brent kjølevæske og det stod tett hvit røyk ut av eksosen. Åpnet panseret og det siver samme hvite røyk ut av motoren. Litt usikker på fra hvor, men det kommer garantert fra blokka. Jeg er rimelig sikker på at dette er toppakninga som har tatt kvelden, og det noe seriøst også!
Peilet olje og det var såvidt olje på peilepinnen. Underlig, da jeg peilet for en uke siden, og da var nivået bra. Bra kjøling på motoren også og ingen tegn til unormal temperatur. Merkelig at dette plutselig skjedde:(

Bilen står nå oppe på Grefsen og jeg skal opp med Drosja i morgen for å taue mx'en.
Har ingen planer om å gi opp mx-eventyret ennå, så det blir nok overhaling av motoren.
Litt kjipt, da jeg begynner ferien på mandag, og bilen skulle brukes over fjellet, til Vestlandet om en ukes tid.
Ikke akurat det samme å kjøre Drosja, ... Men det er jo en slags bil det og... :-/

GOD SOMMER !

Re: mojo-91

Posted: 15 Jul 2012, 08:42
by twilighter
Sure greier, håper du får ordnet den opp igjen :-)

God Sommer

Re: mojo-91

Posted: 07 Aug 2012, 19:15
by mojo-91
Kompresjonstest

Da har jeg utført kompresjonstest av motoren.
Resultatet er bedrøvelig :(

Sylinder 4: 12,5
Sylinder 3: 11,5
Sylinder 2: 10
Sylinder 1: 6

Etter å ha helt olje i sylinder 1, økte kompresjonen til 8
Jeg har sjekket kjølevæsken og kan ikke finne spor av olje.
Om dette er sprekt toppakning eller ikke, blir jeg uansett nødt til å ta ut toppen for overhaling.

Kjedelige greier :(

Re: mojo-91

Posted: 15 Aug 2012, 10:54
by mojo-91
Operasjon bytte toppakning

Da var det bare å hive seg rundt å få skrudd opp denna motoren. Forhåpentligvis ser det ikke for ille ut. Jeg har aldri skrudd så dypt i denne motoren før, så jeg må si det var litt skummelt. Særlig å dra løs de lange boltene som holder blokk og topp sammen. :oops:

Image

Vi som bor i tjukkeste asfaltjungelen og ikke har tilgang på garasje, må ta til takke med å stå ute i gata og skru,... i all slags vær.
Denne dagen skinte sola heldigvis og jeg var heldig som fant en plass rett utenfor bygården der jeg bor. :)

Image

Og vips, var toppen ute. Jobben med demonteringen tok totalt 3 1/2 time og var faktisk veldig grei skuring. Hadde selvsagt veldig god hjelp av Rod´s Mx-5 service manual. Den vanskeligste jobben var faktisk å komme til de nedre boltene på luftinntaksmanifoilen.

Image
Image
Image
Image

Når det gjelde innmatens tilstand, er det ikke godt å si hva den er. Motoren har gåt 177 000 miles, så det er vel normalt at det ligger en del koks på stempler og ventiler. Kjølevæsken som ligge på stempel 4 (høyre på bildet) rant ned når jeg løftet opp toppen. Kjølevæsken som ligger på stempel 1 (venstre på bildet) er jeg usikker på. Det er dette stempelet som målte 6 i kompresjon. De tre andre sylindrene målte opp mot normal kompresjon.

Jeg kunne ikke se noe unormalt på selve toppakningen. Jeg har aldri sett en toppakning før, så har ikke forutsetning for å vite hvordan en sprekt toppakning skal se ut, men jeg hadde da håpet på å se en sprekk :?: På en annen side, ser det ut til at pakningen er lamminert, så det kan vel være der sprekken er, altså mellom pakningslagene.
Jeg sender ihvertfall toppen og toppakningen til service, så kan de som har kompetanse på slikt se på saken.
Regner med at det blir rensing, trykktest, vakumtest, evt. plansliping, og ventilsliping. Så får jeg bruke tiden på å rense opp den møkkete blokka så lenge :wink:

Image
Image

Re: mojo-91

Posted: 16 Aug 2012, 15:34
by KjetilJ
Lurer fremdeles på problemet med 1/4 tank og kjøring. Forsøkte du noen gang å slippe ut trykk/vakum via bensinlokket, og var problemet der etterpå ?

Re: mojo-91

Posted: 17 Aug 2012, 09:19
by mojo-91
KjetilJ wrote:Lurer fremdeles på problemet med 1/4 tank og kjøring. Forsøkte du noen gang å slippe ut trykk/vakum via bensinlokket, og var problemet der etterpå ?
Nei, jeg rakk aldri finne ut av det med 1/4-dels tank og fuskingen. Det skjedde mer dramatiske ting før jeg fikk feilsøkt videre.... Jeg hadde jo planer om å overhale dysene og fuelrailen.

Nå har jeg uansett demontert alt sammen, så overhaling av dette står for tur. Om et par ukers tid vil jeg nok ha svar på om det var her problemet lå.
Angående vakum i bensintanken, har jeg aldri hatt dette. Det er veldig underlig. Det kommer aldri noe "pffffft" når jeg åpner tanklokket. :shock:

Re: mojo-91

Posted: 17 Aug 2012, 12:16
by Hauk
mojo-91 wrote:Image
Kult bilde! :)