Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fred93LE wrote:Kom over denne 93le'en:
Image
Ble slik ut etter at han lakka dashbordet og interiøret, satte på styling og lakka den i s2000 yellow.... Da kan du ikke klage på små tingene jeg har gjort :lol:
http://www.cardomain.com/ride/2675160/5
Helt meningsløst.
Her har han over en halv MILLION MX5/Miata med sort interiør å ta av.
Også må han på død og liv "konvertere" en LE og skryte av det etterpå.
Usigelig dumt.

Nettop derfor, så prøver jeg å fortelle så mange som mulig at det finnes biler som er sjeldne og som noen ønsker å ta vare på som de er (eller har vært)

Jeg har funnet en annonse der Leopold var til salgs i 2007 (lå på Finn i mai 2007).
Her er et utdrag av teksten:

"Billig mazda miata, trenger en del rep, perekt begynnelse for noen som vil bygge gatebil. ikke eu ok."

Jeg er svært glad for at bilen ble reddet, men det var "like før".

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg synes faktisk de bbs-felgene tar seg veldig godt ut uten navkapsel. Ser litt mer "ralley" ut.
:)

hva er grunnen til at du ikke bytter om setene? Er de slitte?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

en 93le er jo bare enda en mx da, men med andre farger og litt småforskjeller i utstyr.... hadde det vært en coupe, eller noe virkelig spesiellt, hadde jeg skjønt frustrasjonen..

det beste som har kommer fra le er faktisk endeledda til styringa som korrigerer litt bumpsteer på senkede biler..
så er jo ikke bare feil at de lager litt spesialmodeller .
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hei Rudolf.
Jeg vet du ønsker å holde bilen så original som mulig, men rød canvas-topp må du bare få deg !! dette ser bare så utrolig classy ut.
Hvis du gjør det så lover jeg å kanskje muligens vurdere Chaparral i gull :wink:


Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Jeg synes faktisk de bbs-felgene tar seg veldig godt ut uten navkapsel. Ser litt mer "ralley" ut.
:)
Alt til sitt bruk :)

Image
mojo-91 wrote: hva er grunnen til at du ikke bytter om setene? Er de slitte?
Meningsløst å bytte siden ingen av setene er 100%.
Satser på en strøken bil, så da blir det nok omtrekking med tiden.

Denne gangen vil jeg imidlertid stille høyere krav til utførelsen.
Disse setene skal være ganske "stramme" for å se bra ut.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

HF-mx5T wrote:en 93le er jo bare enda en mx da, men med andre farger og litt småforskjeller i utstyr.... hadde det vært en coupe, eller noe virkelig spesiellt, hadde jeg skjønt frustrasjonen..

det beste som har kommer fra le er faktisk endeledda til styringa som korrigerer litt bumpsteer på senkede biler..
så er jo ikke bare feil at de lager litt spesialmodeller .
Nittifem prosent av fasinasjonen min for 93LE har med utseende å gjøre.
Det er det som gjør at jeg satset på denne bilen.

Jeg har alltid syns at sort med rødt interiør er styggpent, stilig og litt "harry" på en flott måte.
Med en gang du ser bilen, så vet du at det er en LE, det er "virkelig spesiellt" nok for meg :)
mojo-91 wrote:Hei Rudolf.
Jeg vet du ønsker å holde bilen så original som mulig, men rød canvas-topp må du bare få deg !! dette ser bare så utrolig classy ut.
Hvis du gjør det så lover jeg å kanskje muligens vurdere Chaparral i gull :wink:


Image
Tankeleser !
(Løp og kjøp Chaparral i gull)

Jeg hadde vurdert å fravike kravet til orginalitet på to punkter:
Rattet og kalesjen.
Siden du "overtalte" meg til at rattet er "pent", så gir jeg meg selv "lov" til å vurdere soft-top i Maroon, som fargen heter.

Erik

P.S. Sjekk kombinasjonen dobbel eksos og air-dam bak. Uorginalt, men tøft.
P.S.2 Her hadde det ikke vært noe fint uten hjulkapsler. Dette er søndagsbilen !
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

mon tro hvor man får tak i den hekkleppa? Det ser ut til at den ikke fortsetter på hver side av eksospottene. Mulig det er den originale som bare er kappet :?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med utførelsen angående setetrekkene. Mine er virkelig stramme og fine. Jeg mener du har den typen som har litt "folder" i Rudolf. Hvis du ikke velger folder så blir reultatet slik som mine. Men du skal kanskje ha det gjort hos en salmaker? :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:mon tro hvor man får tak i den hekkleppa? Det ser ut til at den ikke fortsetter på hver side av eksospottene. Mulig det er den originale som bare er kappet :?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med utførelsen angående setetrekkene. Mine er virkelig stramme og fine. Jeg mener du har den typen som har litt "folder" i Rudolf. Hvis du ikke velger folder så blir reultatet slik som mine. Men du skal kanskje ha det gjort hos en salmaker? :)
Tipper at hekkleppa er den orginale som bare er kappa.
Ser ut til at en bit er ramla av, ja (eller kappejobben er ikke ferdig)

Legger ved noen bilder fra LE-klubben sin diskusjon om setetrekk.

Eksempel på orginalt trekk i flott kvalitet "trommeskinn":

Image

Eksempel på litt mer "slaskete" utførelse:

ImageImage

Skjønner ..... :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

he he....blitt fin på det du :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

HF-mx5T wrote:det beste som har kommer fra le er faktisk endeledda til styringa som korrigerer litt bumpsteer på senkede biler..
Er det en feature kun på 93 LE, eller ble den innført på alle modeller i ettertid?

(En dåre spør mer enn ti vise kan svare.)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Leste faktisk i dag at NB ikke har dette problemet men at disse kom på LE og 94 R-package. Blir ikke et reelt problem før man senker 12.5" ( Og kjører som et svin i krappe svinger ).
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:he he....blitt fin på det du :wink:
Blitt erfaren, heter det ......
:)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hauk wrote:
HF-mx5T wrote:det beste som har kommer fra le er faktisk endeledda til styringa som korrigerer litt bumpsteer på senkede biler..
Er det en feature kun på 93 LE, eller ble den innført på alle modeller i ettertid?

(En dåre spør mer enn ti vise kan svare.)
Aner ikke, noen som vet ??
arildh wrote:Leste faktisk i dag at NB ikke har dette problemet men at disse kom på LE og 94 R-package. Blir ikke et reelt problem før man senker 12.5" ( Og kjører som et svin i krappe svinger ).
Dette er interressant med tanke på at noen sier at understellet på NA og NB er identisk.
Noen som kan avkrefte/bekrefte dette ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

krengningshemmerne er ihvertfall forskjellige.
er en "bøy" på NB som gjør den bredere i festene. (forran)
NB sitt er også noe grøvere orginalt.(forran)
endeledda er festa med U.ledd på NA, L-ledd på NB (på nedre A-arm forran ihvertfall) og er kortere (forran, lik bak)
endeleddene er også gjennomgående på NA, ikke på NB.
demperne har og mindre dim. på NA
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

understellsgeometri skiller litt på na og nb, i motsetning til det folk flest tror.. tannstang er flyttet littegrann, og det er og noe med festepunkt på nedre bærearm foran. ingen store greier og deler går omhverandre i alle fall..

mener det er bare le og r pack som har andre endeledd org.. siden de er lavere? enn de fleste vanlige mxene
Post Reply