Page 119 of 152

Re:

Posted: 23 May 2013, 14:02
by AJF
Rudolf wrote:
Agility wrote:Apropo orntli ræcerbil...
Fant et arkivfoto fra Vålerbanen.... :lol:
Ja, og siden vi er inne på flaue episoder;

På Vålerbanen sist, måtte jeg forlate banen ufrivillig tre ganger.
- En gang havnet jeg i grusfella så steinspruten sto ...
I tiden jeg kjørte NA havnet jeg også i grusfella på Våler i en litt for ambisiøs jakt på en NB :twisted:. Det var i 2003 :D Etter det ble det MX5 med pustehjelp og har siden ikke vært i noen sandfeller, bank i bordet :wink:
MX-Jon wrote:Bare så synd at de fleste moderne stasjonsvogner kjører fletta av en gammel NA :oops:
Men jeg vil allikevel heller kjøre en gammel NA enn en ny stasjonsvogn :D
Gjør som Rudolf og mange andre, ettermonter pustehjelp, da blir det ikke så mange stasjonsvogner som holder følge :D

Re: Re:

Posted: 23 May 2013, 14:14
by MX-Jon
AJF wrote:
MX-Jon wrote:Bare så synd at de fleste moderne stasjonsvogner kjører fletta av en gammel NA :oops:
Men jeg vil allikevel heller kjøre en gammel NA enn en ny stasjonsvogn :D
Gjør som Rudolf og mange andre, ettermonter pustehjelp, da blir det ikke så mange stasjonsvogner som holder følge :D
Nettopp. Kunstig pustehjelp er underveis, pasienten blir sannsynligvis i bedre form i løpet av sommeren :D
Ikke like mye som enkelte andre her har, men i alle fall nok til å holde en god del av stasjonsvognene bak meg slik den kanskje burde vært fra fabrikken. Gleder meg til det.

Posted: 01 Jun 2013, 23:29
by Rudolf
Oppgradering

Vi som er glade i å skru, vi gir oss aldri :roll:
Noe må vi jo finne på ......

Rudolf har hatt mange forskjellige oppsett med fjærer og dempere gjennom tidene.

En kort oppsummering:
1. Da jeg kjøpte bilen i 2006 var den bestykket med originale dempere og fjærer.
2. I 2007 kjøpte jeg gule Koni sport med Eibach (30% stivere) fjærer. Det settet kjørte jeg med lenge bla annet på turer til Mellom-Europa og på Nürburgring.
3. Sommeren 2011 fikk Rudolf prøve seg med R-package oppsett (Bilstein dempere og R-package fjærer).
4. Etter kort tid var det tid for det svært vellykkede eksperimentet med "Ebay coilovers" som var konstruert av Agility

Ebay coilovers:

Image

Dette oppsettet har jeg kjørt med i snart to år nå og det har funket svært så bra.
Mange runder på Vålerbanen og på Rudskogen har blitt tilbakelagt med dette settet.

Men som sagt; livet går videre.
De som har lest Beverly-tråden har registrert at jeg har plukket av det knallgode kittet som har sittet på bilen siden 2010.
Siden jeg bruker Rudolf såpass mye på bane, synes jeg bilen fortjener dette kittet.

Kittet er spesiallaget av Fat Cat Motorsport (FCM) i California http://fatcatmotorsports.com/.
Demperne er basert på R-package Bilstein og bygget etter mine spesifikasjoner (nye ventiler innvendig som er tilpasset fjærene).
Fjærene jeg har valgt er 450 lb/in foran og 300 lb/in bak.
Bumpstops er laget av FCM og er tilpasset fjærene og demperne.

Så etter å ha plukket FCM-kittet av Beverly var det klart for en grundig vask, før det ble montert på Rudolf.
Coilovers bak (etter vask):

Image

Slik tar det seg ut på bilen (bak):

Image

Hvordan de er å kjøre med på Rudolf ?
Det vet jeg ikke.
Det skal jeg prøve i morgen.

Erik
(som gleder seg til i morgen :wink: )

Posted: 02 Jun 2013, 20:33
by Rudolf
:D

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 02 Jun 2013, 21:54
by midget77
Høres snasent ut :-)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 03 Jun 2013, 09:17
by mojo-91
Det føles veldig riktig ut at du dedikerer det beste racingutstyret Rudolf og lar Bev. være den racing pakken hun var ment å være :)

Re:

Posted: 03 Jun 2013, 09:24
by MX-Jon
Rudolf wrote::D

Erik
Jeg tolker det store smilet dithen at byttet var særdeles vellykket ?

Posted: 03 Jun 2013, 18:29
by Rudolf
midget77 wrote:Høres snasent ut :-)
Nemlig
mojo-91 wrote:Det føles veldig riktig ut at du dedikerer det beste racingutstyret Rudolf og lar Bev. være den racing pakken hun var ment å være :)
Nemlig
MX-Jon wrote:Jeg tolker det store smilet dithen at byttet var særdeles vellykket ?
Nemlig

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 03 Jun 2013, 18:37
by reidunn
Hva følte du da?
r :roll:

Posted: 03 Jun 2013, 23:42
by Rudolf
reidunn wrote:Hva følte du da?
r :roll:
Litt sulten, siden jeg ikke hadde spist middag enda.
Nemlig.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 18 Jun 2013, 22:35
by Kjakan
Leste litt angående trimming/E85/dyserens, og tenkte at det kanskje kunne være av interesse for deg:
http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=262543

Posted: 18 Jun 2013, 23:45
by Rudolf
Kjakan wrote:Leste litt angående trimming/E85/dyserens, og tenkte at det kanskje kunne være av interesse for deg:
http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=262543
Ja se der ..... :wink:

Joda, jeg skifta bensinfilter etter en stund med E85.
Jeg har også kjørt en rens av dyser med min hjemmelagde "rensemaskin".
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... er#p169168

Image

Det var lite rusk og rask i systemet mitt.
Og nå er alt så gullende rent av brennevinet at selv olja holder seg blank og fin i lang tid etter skift :wink:

Erik

Re:

Posted: 21 Jun 2013, 21:59
by ///Moe
Rudolf wrote:Og nå er alt så gullende rent av brennevinet at selv olja holder seg blank og fin i lang tid etter skift :wink:

Erik
Det er fordi E85'n havner i olja og tynner ut olja etterhvert.. :P
Det anbefales hyppigere oljeskift om man kjører med E85 ifølge de som (tror de) kan.

Posted: 21 Jun 2013, 22:34
by Rudolf
///Moe wrote: Det er fordi E85'n havner i olja og tynner ut olja etterhvert.. :P
Det anbefales hyppigere oljeskift om man kjører med E85 ifølge de som (tror de) kan.
Hvis E85 lekker ut i olja, så blir den melkehvit.
Min olje blir ikke det, den ser bare ny og blank ut.

Jeg skifter olje en gang i året, da blir intervallene korte uansett.

Erik

Posted: 21 Jun 2013, 23:30
by Rudolf
Det er størrelsen det kommer an på ......

Jeg anbefaler ikke å sette i gang med å skru på viktige ting sånn rett før Sommerturen, men jeg er jo en modig sjel :wink:
På tide med litt oppgradering på lydfronten:

Mine 3" Pioneer høyttalere fra MSSS-anlegget har sittet i nakkestøttene i noen år nå.
(Jeg har skrevet en del om MSSS, (Mazda Sensory Sound System) i Leopold tråden).

De spiller OK, men skulle gjerne hatt noen høyttalere i nakkestøttene som "matcher" Focal-høyttaleren som jeg har i dørene.

Image

Image

Siden Torshov Bilrekvisita har salg på Pioneer 4" fulltone (2-veis), så falt jeg for fristelsen.
Under kr. 300,- for paret kostet de små.

Image

Jeg måtte litt inn og ut av butikken med målebånd, før jeg fant ut at; jo, de kan passe.

Så ut med de gamle (til høyre) og inn med de nye som bel montert med skruer med avstandshylser i plastdekselet.

Image

Plastdekselet smatt lett på plass i stolene:

Image

Og lyden ?
Jo, vesentlig bedre.

Den lille Sony forsterkeren jeg har i kanalen bak reservehjulet (som jeg ikke har) klarer selvfølgelig fint å drive de fire høyttaleren (to i hvert sete).

Image

Anbefales !

Erik