OleK's 1991 Mariner Blue NA
Moderator: Styremedlemmer
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Ser veldig bra ut Eneste du manlger nå, er OEM leppa (Synes jeg)
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Hadde sikkert vært ok med ei leppe, men jeg må nå prioritere alt det andre jeg har kjøpt til bilen
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Meget pent..
Er for høye i utgangspunktet, avstand mellom skjerm og hjul, ser meget bra ut på din nå.
Merker vel en del på kjøreegenskaper også, når du har kjørt med tidenes værste oppsett av fjærer/dempere.
Anbefaler deg en 4-hjulskontroll med 3-D apparat, så du får det oppsettet du og bilen fortjener.
Kjenner faktisk en som kan være behjelpelig, på en "svart" helgedag.....
anser
Er for høye i utgangspunktet, avstand mellom skjerm og hjul, ser meget bra ut på din nå.
Merker vel en del på kjøreegenskaper også, når du har kjørt med tidenes værste oppsett av fjærer/dempere.
Anbefaler deg en 4-hjulskontroll med 3-D apparat, så du får det oppsettet du og bilen fortjener.
Kjenner faktisk en som kan være behjelpelig, på en "svart" helgedag.....
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Kjenner forskjell på bilen ja
Jeg får vel ta kontakt med han kjenningen din for en 4-hjulskontroll i nær fremtid.....
Må bytte noen juster-bolter i bakstilling først....
Jeg får vel ta kontakt med han kjenningen din for en 4-hjulskontroll i nær fremtid.....
Må bytte noen juster-bolter i bakstilling først....
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Gjort noen småting med bilen igjen. Byttet dynamoreima, sleit noe med strammemekanismen som ikke ville løsne.
Men den måtte gi seg for overmakta.
La merke til at det begynnte å krympe væske i clutchbeholderen. Viste seg at det var lekkasje i slavesylinderen. Hadde heldigvis delene for overhaling liggende. Demonterte også hovedsylinderen og sjekket den. Den var helt tørr og ble bare rengjort og skyllet gjennom med bremsevæske.
Repsett for slavesylinder
Ferdig sammensatt slavesylinder
Clutchen føltes mye bedre etter dette, og den gikk lettere i gir ved kald motor.
Byttet bensinfilter i samme slengen, vil helst ikke gjøre det når sommerturen pågår.....
Så i alle fall ut som det var lenge siden sist det ble byttet.
Godt brukt filter
Nytt filter
Kjekt med bukker når man må under bilen
Hadde noen dråper olje hengende under diffen, så jeg byttet pluggene for oljen med nye pluss pakninger.
Nye plugger
Siden det forhåpenligvis blir 4-hjulskontroll snart, byttet jeg også eksenterboltene i bakstillingen.
Gamle rustne bolter
Nå begynner bilen å bli klar til sommerturen Må vel prøve å bytte olje på girboksen også før avgang.
Men den måtte gi seg for overmakta.
La merke til at det begynnte å krympe væske i clutchbeholderen. Viste seg at det var lekkasje i slavesylinderen. Hadde heldigvis delene for overhaling liggende. Demonterte også hovedsylinderen og sjekket den. Den var helt tørr og ble bare rengjort og skyllet gjennom med bremsevæske.
Repsett for slavesylinder
Ferdig sammensatt slavesylinder
Clutchen føltes mye bedre etter dette, og den gikk lettere i gir ved kald motor.
Byttet bensinfilter i samme slengen, vil helst ikke gjøre det når sommerturen pågår.....
Så i alle fall ut som det var lenge siden sist det ble byttet.
Godt brukt filter
Nytt filter
Kjekt med bukker når man må under bilen
Hadde noen dråper olje hengende under diffen, så jeg byttet pluggene for oljen med nye pluss pakninger.
Nye plugger
Siden det forhåpenligvis blir 4-hjulskontroll snart, byttet jeg også eksenterboltene i bakstillingen.
Gamle rustne bolter
Nå begynner bilen å bli klar til sommerturen Må vel prøve å bytte olje på girboksen også før avgang.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Har tatt en grundig regjøring i bagasjerommet, her var det mye skitt. Måtte bruke flere typer vaskemidler for å få det rent nok. Åpnet alle gummiplugger o.l. for å spyle det rent etterpå. Ble gulle rent nå
Var litt rustangrep på bunnplatene, så de fikk seg en omgang med rustbehandling og lakking. Limte sammen det hele med Sikaflex. Tettet med samme stoff også ved frankensteinboltene.
Rent bagasjerom
Var litt rustangrep på bunnplatene, så de fikk seg en omgang med rustbehandling og lakking. Limte sammen det hele med Sikaflex. Tettet med samme stoff også ved frankensteinboltene.
Rent bagasjerom
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
På tide med litt vedlikehold på girkasse også. Sjekke olje i tårnet og bytte på selve kassa. I tårnet var det ikke noe olje så det var det bare å fylle opp. Ble endel lettere giring når det var olje her ja.
Tomt
Bytte av olje på girkassen var noe ***** prakk, påfyllingspluggen satt så fast at jeg var helt på nippet til å gi opp, da den plutselig ga seg for en rørtang. Det er ikke enkelt å fylle olje når man har verksted på parkeringsplassen. Brukte en slange med trakt, tredd gjennom i hullet for girspaken og inn i kassa. Fyllte 2 liter halvsyntetisk 75W-90
Fylling av olje
Med det samme man er av med midtkonsollen, fikset jeg blått LED lys i klokka også
Klokke
Tomt
Bytte av olje på girkassen var noe ***** prakk, påfyllingspluggen satt så fast at jeg var helt på nippet til å gi opp, da den plutselig ga seg for en rørtang. Det er ikke enkelt å fylle olje når man har verksted på parkeringsplassen. Brukte en slange med trakt, tredd gjennom i hullet for girspaken og inn i kassa. Fyllte 2 liter halvsyntetisk 75W-90
Fylling av olje
Med det samme man er av med midtkonsollen, fikset jeg blått LED lys i klokka også
Klokke
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- gelerium
- 4200 RPM
- Posts: 417
- Joined: 30 Aug 2010, 16:38
- Medlemsnummer: 1017
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Dette ser veldig bra ut! Lodder du på vanlige deoder eller er det noe pærer du bruker?
99 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Bruker disse Ledpærene, kjøpt på Ebay. De 4 store (T10) er det bare å bytte ut bak instrumentene, huske polaritet.
Den minste (T5) er i klokka, og her har jeg loddet ledningene rett på, og modifisert feste av den litt.
Jeg har også testet litt med vanlige 5mm LED, og det funker det også. Planen er å få samme lys bak hendlene til varmeapparatet og noen brytere.
Den minste (T5) er i klokka, og her har jeg loddet ledningene rett på, og modifisert feste av den litt.
Jeg har også testet litt med vanlige 5mm LED, og det funker det også. Planen er å få samme lys bak hendlene til varmeapparatet og noen brytere.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
veldig lekkert med blå "interiør" lys.
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Ja, ble veldig fornøyd med dette jeg også, ble veldig ok å se på i mørke uten å være forstyrrende.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg forstår det slik at du har beholdt de originale instrumentskivene som har en innstøpt grønn film ?
De funker svært dårlig med f.eks. røde lyspærer (de fortsette å være grønne ).
Men det ser jo ut til at de funker utmerket med blått lys.
Dette har sikkert med fargeteori å gjøre (komplementærfarger og sånnt ....)
Erik
De funker svært dårlig med f.eks. røde lyspærer (de fortsette å være grønne ).
Men det ser jo ut til at de funker utmerket med blått lys.
Dette har sikkert med fargeteori å gjøre (komplementærfarger og sånnt ....)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Siden det pøser ned her i helga, kan jeg likegodt gjøre noe innearbeid. Fortsatte derfor med å gjøre instrumenter og brytere med lys blåe. Montere vanlige lysdioder med formotstand i brytere for dimming av lys i dashbordet og bryter nødblink/vippelykter. I nødblink/vippelykt bryteren er det så trangt at jeg må slipe ned diodene så mye som mulig, må også skjære vekk litt av kretskortet. Skal være 2 dioder i denne.
Lodder fast diodene og motstand der hvor orginalpærene satt, de varer jo "evig".
Diode og motstand klar til montering
Ferdig loddet bryter for dimming av lys
Nødblink/vippelykt brytere
Dimbryter
Lodder fast diodene og motstand der hvor orginalpærene satt, de varer jo "evig".
Diode og motstand klar til montering
Ferdig loddet bryter for dimming av lys
Nødblink/vippelykt brytere
Dimbryter
Last edited by OleK on 13 Jun 2011, 22:53, edited 1 time in total.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6