mojo-91

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Fikk paknings-settet fra mx5-parts i dag. Var oppe hos Motor-Teknisk på Risløkka med nye ventil tetninger.
Leverte også toppdekselet. Det skal glassblåses, og det koster 250 kroner :-)
Angående toppen, er den renset, trykk og vakumtestet, og de kunne meddele at den var i god stand til å ha gått 283 000 km. Alle ventiler og løftere var intakte.
Da er det plansliping og ventilsliping som står for tur, og så kan hærligheten hentes på fredag :D

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Fikk paknings-settet fra mx5-parts i dag. Var oppe hos Motor-Teknisk på Risløkka med nye ventil tetninger.
Leverte også toppdekselet. Det skal glassblåses, og det koster 250 kroner :-)
Angående toppen, er den renset, trykk og vakumtestet, og de kunne meddele at den var i god stand til å ha gått 283 000 km. Alle ventiler og løftere var intakte.
Da er det plansliping og ventilsliping som står for tur, og så kan hærligheten hentes på fredag :D
Du kan forvente stor forskjell hvis det samme skjer med din som med Rudolf.
Han fikk ADHD etter denne typen behandling (og det har han fremdeles).

Dekselet blir omtrent slik etter glassblåsing:

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Ja, jeg er veldig spent på dette her, Erik.
Jeg skal rense blokka i løpet av helgen, og få tatt diesel-testen av stempelringene. Ja, og så skal jeg bytte vannpumpa :-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Diesel testen

Da har jeg tatt dieseltestet sylinderne.
Jeg hellte litt diesel i hver sylinder, og lot det stå over natta.
Etter ca. 19 timer var resultatet som det nederste bildet. Sylinder 1 (til venstre på bildet) var skål tomt. Sylinder 4 hadde minket noe, mens sylinder 2 og 3 var uforandret.
Her er det tydeligvis en stempelring i sylinder 1 som ikke er tett. Jeg har sjekket litt rundt denne måten å teste stempelringene på (bl. a her: og det kan se ut som man ikke skal vente så lenge som jeg gjorde før man sjekker resultatet. Han på youtube-klippet, ventet 15 minutter før han konkluderte med at stempelringene var ok.

Jeg gjorde testen på nytt, og etter 30 minutter hadde dieselnivået ikke sunket noen ting. Med andre ord, det er en lekkasje i denne sylinderen, men den er veldig liten. Før toppakningen sprakk, hadde denne sylinderen normal kompresjon. Jeg velger å ikke gjøre noe videre med dette...

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Ny dag på "verkstedet" ;-)

Image

Det er stort sett når sola skinner, at verkstedet mitt er åpent.Og som regel på ettermiddagene og på formiddagen i helgene. Det medfører at det er fryktelig mye folk som kommer innom verkstedet og skal slå av en motor-prat. "Jasså, så du står her ute i gata og kløyver motoren din i to !?!" ...he he... Mye gamle mannfolk med uinteresserte koner som gjerne vil stoppe og nyte synet av stemplene, og kjenne lukten av gammal motorolje :lol: Når det passer seg, parkerer jeg "drosja" bak mazdaen. Veldig praktisk, da jeg bruker bagasjerommet som verktøykasse. Men i dag, var det andre boller i bagasjen på "drosja". Jeg var oppe hos Motor Teknikk og hentet herligheten. Blank og fin. Den røde væsken er ikke blod, selv om det ser slik ut, men noe slags olje de har brukt.

Image
Image

Vannpumpa byttet jeg her om dagen. Grei skuring. Brukte muligheten til å ta en skikkelig rens av området rundt veiva og festeanordningen til servopumpa. Der satt det en centimeter med oljete dritt, som jeg skuret vekk med tannbørste og whitespirit. Ble reint og fint til slutt. Synd det ikke er synlig når alle deksler blir montert, da :|

Image
Image
Image
Image

Her er den nye vannpumpa montert, og jeg er i gang med å slipe veldig lett på blokka med fint vannslipepapir som jeg har tapet fast på en glassplate
Ellers har jeg brukt tannbørste, Q-tips, whitespirit og bremserens til å rense alle flater.

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Fant forresten ut at det mangler to stk. "dowels", på toppen av blokken. De to sylindrene som stikker opp av blokka. Jeg tipper disses funksjon er å sørge for at toppakningen ligger riktig posisjonert når man senker toppen over. Uansett, disse sylinderene har jeg aldri sett. Mulig de satt fast i den gamle toppakningen da jeg tok den løs? Føler det heller ikke stemmer. Jeg har sjekket bildene jeg tok av topp og blokk /m. toppakning, rett etter at jeg splitta motoren, og det sitter ingen "dowels" noen steder.

Kan det være at den gamle toppakningen har vært montert uten disse "dowels"-ene? Merkelige greier.
Vel, jeg får stikke innom mazda i morra og høre om ikke de har et par....

Hvis ikke, har Autolink, ihvertfall,...http://www.autolinkmx5.com/cylinder-hea ... 5268-p.asp
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

http://www.autolinkmx5.com/ekmps/shops/ ... ekm%5D.jpg

Var innom Mazda i dag. De fant ut at lageret i Belgia hadde fire stk. slike "dowels", så jeg bestillte 2 stk. 28 kroner stykket inkl. moms :) (det er godt noen originaldeler er billige)
En tanke slo meg her i dag. tydeligvis har toppakningen på denne motoren blitt skiftet en gang tidligere i løpet av motorens levetid.
og det har den!

I 2004, tror jeg det var, hadde jeg et uforklarelig motorhavari, der en av eksosventilene gikk i stykker. Jeg leverte den gang bilen inn til Ullern bil, hvor de skiftet ventilen.
Med andre ord; Det var mazda-ullern bil, altså merkeverksted, som har begått denne blunderen å ikke montere disse "dowelsene" da de byttet toppakningen :!: :evil:

Dette er altså den andre feilen det verkstedet har gjort på motoren min. Den første feilen var for noen år tilbake da de skiftet reg-reim, og glemte å stramme stramme-hjulet som sitter på vannpumpa. Det medførte selvsagt at jeg kjørte flere år med for slakk regreim.

Nei, selvgjort er velgjort! :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dette er det jo morro å følge med på ..... :)

Siden jeg har skrudd litt på den motoren din også (nei jeg har ikke glemt å montere deler).
Hvordan ser short-nose reparasjonen ut ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Setter umåtelig stor pris på alt du har bidratt med med når det gjelder denne gamle motoren, Erik.
Har lært mye, så nå føler jeg jeg har noenlunde kontroll på dette her :) ...enn så lenge.
Jeg har kun sjekket momentet på bolten, og det så ut til å være i orden. Men burde kanskje skru opp og sjekke tilstanden på kilen?... Har fortsatt masse locktite flytende metall i verktøykassa :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by arkilex »

Hei! Jeg har lagt merke til bilen din hver gang jeg har vært på besøk hos datteren min i siloen, og har lagt merke til at den nå har motordeler inne i bilen.Pluss et ex av Enthusiast's manual som sikkert er full av oljete fingeravtrykk på de relevante sidene. Veldig imponert over pågangsmotet. Selv er jeg så lat at jeg har latt et lokalt verksted passe på min -91-modell BRG, inkludert en loctite-fix av veivtappen som materialiserte seg da jeg bestilte regreimbytte. Moro å se på bilen hver gang jeg kjører forbi.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

arkilex wrote:Hei! Jeg har lagt merke til bilen din hver gang jeg har vært på besøk hos datteren min i siloen, og har lagt merke til at den nå har motordeler inne i bilen.Pluss et ex av Enthusiast's manual som sikkert er full av oljete fingeravtrykk på de relevante sidene. Veldig imponert over pågangsmotet. Selv er jeg så lat at jeg har latt et lokalt verksted passe på min -91-modell BRG, inkludert en loctite-fix av veivtappen som materialiserte seg da jeg bestilte regreimbytte. Moro å se på bilen hver gang jeg kjører forbi.
Takk for støtten. Pågangsmotet er stort sett til stede. eneste problemet at det regner ganske ofte på verkstedet så det er litt vanskelig å ha jevn fremgang.
Men nå ser jeg lyset i enden av tunellen ihvertfall :-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Montering av toppen


Image

Da var dagen kommet for montering av toppen.
Denne sylinderen som er lengst frem i bildet, er altså en av disse to "dowels"´ene. Disses funksjon er ganske viktige fant jeg ut, da de holder toppakningen posisjonert riktig, og forhindrer at den flytter på seg, når du senker toppen over blokka. Min motor var altså montert uten disse dowelsene, men skal man gjøre alt etter boka, så skal man gjøre alt etter boka ;-)

Image

Så er det bare å rense boltene, olje de (sjekke at det ikke har falt noe rusk ned i boltehullene!!) og skru de fingerfast. Deretter skal det strammes i tre runder i riktig rekkefølge, inntil et moment på 76-81nM. I følge Rod´s er spesifikasjonen på 80nM, og er det momentet jeg brukte.

Jeg hadde først en momentnøkkel fra biltema, som jeg brukte på boltene til vannpumpa (20nM). Det viste seg dog at momentnøkkelen var defekt, så jeg klarte dra i stykker to av disse boltene!!
Jeg fikk byttet momentnøkkelen og servicefolka på biltema konstaterte at den var defekt (noe de selvsagt aldri før hadde opplevd :roll: ) Jeg fikk ihvertfall en ny en, som fungerte plettfritt.
Men angsten, den vonde følelsen av når du drar istykker en bolt, satt godt i da jeg skulle igang med de digre boltene som monterer toppen, til blokka. Men det gikk fint :)

Image
Image

Nå venter jeg bare på de to boltene jeg mangler til vannpumpa, før jeg kan gå videre. Disse var selvsagt veldig spesielle og måtte bestilles hos mazda (belgia) Håper å få startet opp motoren ila. uka som kommer.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Register reim

Da har jeg montert termostathuset, stålplata med timing-merkene, drevene på kamakslene og satt på registerreima. Det er en jobb jeg i alle mine 11 år som miata-eier, har trodd var helt uoppnåelig å gjøre selv. Men det viser seg, som alt annet ved denne motoren;
8) Det er ikke "rocket-science"
Veldig grei skuring. Brukte den gamle reima, da den ble byttet for et år siden og er plettfri. De røde merkene på reima og på drevene matcher ikke på bildet, da veiva er rotert to ganger. Timingen stemte da også, så da var det bare å rotere videre til "belt-tensioner"-merket, og så løsne på beltestrammeren og stramme til riktig stramhet.

Image

Så var det bare å montere alle plastdekslene og de to reimhjulene...
Alt sammen er selvsagt blitt nøye børstet med whitespirit og tannbørste. Ganske arti å montere sammen rene deler :)

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Det er liv!"

Startet maskinen i dag, Den hørtes først ut som en snekke med 2 sylindre, men hentet seg fort opp til å gå på alle fire. Først veldig mye røyk ut av eksos og fra eksosmanifoilen.
Veldig mye røyk! Det første som slo meg var kjølevæske, men det manglet den ramme lukten som brent kjølevæske gir. Røyken kom fra eksosen og i overgangen mellom eksosmanifoil og grenrøret som går ned til katalysatoren. Tipper røyken stammer fra mye fukt som har ligget der, og kanskje en pakning som er moden for skifte?

Uansett. Jeg lot bilen oppnå driftstemp, og kjørte en rolig en runde rundt kvartalet. Da forsvant røyken, og eksosen virket helt normal. Jeg har ikke fått tatt kompresjonstest enda, men tenker ta det før jeg kjører noe mer med bilen. Turtallet på tomgang er ihvertfall topp. Eneste er at det kommer en liten drop hver 20. sekund ca. Usikker på hva dette kan være. Noen som vet? Det er halv tank med bensin, og den bensinen har ligget der siden 15.juli. Kan være det er kondens i bensinen?

En annen ting er at det tikker fælt i toppen. Skikkelig kakling fra alle ventilerløfterne høres det ut som. Jeg har ikke fått bytta olje heller, da jeg som dere vet står i gata. Håper et oljeskift gjør susen. Det er jo tross alt slipte og overhalte greier jeg har i toppen nå, så de setter sikkert dårlig pris på gammel olje :roll:

Jeg har dessuten ikke sjekket timingen, da jeg ikke har klart å skaffe meg måleutstyr enda. CAS´en står i nøyaktig samme posisjon som før jeg demonterte, så regner med at det skal være ok. Men det skader jo ikke å sjekke.

snart klar for vinterlagring, nå :lol:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Ørnbjørn »

Brrra jobba!
Post Reply