Page 13 of 65

Posted: 26 Aug 2008, 16:41
by Rudolf
DrHolm wrote:krengningshemmerne er ihvertfall forskjellige.
er en "bøy" på NB som gjør den bredere i festene. (forran)
NB sitt er også noe grøvere orginalt.(forran)
endeledda er festa med U.ledd på NA, L-ledd på NB (på nedre A-arm forran ihvertfall) og er kortere (forran, lik bak)
endeleddene er også gjennomgående på NA, ikke på NB.
demperne har og mindre dim. på NA
Se det ......
HF-mx5T wrote:understellsgeometri skiller litt på na og nb, i motsetning til det folk flest tror.. tannstang er flyttet littegrann, og det er og noe med festepunkt på nedre bærearm foran. ingen store greier og deler går omhverandre i alle fall..

mener det er bare le og r pack som har andre endeledd org.. siden de er lavere? enn de fleste vanlige mxene
Dette kan jo være en av forklaringene på hvorfor det er forskjellig offset på NA og NB (h.h.v. 45 og 40 mm), ikke sant ?

LE er orginalt senket med "modified springs" og Bilstein-dempere, så det med endeleddene kan stemme.

Erik

Posted: 26 Aug 2008, 18:20
by HF-mx5T
nei, er ikke så omfattende greier, og alle bitene går omhverandre.. forskjellen i et er fordi nb er litt bredere i karossen og mazda er enig med meg om at det ser ræv ut når hjula sitter midt under bilen :D

Posted: 30 Aug 2008, 22:48
by Rudolf
Roadster Radio Reparasjoner

Enkelte nettsteder har spesialisert seg på brukermanualer og servicemanualer.
Utrolig nok så fant jeg servicemanualen til MSSS enheten :)
Ethundreogfemten sider med artig lektyre.
Skjemaer, kalibrering og testprosedyrer etc.

Image

Så da var det bare å sette i gang.
Et imponerende stykke elektromekanikk fra Pioneer.

Image

Siden jeg nå har tre MSSS-enheter, så ser jeg lyst på å få til minst en velfungerende (oppgradert) versjon.

Erik

Posted: 15 Sep 2008, 19:49
by Rudolf
Litt her og litt der .....

Forrige helg satte jeg Leopold på bukk og brukte jeg noen timer under bilen.
Den er helt rustfri :)

Men jeg har aldri sett en bil som er så skadet av sol :shock:
Interiøret er meget falmet og bærer preg av at bilen må ha stått mye med åpen kalesje i Florida.
Derfor har jeg funnet ut at mest mulig av interiøret, skal skiftes.

Mye leting, epost, sjekking av delenr. og bud på nettet.
Også besøk hos noen fra forumet da.

Jeg er meget fornøyd med innkjøpene mine så langt og har ikke blitt skuffet over noen :)

Image

Mye av dette er hentet hos Mr-BRG, men lykter er stort sett fra Rudolf og skinnrattet fra eBay (nytt)

Image

Kallesjetrekk (to stk.) fra Kanada og England, Air-dam bak (tre stk.) til Leopold, Rudolf og en bil til.

Flere interiørdetaljer, de spesielle fjærene bak, bumpstops o.a. er i bestilling.

Neste på programmet er steaming av bilen i motorrom og under.
Så er det inn i garasje og moroa begynner 8)

Erik

Posted: 15 Sep 2008, 20:24
by DrHolm
se her ja. :shock: da blir det "grease monkey" av denne gutten og. :D
(mekaniker på godt Norsk) :wink:

blir morro å følge med på det her Erik.

stå på!

Posted: 15 Sep 2008, 20:33
by mussa
SE her ja! Fy flate dette blir bra! Ser du har mye på ønskelista mi der også.. :p Selge det "gamle" rattet eller? Hvis jeg ikke så helt feil så er det 45x så pent som det jeg har nå!

Posted: 15 Sep 2008, 20:37
by uggla
Må'kke legge så fine deler rett på asfalten da mann! :D

De blir jo skitne. Men seriøst; detta blir bra.

Gleder meg til å følge denne tråden tråden videre. Blir kult med en skikkelig strøken LE.

Posted: 15 Sep 2008, 21:15
by Rudolf
DrHolm wrote:se her ja. :shock: da blir det "grease monkey" av denne gutten og. :D
(mekaniker på godt Norsk) :wink:

blir morro å følge med på det her Erik.

stå på!
Leopold har ca 250.000,-km bak seg.
Mye tyder på at det ikke er gjort noe som helst service på bilen :shock:
Her er det fylt bensin og tømt askebeger .....

Så det blir nok mekking for alle penga (bokstavelig talt :roll: )
I haugen der, så lå det to (!) vannpumper, registerreim, strammehjul andre reimer og jeg har en bunke med pakninger.

Vurderer å ta av toppen og sjekke planing og ventiler også, fordi DET KAN JEG :P

Understellet blir delvis demontert og fjærer blir skiftet.
Bilsteindemperene og bremser blir overhalt.
Så får vi se.

Blir nok mange spørsmål utover høsten og vinteren tenker jeg ....

Deler som blir til overs og som er brukbare, skal jeg legget ut på forumet.

Erik

Posted: 16 Sep 2008, 09:30
by Fred
Rudolf wrote: Deler som blir til overs og som er brukbare, skal jeg legget ut på forumet.
Erik
Er vel bare å ta en telefon til meg aller først :-) Tenkte jeg hadde orginal girkule f.eks, men ser jo nå at jeg ikke har det.. kan alltid få bruk for en litt slitt orginal :-)

Posted: 16 Sep 2008, 19:43
by inglar
Neste møte tar vi som et mopar møte nå når en ser alle delene Erik har :D

Posted: 16 Sep 2008, 23:38
by Rudolf
inglar wrote:Neste møte tar vi som et mopar møte nå når en ser alle delene Erik har :D
De delene der er låst LAAAANGT inn i de hemmligsteste avlukker man kan tenke seg på hemmelig adresse på Dælenenga.
TENK ! :evil:

Erik

Posted: 17 Sep 2008, 11:46
by Ove N
:)

Posted: 17 Sep 2008, 20:33
by mussa
Rudolf wrote:
inglar wrote:Neste møte tar vi som et mopar møte nå når en ser alle delene Erik har :D
De delene der er låst LAAAANGT inn i de hemmligsteste avlukker man kan tenke seg på hemmelig adresse på Dælenenga.
TENK ! :evil:

Erik
Kan skrive under på at det ikke er lett å finne frem dit! På samme nivå som Fort Knox! 8)

Posted: 10 Oct 2008, 00:09
by Rudolf
ADVARSEL !!!

I denne tråden vil det bli mye snakk om ORGINAL bil og deler !
Tråden kan virke støtende og/eller provoserende på enkelte.
IKKE les videre hvis du ikke tåler orginal Miata 93LE.
Du er advart !!!


Jeg er imidlertid veldig glad i kommentarer, også fra de som ikke er enige i min smak.
Så lenge man husker på at det er min bil, og at jeg gjør dette for hyggens skyld.


Garasje

Leopold har fått asyl hos en gjeng med Mini-entusiaster på Grorud.
I et gammelt lokale som leies av NSB er det 8-10 Mini'er + en "riskoker".

Jeg har fått fin plass med tilgang til verktøy, trykkluft og masse kompetanse.

Image

Den overordnede planen er klar:
Jeg skal forsøke å gjennskape en Miata 1993 Limited Edition så nær opp mot orginalen som mulig.

Det er noen unntak:
Jeg skal IKKE beholde den gamle olja, de gamle bremseklossene og viskerbladene :)
Jeg vurderer også noen andre avvik fra orginalen og det vil jeg forklare underveis.

Som noen av dere har fått med seg, så har jeg brukt endel tid på å samle deler.
Når dette skrives (og hvis alle postpakkene kommer frem), så er bilen komplett.
Ett unntak her også, jeg mangler den unike nummererte nøkkelringen :(

Image
Image

Noen LE-deler har jeg t.o.m i reserve, som MSSS-stereo og kalesjetrekk.
Og jeg har vært fantastisk heldig når det gjelder å finne det som manglet.

Grovplanen er som følger:
- Overhale motor, bremser og understell
- Restaurere det unike interiøret.
- Skifte rustent kalesjestativ og kalesje.
- Lakkere bilen.

Så langt har jeg kartlagt og demontert.
Slik ser bilen ut under:
Image

Det ser braskete ut, men er faktisk veldig bra.
Ingen rust på karroseriet. Litt overflaterust på diff. og stag.

Mye av interiøret skal ut:

Image

Skatten og "lykkefjæren" er funnet:
US$ 0.73 NOK 20,-

Image

Ut med seter, tepper, dørtrekk, ratt, MSSS:

Image

Når du demonterer Air-bag er det viktig å lese det som står med liten skrift bakpå (men da er det for sent) :shock:

Image

Erik

Posted: 10 Oct 2008, 08:44
by Pelle
Bra Erik,
Keep up the good work.
Har du noen tidsramme, ferdig til lauvet spretter til våren?
Savnet deg forøverig i går :wink:
Pelle