Page 122 of 152

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 30 Jul 2013, 15:27
by biXen
Hvorfor diskuterer vi dette på en bil som ikke er i nærheten av å nå sin kjølingsgrense men som kjørte rundt lenge med mye trykk og 4-5 løse bolter? Eller har jeg gått glipp av noe? ;)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 30 Jul 2013, 15:40
by Stalfa
biXen wrote:Hvorfor diskuterer vi dette på en bil som ikke er i nærheten av å nå sin kjølingsgrense men som kjørte rundt lenge med mye trykk og 4-5 løse bolter?
Fordi vi (les jeg) liker å drodlet litt ekstra før man drar en konklusjon.
biXen wrote:Eller har jeg gått glipp av noe? ;)
Gleden av å drodle? ;)

Posted: 30 Jul 2013, 18:09
by Rudolf
Jeg tror ikke kjøling er noe problem når jeg kjører med E85, selv med 18 pund trykk.
MEN, jeg er usikker på om det holder hvis jeg kaster meg ut på banekjøring med vanlig bensin.

Det kommer kanskje ikke som noen bombe, at jeg kommer til å måle litt fremover ..... :roll:
Ekstra logging av temperatur på både kjølevann og olje er jo ikke dumt.

Men, som sagt, så tror jeg løse bolter hadde skyld i dårlig toppakning denne gangen.
Følg med, følg med .......

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 30 Jul 2013, 23:12
by AJF
Kjedelig med havari, men godt å hør at løsningen sannsynligvis er enkel. 1,2 bar det er vel opp mot grensen av hva en bør lade med original innmat, hadde vært intresant å sett en Dyno måling med E85 ved det ladetrykket?

Ser at signaturfeltet ditt inneholder en bil for mye om dagen;-)

Posted: 30 Jul 2013, 23:56
by Rudolf
AJF wrote:Kjedelig med havari, men godt å hør at løsningen sannsynligvis er enkel. 1,2 bar det er vel opp mot grensen av hva en bør lade med original innmat, hadde vært intresant å sett en Dyno måling med E85 ved det ladetrykket?

Ser at signaturfeltet ditt inneholder en bil for mye om dagen;-)
Jepp, jeg tar nok en dynotest før jeg skifter utveksling (hvis jeg skifter utveksling :? )

Signaturfeltet er redigert. Takk for tipset.

Erik

Posted: 31 Jul 2013, 00:01
by Rudolf
Kort oppsummering av helgens bravader på Rudskogen

Denne pikante videoen viser Rudolfs nedre deler mens han har seg på Rudskogen.
Som man ser så er det ganske mye action der nede .....
Litt inkontinens er også med på opptaket.

http://vimeo.com/71300283

Dumt med det sikringstauet som flagrer foran linsa, men så er det lært til en annen gang.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 31 Jul 2013, 00:11
by MX-Jon
Interessant å se hvor mye bevegelse det er sideveis i dekket i svingene

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 31 Jul 2013, 08:26
by biXen
Sprek kameravinkel ja :)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 31 Jul 2013, 10:27
by Hauk
Ikke noe comfy sofa-oppsett, nei. Ser ut til at dempere/fjærer takler Rudskogen veldig bra. Forbausende lite vandring opp/ned.

Kjipt med drama på slutten. Nesten så man skulle tro du ventet dette mtp kamera-oppsettet. Hva merket du først, lukt eller synlig "damp"? (Eller at nåla gikk i taket...)

Posted: 31 Jul 2013, 18:22
by Rudolf
Hauk wrote:....
Hva merket du først, lukt eller synlig "damp"? (Eller at nåla gikk i taket...)
Først damp, da sto tempmåleren på kl.13.00.
Den sto ikke på fullt før jeg var inne i depotet.

Det er en av grunnene til at jeg tror toppakningen røk først,
kokte den pga lite vann (mye vann ble blåst ut som man ser i filmen).

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 06 Aug 2013, 22:27
by mojo-91
Kondolerer, Erik. Kjedelige greier, men kjenner jeg deg rett, er bilen på veien igjen innen utgangen av måneden.
Du får si i fra om du behøver låne veiv-stramme-verktøyet mitt :D

Posted: 07 Aug 2013, 00:09
by Rudolf
mojo-91 wrote:Kondolerer, Erik. Kjedelige greier, men kjenner jeg deg rett, er bilen på veien igjen innen utgangen av måneden.
Du får si i fra om du behøver låne veiv-stramme-verktøyet mitt :D
Siden jeg reiser på ferie om et par dager, så tviler jeg på det ......
Takk for tilbud om matchende verktøy :wink:

Erik

Posted: 15 Sep 2013, 22:38
by Rudolf
Reparere .....

På høy tid å få fikset opp Rudolf igjen.
(.....og finne ut hva som egentlig skjedde...)

De som følger med på denne tråden vet at Rudolf fikk problemer på Rudskogen under kjøring med NSK.
Dampen sto, og det var ingen tvil om at bilen kokte, og at det lakk kjølevæske i mengder .....

Min konklusjon der og da var at toppakningen hadde sviktet pga tidligere problemer med koking etter en lekkasje i innsugsmanifolden.
Uansett måtte bilen fraktes hjem på henger, og har siden da stått og furtet i et hjørne i Sinsengarasjen.

Men i dag demonterte jeg toppen og her er det jeg fant:

Først tok jeg en kompresjonstest;
God kompresjon, omkring 13 bar på alle fire.
Jøss :shock:

Sånn så pluggene ut (nr. 4, 3, 2, 1):

Image

Pluggen til nr. 4 har olje på seg.

Under ventildekselet er det bare fryd og gammen.
Rent og pent inni alkoholikeren.

Image

Av med toppen.
Der ser vi det samme som pluggene indikerte:

Image

Nr. 4 (til venstre) har hatt olje i sylinderen.

Motorblokka og stemplene sier ikke veldig mye.
(utenom at det er uforskammet rent og pent etter at jeg har brukt tørkefilla)
Ikke mye avleiringer her i gården .... :wink:

Image

Så toppakningen:

Image

Rundt sylinderne ser det helt greit ut, men i hjørnene der kjølevannskanalene går, der ser det "lurvete" ut.

Detalj av kjølevannskanal:

Image

Jeg er usikker på om disse kanalene egentlig hadde en kobber-kant, og at denne nå er borte.
Uansett så ser det ut til at pakningen har sviktet her og at kjølevannet hovedsakelig har lekket ut langs kanten av pakningen og ut i motorrommet.

Her er et par detaljfoto av kjølevannskanalene i to hjørner av blokka:

Image

Image

Den blanke kanten ser ut til å ha oppstått der pakningen har begynt å svikte.

I bakkant av motoren ligger kjølevannskanalen i hjørnet av blokka like ved oljekanalen.
Her ser det ut til at svikten i pakninga kan ha ført til at olje har kommet i sylinder fire.

Toppakningen ser ikke ut til å ha sviktet rundt sylindrene, noe kompresjonsmålingen også viser.
Dermed er det kun kjølevannskanalene i toppakningen som har vært et problem og som var årsaken til problemet.

Vil gjerne ha synspunkter på dette.

Nå tar jeg toppen med til motorverksted for å få den målt (for evt. skjevhet) og evt. planslipt.
Så blir det innkjøp av nye pakninger, topp-bolter og litt annet plukk.
Deretter skrur jeg sammen motoren og kjører som før .....
:wink:

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 15 Sep 2013, 23:24
by Stalfa
Zoom Zoom

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 17 Sep 2013, 08:15
by GTX-Lars
Ang toppbolter så kan du bruke dei du har (viss dei er orginale) på nytt. Dei orginale er ikkje av strekk-typen. Ang toppakning så kunne du kanskje slått til på ein orginal trelags 323 gtx/gtr stålpakning. Då trenger du ikkje bekymre deg for den lenger :)

Du tok ikkje lekkasjetest for å være 110% sikker? Du tipsa meg jo ein gang om det og eg syns den avslørte meir enn kompresjonstesten som på min gav greit resultat, mens lekkasjetesten viste ein lekkasje eg ikkje kunne finne med kompresjonstest. Kjem det olje inn så må det jo komme luft ut :)