Fjærer, dempere og "bumpstops", del 1
Som noen har fått med seg så ble 93LE levert med "Racing" understell fra Mazda.
Så vidt jeg vet, så var det første MX5/Miata som ble levert senket fra fabrikken.
Understellet på 93LE ble senere videreført på R-package som ble levert i 94-97.
(Lurer på om det finnes noen slike i Norge ?)
"Racing" understellet besto av flere stag, tykkere krengestag, Bilstein gassdempere, spesialfjærer og LSD (Limited Slip Differensial).
På Leopold er alt dette på plass med unntak av uorginale bakfjærer.
Og det SYNS :
Senkingen av 93LE ble gjort med en kombinasjon av innfesting av fjærer på Bilstein demperene OG kortere bakfjærer.
Derfor ser det helt tullete ut med "vanlige" bakfjærer på Leopold.
Foran: Riktige fjærer (legg merke til den røde fargekoden som Mazda bruker)............Bak: Skiftet til feil "vanlige" fjærer

Så da måtte orginale Mazda bakfjærer til 93LE eller R-package skaffes.
De fant jeg hos Mazda i USA siden de aldri har vært levert i Europa.
Her er de riktige, kortere fjærene (vanlige NA-bakfjærer i midten).
Kombinasjonen av de spesielle fjærene og Bilstein demperene er temmelig hard.
Svært mange velger å skifte ut Bilstein demperene for å få en behageligere bil.
Men jeg er litt pervers, så jeg har kjøpt en søndagsbil for å få litt juling
Bilstein demperene er gassdempere som er spesiallaget til 93LE og de har som sagt en hard karakteristikk.
Mazda har valgt Bilstein i alle sine spesialutgaver (sport) av MX5/Miata/Eunos.
Demperene har livstidgaranti.
Flere firmaer i USA har spesialisert seg i "revalving" av disse demperene fordi de også finnes på R-package.
Siden demperene brukes mye til banekjøring, så kan man få de konfigurert med "custom" karakteristikk.
En populær karakteristikk heter f.eks. "Fastmike"
Og firmaer som Fat Cat Motorsport "fikser" det en måtte ønske.
http://fatcatmotorsports.com/FCM_app_guide.htm
Jeg har funnet ut at støtdempere er (værre enn) religion.
Bilstein-dempere har en ganske stor menighet.
Jeg er fremdeles i tenkeboksen når det gjelder demperene.
En (annen) mulighet er å sende dem til Sverige for vanlig overhaling.
Da vil de beholde sin orginale karakteristikk.
Erik