Page 14 of 65

Posted: 10 Oct 2008, 13:53
by midget77
Rudolf wrote:
Når du demonterer Air-bag er det viktig å lese det som står med liten skrift bakpå (men da er det for sent) :shock:



Erik
Dette var for liten skrift for meg. Hva sto det der?

Lykke til. Dette blir flott.

Posted: 10 Oct 2008, 17:53
by Rudolf
Pelle wrote:Bra Erik,
Keep up the good work.
Har du noen tidsramme, ferdig til lauvet spretter til våren?
Savnet deg forøverig i går :wink:
Pelle
Jeg håper (og tror) at jeg er ferdig til våren.
Alt avhenger av hvor jeg legger lista, spesiellt med understellet.
(Har litt lyst til å plukke ned det meste, men kanskje jeg "sparer" noe til neste vinter).
midget77 wrote:
Rudolf wrote: Når du demonterer Air-bag er det viktig å lese det som står med liten skrift bakpå (men da er det for sent) :shock:

Erik
Dette var for liten skrift for meg. Hva sto det der?
Der sto det at man IKKE må demontere Air-bagen :roll:

Erik

Posted: 10 Oct 2008, 19:52
by Rudolf
Nytt interiør !
Takk for tipset uggla :D
Som du ser på I.L. sine hjemmesider så er de utsolgt nå !

Disse var falmet, slitt og ganske morkne:

Image

Da er det fint å vite at det er disse som vil bli montert inn:

Image

Denne innredningen har kun blitt levert med 93LE i USA og noen Eunos SE i Japan.
Hvorfor ligger det et komplett sett fra Mazda i en kjeller i Køln ?
Det er det ingen som egentlig har noen god forklaring på
Men jeg er meeget happy :P

Image
Image

Så da er den problemstillingen ut av verden 8)

MSSS

Nå har deler fra de tre enhetene mine blitt kombinert til en komplett velfungerende sak, der alt virker.
Radio, CD, kasettspiller med autorevers 8) og styring av ti høyttalere.
Dekselet er en raritet som man sjelden ser.
En fyr i Jackson Georgia ville gjerne bytte det i et "orginalt" kaffekrus fra Norge.
Siden han har en Miata så er det norske MX5/Miata kruset på vei over dammen.

Image

Erik

Posted: 10 Oct 2008, 20:04
by midget77
Hva du får tak i.

jeg er impregnert :D :lol: :mrgreen:

Posted: 10 Oct 2008, 20:22
by Fred
Men hvordan pokker får du tak i trekk fra en en lite lager i japan. og fullt teppe til bilen fra en kjeller i køln??? hehe. imponerende

Posted: 10 Oct 2008, 20:36
by Rudolf
Fred93LE wrote:Men hvordan pokker får du tak i trekk fra en en lite lager i japan. og fullt teppe til bilen fra en kjeller i køln??? hehe. imponerende
With a little help from my friends ..... 8)
Tipset om I.L. Motorsport kom fra uggla f.eks.

Du som er medlem av "1993 Miata Limited Edition Owners Group",
har jo sett mine skriverier der, som gir imponerende respons.

Jeg legger alltid ved bilder og skriver litt om bilen(e) når jeg etterlyser noe.
F.eks. så er det litt lurt å være "sissy-boy" og kalle bilen sin Leopold.
Amerikanerene elsker det, og hjelper til så det holder .... :)

Erik

også har vi jo eBay da .....
har laget meg noen gode søkestrenger som jeg bruker et par ganger i uka.

Posted: 10 Oct 2008, 20:40
by Kjakan
Kongetråd :) Kjempebra at du dokumenterer såpass nøye, blir mye bra lesestoff på kvelden her...
Vet du hva forskjellen mellom MSSS v1 og v2 er? Tittet i linken du la fram fra miata.net.

Posted: 12 Oct 2008, 00:56
by Rudolf
Kjakan wrote:Kongetråd :) Kjempebra at du dokumenterer såpass nøye, blir mye bra lesestoff på kvelden her...
Vet du hva forskjellen mellom MSSS v1 og v2 er? Tittet i linken du la fram fra miata.net.
Denne ?

Image

MSSS2 er stilig den også, retro så det holder .....
Den er beskrevet her : http://miata.fosketts.net/index.php?tit ... Stereo_FAQ

Erik

Posted: 12 Oct 2008, 02:17
by Rudolf
Fjærer, dempere og "bumpstops", del 1

Som noen har fått med seg så ble 93LE levert med "Racing" understell fra Mazda.
Så vidt jeg vet, så var det første MX5/Miata som ble levert senket fra fabrikken.
Understellet på 93LE ble senere videreført på R-package som ble levert i 94-97.
(Lurer på om det finnes noen slike i Norge ?)

"Racing" understellet besto av flere stag, tykkere krengestag, Bilstein gassdempere, spesialfjærer og LSD (Limited Slip Differensial).

På Leopold er alt dette på plass med unntak av uorginale bakfjærer.
Og det SYNS :

Image

Senkingen av 93LE ble gjort med en kombinasjon av innfesting av fjærer på Bilstein demperene OG kortere bakfjærer.
Derfor ser det helt tullete ut med "vanlige" bakfjærer på Leopold.

Foran: Riktige fjærer (legg merke til den røde fargekoden som Mazda bruker)............Bak: Skiftet til feil "vanlige" fjærer

ImageImage

Så da måtte orginale Mazda bakfjærer til 93LE eller R-package skaffes.
De fant jeg hos Mazda i USA siden de aldri har vært levert i Europa.

Image

Her er de riktige, kortere fjærene (vanlige NA-bakfjærer i midten).

Kombinasjonen av de spesielle fjærene og Bilstein demperene er temmelig hard.
Svært mange velger å skifte ut Bilstein demperene for å få en behageligere bil.
Men jeg er litt pervers, så jeg har kjøpt en søndagsbil for å få litt juling :shock:

Bilstein demperene er gassdempere som er spesiallaget til 93LE og de har som sagt en hard karakteristikk.
Mazda har valgt Bilstein i alle sine spesialutgaver (sport) av MX5/Miata/Eunos.
Demperene har livstidgaranti.
Flere firmaer i USA har spesialisert seg i "revalving" av disse demperene fordi de også finnes på R-package.
Siden demperene brukes mye til banekjøring, så kan man få de konfigurert med "custom" karakteristikk.

En populær karakteristikk heter f.eks. "Fastmike"
Og firmaer som Fat Cat Motorsport "fikser" det en måtte ønske.
http://fatcatmotorsports.com/FCM_app_guide.htm
Jeg har funnet ut at støtdempere er (værre enn) religion.
Bilstein-dempere har en ganske stor menighet.

Jeg er fremdeles i tenkeboksen når det gjelder demperene.
En (annen) mulighet er å sende dem til Sverige for vanlig overhaling.
Da vil de beholde sin orginale karakteristikk.

Erik

Posted: 12 Oct 2008, 16:03
by glaibilenmin
skull no fått fatt i orginale r pack framfjører da. er kansje litt domt å gå for brukte fjører forann nye bak og nyoverhalte dempere rundtom.
Bare en tanke:)

Posted: 12 Oct 2008, 18:20
by Rudolf
glaibilenmin wrote:skull no fått fatt i orginale r pack framfjører da. er kansje litt domt å gå for brukte fjører forann nye bak og nyoverhalte dempere rundtom.
Bare en tanke:)
Orginale R-pack fjærer FORAN er det samme som "vanlige" fjærer foran til NA.
Så de ligger i annenhver kjeller omkring i Norges land.
(Alle har jo plukket av de og senket NA-ene sine) :)

De sitter allerede på Leopold + at jeg har et sett som ble demontert på Rudolf.
(De fra Rudolf er kjørt ca. 110.000)
Enkelt å få tak i nyere hvis jeg skulle ønske det m.a.o.

Jeg samler inn vanskelige deler først.
Var dette forståelig ?

Erik

Posted: 12 Oct 2008, 19:17
by Fred
Skjønner nå hvorfor min er mye høyere bak enn foran. standard koni. Skulle heve bilen for vinterne, men så den sto på høyeste hakket foran og bak.. Blir nok å kjøre sånn i vinter for så og senke bakparten en 1cm. så blir den fin. konklusjonen er at man må med 93le enten kjøpe orginale fjærer/dempere eller justerbare dempere hvor man kan hapå høyeste foran og laveste bak ;-)

Posted: 12 Oct 2008, 21:17
by Rudolf
Fred93LE wrote:Skjønner nå hvorfor min er mye høyere bak enn foran. standard koni. Skulle heve bilen for vinterne, men så den sto på høyeste hakket foran og bak.. Blir nok å kjøre sånn i vinter for så og senke bakparten en 1cm. så blir den fin. konklusjonen er at man må med 93le enten kjøpe orginale fjærer/dempere eller justerbare dempere hvor man kan hapå høyeste foran og laveste bak ;-)
Konklusjonen er jeg litt uenig i !
Det blir summen av bidraget fra dempere og fjærer som gir høyden.
Demperene behøver ikke være justerbare, man må bare ha riktig høyde.

Som jeg skrev et annet sted:
Jo bedre man kjenner bilen, jo mere vellykket blir endringene man gjør.

Erik

Posted: 12 Oct 2008, 21:20
by Miatapowers
Om du er interesert så har eg noen gode framfjører, byttet for 2 år siden, synest du får det bra til med å skaffe deler, hvordan og hvor mye tid bruker du til dette, :lol:

Posted: 12 Oct 2008, 21:28
by Rudolf
StianOppistov wrote:Om du er interesert så har eg noen gode framfjører, byttet for 2 år siden, synest du får det bra til med å skaffe deler, hvordan og hvor mye tid bruker du til dette, :lol:
De fra Rudolf er kjørt ca. 110.000, jeg vet ingenting om hvor lang "levetid" det er på fjærer ?

Hittill har jeg brukt mest tid på å skaffe deler ja, men jeg har mange "baller i lufta" samtidig.
Blir noe tid ved PC-en :roll:
Jeg planlegger å være på verkstedet en ettermiddag i uken + av og til i helgene.

Nå skal jeg snart skrive om noe som du har meninger om:
Bumpstops !

Erik