Page 135 of 152

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 17 Nov 2014, 09:54
by Bubba
Siden det begynner å hope seg opp en del biler hos deg, er kanskje dette av interesse?

http://www.finn.no/finn/b2b/commercialp ... rough=true

Re:

Posted: 17 Nov 2014, 22:16
by GTX-Lars
Rudolf wrote:
GTX-Lars wrote:......
Ang slitasje på stempelringar; kan det vera motoren ein eller annan gang har blitt varm og stempla har deformert seg som har skada sylinder som igjen har skada ringane...?
Det var nok tilfellet med min 1.6
Jeg er 100% enig i din teori.

Det er nok åpenbart at det har vært svært varmt i sylinder 2.
Enten i forbindelse med koking da toppakningen gikk, og/eller at det har vært svikt i drivstofftilførsel til sylinder 2.

Jeg har skiftet bensindyser oftere en Sonja skifter hatter :shock:
I den forbindelse kan jeg ha slurvet litt med O-ringer som har røket slik at fragmenter har satt seg fast i bensindysa.
Uansett, så ser det helt greit ut i de andre sylinderene.

Jeg har ikke plukket fra hverandre motoren enda. så vi får se om teorien holder med det som blir avdekket da.

Erik
Eg venter i spenning :wink:

Posted: 28 Nov 2014, 23:57
by Rudolf
Rød på nesen?

Det kan være, men ellers er alt i orden.
Rudolfs short-nose er herved avduket for første gang.

Image

Nesen har klart seg fint den.
16 punds overtrykk og et stort reimhjul til å drive MP62 kompressoren, har ikke forvoldt noen skade i det hele tatt.

Hvem sier at en short-nose motor ikke er noe å satse på for overlading?
Her har vi et veldokumentert eksempel på at det er fullt mulig.

Grunnen til at det har gått så bra er nok bare en ting.
Veivbolten har blitt dradd til med det riktige momentet.
115 Nm er tingen !

Så langt alt vel :)
Oppdagelsesreisen i Rudolfs indre fortsetter.
Følg med, følg med ......

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 29 Nov 2014, 12:38
by Agility
Ikke noe å bekymre seg for med den nesa... :wink:

Posted: 30 Nov 2014, 22:45
by Rudolf
Et sted går grensen ....

....for hvor høyt trykk man kan kjøre med, særlig med vanlig bensin (ikke E85).

Nedplukking:

Image

Slik så det ut inni motoren til Rudolf.
Stempel 2:

Image

Image

Image

Her har det vært varmt.
Trolig tenningsbank også.

Stempelringene var like hele, men de satt fast.
Og da går det dårlig med sylinderveggene:

Image

De andre stemplene har heller ikke hatt det helt bra:

Image

Image

Image

Siden det er skade på alle stemplene i mer eller mindre grad, så kan jeg utelukke feil med en enkelt bensindyse el.l.
Her har det kort og godt vært for varmt og/eller vært tenningsbank.

Hvem har skylda?
Jeg :oops:

En liten oppsummering av Rudolfs liv som oppblåst (med overlading):

September 2011: Begynte med E85. Kjørte utelukkende på E85 vinteren 2011/12.
Oktober 2011: Installerte Eaton M62 coldside kompressor. Ladetrykk 12 psi
April 2012: Kjørt med E85 og kompressor i 6 mnd. Alt OK
Sommeren og høsten 2012: Mange banedager + sommertur ble kjørt med vanlig 98 oktan (ikke E85). Ingen problemer.
April 2013: Vannlekkasje og koking på tur fra Stavanger til Oslo. Reparerte vannlekasje.
Mai 2013: Økte ladetrykket til 18 psi.
Juli 2013: Blåst toppakning på Rudskogen. Slipt topp, ny toppakning, stempler OK.
Juli og August 2014: Kjørt flere banedager med vanlig bensin. (18 psi uten E85).

Kort fortalt:
Jeg har kjørt med 18 psi overlading siden mai 2013.
Etter hvert har jeg blitt stadig tøffere i trynet, og har det siste året kjørt flere banedager med det høye trykket og vanlig bensin.
Jeg har utstyr for tenningsretardering installert. Det har jeg aldri brukt.
Dette straffer seg.

Sånn er den saken.

Erik
(som nå har mange valgmuligheter :wink: )

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 30 Nov 2014, 23:48
by Miatapowers
Interesant :) dette er nok ikke forusaket av tenningsbank. Da pleier det å vera masse smågroper på stemplene som nåler har slått nedi, eller hagleskudd. Er nok mest sansynlig mer boost enn motoren taklet dette. Men du har nå sett hvor smertegrensen til gamle motoren var :) 18psi er jo faktisk endel trykk på standard mohor.

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 14:49
by Harald
trist med motorhavari, men virker som at du tar det bra :)
Vil bare presisere at 18psi ikke er i nærheten av hva man trygt kan kjøre med vanlig bensin. min kjører til daglig 23 psi, på 95oktan og så høyt som 30psi på 98 oktan på orginal 9:1 kompresjon(dvs over 500hk i motor på vanlig bensin). klarer man ikke 400+hk i en mx5 uten å måtte krype til E85.. gjør man noe galt og man bør slutte å trimme motorer med en eneste gang.

Så lenge rådene dine har overlevd er du innenfor hva den orginale motoren tåler da disse er det første som går hvis årsaken er mye effekt. Her har det banket og kost seg, og appåtil kanskje vært altfor varmt, men regner ikke med at det har har vært noen kontroll på hva innsugstemp har vært, ei heller eksostemp.
Du skriver at du ikke har tatt i bruk utstyr for retardasjon av tenning, på 18psi trykk. Regner med mye av feilen ligger der.
E-cool oppsett fungerer sikkert fint på effekten det var ment for, men når du begynner å tøye strikken burde du gått over til en fullverdig løsning for lenge siden. Regner med du går i den retningen nå.

Det er lov å spørre erfarne fjellfolk om råd og tips for hvordan mx5 motor skal bygges for å tåle mye effekt på vanlig bensin;)

PS, ikke for å være slem, men for å være en såpass pedantisk fyr som er nøye med å gjøre alt riktig, er det rimelig tankeløst å kjøre på slik du gjorde her og bare satse på at det går bra:)
Men fordelen er jo at du nå får sjansen til å bygge en skikkelig bra motor, og gjøre ting riktig med en gang.

Hilsen en av de som har gått opp denne ruta noen ganger før:)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 15:08
by MX-Jon
Harald wrote: Det er lov å spørre erfarne fjellfolk om råd og tips for hvordan mx5 motor skal bygges for å tåle mye effekt på vanlig bensin;)
Neste tema på klubbmøte bør være : Hvordan få ut opptil 500hk ut av en MX-5 motor :) Tror det ville vært en suksess, jeg forhåndspåmelder meg iallefall herved. Selvfølgelig er ikke alle på jakt etter 500hk, men mye av det grunnleggende er jo det samme med en gang man snakker tvangsmating.

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 15:22
by Harald
da blir det mye svada og lite reel kunnskap på det klubbmøtet i hvert fall, når de som faktisk har sånne løsninger ikke er betalende medlemmer ;)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 15:38
by Fabiz
Miatapowers wrote:Interesant :) dette er nok ikke forusaket av tenningsbank. Da pleier det å vera masse smågroper på stemplene som nåler har slått nedi, eller hagleskudd. Er nok mest sansynlig mer boost enn motoren taklet dette. Men du har nå sett hvor smertegrensen til gamle motoren var :) 18psi er jo faktisk endel trykk på standard mohor.
Dette går HELT klart på tenning, ikke på trykk. Som Harald skriver, ville rådene ha gitt seg ved for høyt trykk.

Fabian

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 17:09
by Agility
Hmm, tenningsretarder er jo første bud når trykket går opp, men husk også på en skvett møllers tran på tanken innimellom... :mrgreen:

Posted: 01 Dec 2014, 17:24
by Rudolf
Jøss.
Jeg er beæret og litt lei meg :roll:

For det første er det fantastisk at selveste Harald tar seg tid til å skrive i prosjekttråden til en hjernedød amatør.
Jeg er veldig stolt.

Jeg ser jo at Harald mener jeg bør slutte med disse amatørgreiene mine med en gang, men jeg tror jeg tar sjansen på å fortsette litt til.
Det er virkelig synd å høre at du er lei deg over ikke å ha mottatt spørsmål fra meg.
Kanskje det er fordi det er andre jeg synes det er hyggeligere å søke råd hos?

Erik
(amatør)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 17:38
by Harald
langt fra hjernedød. men bittelitt modig å kjøre masse ladetrykk uten at resten følger med. tråder som inneholder intressante tema som overlading følger jo selv jeg med på.
Skrev aldri at du burde slutte med amatørgreiene men skrev at jeg er overasket over at du som har såpass stålkontroll på det meste annet, overså mulige konsekvensene av kombinasjonen høyt trykk og lite styring.
Men jeg står fortsatt for at man bør klare mye effekt av mx5 selv på bensin, i motsetning til hva det blir fremstilt som her.
Som jeg skrev får du jo nå muligheten til å bygge den opp igjen med enda grommere løsninger som gir enda mer holdbarhet og kanskje effekt også hvis det er noe du ønsker.
Har du tenk noe over hvilken vei du tar det videre? bygger opp igjen med samme oppsett og senker effekten noe, eller forsterker og sikter videre oppover?

Harald.
(Oppriktig interessert i denne delen av prosjektet.)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 17:40
by GTX-Lars
Detonasjon seier eg. Rådene dine knekker ved 19-20psi (1.3-1.4 bar). Det gjer dei isåfall på 1.8 GTX. Dei har samme rådene.

Blir ikkje innsugstemperaturen veldig høg ved 18psi? Eg ville montert ein intercooler evt vanninnsprøytning. Har du utstyr for å høre etter banking? Evt så kan eg anbefale presisjonsinstrumentet eg bruker :mrgreen:

Rør banka flatt og skrudd på blokka. I andre enden er ein stubb av hageslangen festa:
Image

Få slangen frå blokk til coupè:
Image

Lim ein rørstubb til eit billigt hørselsvern og tre på slangen:
Image

Evt kjøp ein dyr dings som er mindre presis, men desverre ikkje fullt så fancy :lol:

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 17:41
by Rudolf
Hva nå?

Som sagt, så er valgmulighetene mange.
Det som har tatt skade er stempler og motorblokk.

Jeg kunne ha boret opp blokka og satt i nye stempler (oversize).
Da ville valget vært standard eller smidde stempler.
Hvis man setter i smidde stempler, hva med rådene?
Og så er man plutselig i gang med å bygge en motor som koster en del penger.

Når Trym plutselig dukker opp med denne, så ble valget enklere:

Image

Der er akkurat det jeg trenger for å komme tilbake til utgangspunktet.
Motorblokk i god stand med tilhørende stempler.

Jeg går for den rimelige løsningen.
Setter sammen deler jeg har og er dermed tilbake til "utgangspunktet".

Da kan jeg:
1. Kjøre med 12 psi trykk med både vanlig bensin og E85 uten problemer.
2. Retardere tenning og kun kjøre med E85 ved 18 psi trykk.

Det fine med denne løsningen er at jeg da sitter igjen med en grei blokk som trenger boring og som kan være greit utgangspunkt for et motorbygg.

Erik