Et sted går grensen ....
....for hvor høyt trykk man kan kjøre med, særlig med vanlig bensin (ikke E85).
Nedplukking:
Slik så det ut inni motoren til Rudolf.
Stempel 2:
Her har det vært varmt.
Trolig tenningsbank også.
Stempelringene var like hele, men de satt fast.
Og da går det dårlig med sylinderveggene:
De andre stemplene har heller ikke hatt det helt bra:
Siden det er skade på alle stemplene i mer eller mindre grad, så kan jeg utelukke feil med en enkelt bensindyse el.l.
Her har det kort og godt vært for varmt og/eller vært tenningsbank.
Hvem har skylda?
Jeg
En liten oppsummering av Rudolfs liv som oppblåst (med overlading):
September 2011: Begynte med E85. Kjørte utelukkende på E85 vinteren 2011/12.
Oktober 2011: Installerte Eaton M62 coldside kompressor. Ladetrykk 12 psi
April 2012: Kjørt med E85 og kompressor i 6 mnd. Alt OK
Sommeren og høsten 2012: Mange banedager + sommertur ble kjørt med vanlig 98 oktan (ikke E85). Ingen problemer.
April 2013: Vannlekkasje og koking på tur fra Stavanger til Oslo. Reparerte vannlekasje.
Mai 2013: Økte ladetrykket til 18 psi.
Juli 2013: Blåst toppakning på Rudskogen. Slipt topp, ny toppakning, stempler OK.
Juli og August 2014: Kjørt flere banedager med vanlig bensin. (18 psi uten E85).
Kort fortalt:
Jeg har kjørt med 18 psi overlading siden mai 2013.
Etter hvert har jeg blitt stadig tøffere i trynet, og har det siste året kjørt flere banedager med det høye trykket og vanlig bensin.
Jeg har utstyr for tenningsretardering installert. Det har jeg aldri brukt.
Dette straffer seg.
Sånn er den saken.
Erik
(som nå har mange valgmuligheter
)