Page 136 of 152

Posted: 01 Dec 2014, 17:54
by Rudolf
GTX-Lars wrote:Detonasjon seier eg. Rådene dine knekker ved 19-20psi (1.3-1.4 bar). Det gjer dei isåfall på 1.8 GTX. Dei har samme rådene.

Blir ikkje innsugstemperaturen veldig høg ved 18psi? Eg ville montert ein intercooler evt vanninnsprøytning. Har du utstyr for å høre etter banking? Evt så kan eg anbefale presisjonsinstrumentet eg bruker :mrgreen:
...............
Jeg kjører med coldside kompressor (dvs den er en del av innsugsmanifolden).
Det er derfor ikke mulig med intercooler.

Står mer om oppsettet mitt her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... start=1230
og i Beverly tråden (Beverly hadde dette kompressoroppsettet først) http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=330

Jeg kjøler med drivstoff vha to ekstra bensindyser i innsugsmanifolden.
E85 kjøler fire ganger så mye som bensin.
Dette er i stedet for vanninjeksjon.

Jeg har egen bankesensor som jeg har hatt litt problemer med å finne en god plassering til.
Jeg burde absolutt fått orden på den.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 18:43
by Ørnbjørn
Rudolf wrote:Hva nå?

Da kan jeg:
1. Kjøre med 12 psi trykk med både vanlig bensin og E85 uten problemer.
2. Retardere tenning og kun kjøre med E85 ved 18 psi trykk.

Erik
12 psi er maks for E-cool på vanlig bensin?

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 19:45
by Stalfa
Harald wrote:da blir det mye svada og lite reel kunnskap på det klubbmøtet i hvert fall, når de som faktisk har sånne løsninger ikke er betalende medlemmer ;)
Det er nok mange her inne som godt kunne ha tenkt seg å høre deg øse fra dine erfaringer. Hvordan kan vi best ta del i dine erfaringer?

Posted: 01 Dec 2014, 20:05
by Rudolf
Ørnbjørn wrote:
12 psi er maks for E-cool på vanlig bensin?
Nei, jeg tror absolutt ikke det.
Men inntil jeg har fått en bombesikker knock-deteksjon, så velger jeg å sette den grensen for meg selv.
Med tenningsretardering, så kan man sikkert gå en god del høyere.

Med 12 psi, så har jeg prøvd alle kombinasjoner av drivstoff, kjørestil og lite tenningsretardering.
Alt har gått bra uten noen skade på motoren.

Erik

Re:

Posted: 01 Dec 2014, 22:40
by GTX-Lars
Rudolf wrote:Jeg kjører med coldside kompressor (dvs den er en del av innsugsmanifolden).
Det er derfor ikke mulig med intercooler.Erik
Går det ikkje å dele innsugsmanifoilden og lage inn/ut til intercooler? Får vel litt meir gamp også :)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Dec 2014, 22:55
by Harald
Høres ut som en bra plan rudolf. Og ja begynner man først å bytte stempler så bytter man råder, kanskje oljepumpe. Skrur opp trykket.. får behov for ic. Større dyser. Ny ecu og brått sporer det fullstendig og totalt av.
Sette den tilbake der man vet det funker er også veldig mye mindre tidkrevende.
Gjorde samme valg i forbindelse med girkassa på min. Ned til 450hk igjen og inn med lik kasse.. istedenfor å bruke hele vinteren på å tilpasse noe kraftigere.

Re:

Posted: 02 Dec 2014, 11:01
by Ørnbjørn
Rudolf wrote:
Ørnbjørn wrote:
12 psi er maks for E-cool på vanlig bensin?
Nei, jeg tror absolutt ikke det.
Men inntil jeg har fått en bombesikker knock-deteksjon, så velger jeg å sette den grensen for meg selv.
Med tenningsretardering, så kan man sikkert gå en god del høyere.

Med 12 psi, så har jeg prøvd alle kombinasjoner av drivstoff, kjørestil og lite tenningsretardering.
Alt har gått bra uten noen skade på motoren.

Erik
Har du link til prosjekttråd(er) der FFS-oppsettet er dratt til ekstremane?

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 02 Dec 2014, 11:20
by ealoken
Hvordan er plassen for kjøler?
For eks denne, og modifisere festene litt?

http://www.ebay.com/itm/Grand-Prix-Phen ... 92&vxp=mtr

krever en liten radiator og vannpumpe i tillegg.

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 02 Dec 2014, 13:19
by Miatapowers
Uansett hva du gjør, så hold oss oppdatert, meget interesant for oss så ikke kjører overtrykksmotor, alltid masse å lære om dette temaet.. :D
Kjekt at dem erfarne også kommer innom med sine innlegg..

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 02 Dec 2014, 19:29
by Rudolf
GTX-Lars wrote: Går det ikkje å dele innsugsmanifoilden og lage inn/ut til intercooler? Får vel litt meir gamp også :)
Nei !

Kompressoren sitter få cm fra bensindyser og stempler.
Det er hele vitsen med coldside.

Mye mindre luft å flytte på.
En dytter den komprimerte lufta rett inn i sylinderne.

Image

Hvis man ønsker å bruke intercooler og den slags, så er det like greit å flytte kompressoren dit den vanligvis sitter, over eksos-manifolden.

I stedet for intercooler, så kjøler jeg med drivstoff, gjerne E85 via to ekstra dyser.
Masse å lese om coldside her: http://www.fastforwardsuperchargers.com ... r-kit.html
ealoken wrote:Hvordan er plassen for kjøler?
For eks denne, og modifisere festene litt?

http://www.ebay.com/itm/Grand-Prix-Phen ... 92&vxp=mtr

krever en liten radiator og vannpumpe i tillegg.
Som jeg skriver over.
Med dette konseptet er det ikke mulig å lede luften etter kompressoren gjennom noen intercooler.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 09 Dec 2014, 00:18
by ///Moe
Harald wrote:da blir det mye svada og lite reel kunnskap på det klubbmøtet i hvert fall, når de som faktisk har sånne løsninger ikke er betalende medlemmer ;)
Støtter denne :D
Det er for galt at ikke-betalende medlemmer skal måtte betale for å hjelpe betalende medlemmer med spørsmål de ikke får svar på av andre betalende medlemmer.. For å sette det litt på spissen.. ;)

Beklager OT i tråden.

Posted: 09 Dec 2014, 01:57
by Rudolf
///Moe wrote:
Harald wrote:da blir det mye svada og lite reel kunnskap på det klubbmøtet i hvert fall, når de som faktisk har sånne løsninger ikke er betalende medlemmer ;)
Støtter denne :D
Det er for galt at ikke-betalende medlemmer skal måtte betale for å hjelpe betalende medlemmer med spørsmål de ikke får svar på av andre betalende medlemmer.. For å sette det litt på spissen.. ;)

Beklager OT i tråden.
Dette er en konstruert problemstilling !
Vi har aldri krevd at de som holder foredrag på møtene våre skal være medlemmer.

Vi hadde f.eks. et møte med Biltilsynet og de slapp å bli medlemmer :wink:

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 09 Dec 2014, 07:25
by ///Moe
Tenkte mest på den tekniske delen av forumet jeg, men skal ikke være negativ.

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 09 Dec 2014, 09:59
by obi-one
For å svare litt teknisk, men riktignok fra et litt annet felt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_rider_problem

og

http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons

Løsningen er jo veldig enkel, det er bare å melde seg inn 8)

Så er det vel nok off topic snart......

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 02 Jan 2015, 23:52
by ///Moe
For å få praten over på noe annet, inspirasjon? :)


Venter i spenning på oppdateringer i tråden her, jeg følger med selv om jeg ikke skriver så mye.