Rudolf (mye bilder)
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Vårstemning i Sinsengarasjen.
Noen skriker etter mat ......
Jada, det kommer det kommer.
Erik
Noen skriker etter mat ......
Jada, det kommer det kommer.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Aha! Det er sånn disse blå metallboksene brukest!
Alltid lurt på hva bestefar skulle med sånne!
Like før "mating season" som dei sier på engelsken, nå! Sikter du over 16psi?
Og din definisjon av går tregt, er vel fortsatt litt over gjennomsnittet.
Alltid lurt på hva bestefar skulle med sånne!
Like før "mating season" som dei sier på engelsken, nå! Sikter du over 16psi?
Og din definisjon av går tregt, er vel fortsatt litt over gjennomsnittet.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Like før "klumpen" skal inn nå ja.
Kompressortrykket bestemmer jeg jo ved å skifte remhjul på kompressoren.
I det siste har jeg hatt en utveksling som gir opp mot 18psi trykk.
Jeg ser ikke noe i veien med å fortsette med det, men da må mekanikeren passe litt mere på tenningsretardering i forhold til brennstoff som brukes.
Erik
Kompressortrykket bestemmer jeg jo ved å skifte remhjul på kompressoren.
I det siste har jeg hatt en utveksling som gir opp mot 18psi trykk.
Jeg ser ikke noe i veien med å fortsette med det, men da må mekanikeren passe litt mere på tenningsretardering i forhold til brennstoff som brukes.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Maskininsten/piloten må ikke bare høre på radioen
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hvorfor skjedde dette ?
Ikke noe i veien med konstruksjonen.
Dette skyldes brukerfeil.
En slurvete mekaniker ......
Kort historikk:
Høst 2011 - Sommer 2013:
Rudolf fikk installert coldside MP62 kompressor på sensommeren 2011.
Jeg kjørte de første to årene vekselvis med vanlig bensin og E85.
Utvekslingen på remhjulene ga et ladetrykk på mellom 10 og 12 psi.
Med dette oppsettet fikk jeg aldri tenningsbank uansett om jeg kjørte med bensin eller E85.
Derfor kunne jeg veksle drivstoff i "vilden sky" og ikke bry meg om noe annet en å justere bensintrykket for å kompensere for økt forbruk når jeg kjørte på E85.
I denne perioden kjørte jeg uten styring av tenningsretardasjon.
Sommeren 2013 fikk jeg en vannlekkasje ved innsugsmanifolden som førte til koking på en tur fra Stavanger til Oslo.
Koking førte til blåst toppakning som ble svært tydelig under kjøring på Rudskogen.
Demontering av toppen viste at stempler, sylindervegger og ventiler var i god stand og ikke hadde tatt noen skade av kompressormatingen.
Sommer 2013 - Høst 2014
Høyere utveksling på kompressor ga nå et ladetrykk mellom 16 og 18 psi.
Med dette trykket bestemte jeg meg for å holde meg til E85 på banekjøring.
Ved bruk av "vanlig" bensin så måtte jeg redusere trykket (skifte remhjul) eller aktivere styring av tenningsretarderingen.
Det som var fint var at de nå hadde begynt å selge E85 på Statoil Rakkestad like ved Rudskogen.
Sommeren 2013 begynte jeg også å kjøre flere av mine "nye" Italienere på Rudskogen og Vålerbanen (Lancia Montecarlo og Bertone X1/9).
Sommeren 2014 hadde jeg flere fine banedager uten noen problemer på Rudskogen med Rudolf og E85 som drivstoff.
Bommerten skjedde den 3.august på Vålerbanen der man ikke får kjøpt E85 i nærheten.
Rudolf kjørte derfor med vanlig bensin og 16-18psi ladetrykk uten styring av tenningsretardasjon.
Det var ikke lurt
Jeg er ganske sikker på at motoren hadde heftig tenningsbank i løpet av den dagen.
Skjebnen ville det slik at knock-sensoren ikke var tilkoblet fordi mekanikeren drev og rotet med noen lure modifikasjoner i motorrommet.
Konklusjon:
Ulempen med å lade 16-18psi er at bilen bør kjøres med E85 eller bør tenningsretarderes.
Styring av tenningsretardering har jeg ikke fått testet ut skikkelig enda.
Ved å endre utvekslingen slik at bilen kjører på 10-12psi ladetrykk kan man kjøre på det drivstoffet man ønsker uten at det skader motoren.
Da slipper man også å tenningsretardere.
Når motoren er montert vil jeg få tunet styring og tenningsretardering for både bensin og E85 på rulle/dynamometer.
Da kan jeg kanskje skryte av noen dokumenterte hestekrefter også
Erik
(mekaniker med mange biler)
Ikke noe i veien med konstruksjonen.
Dette skyldes brukerfeil.
En slurvete mekaniker ......
Kort historikk:
Høst 2011 - Sommer 2013:
Rudolf fikk installert coldside MP62 kompressor på sensommeren 2011.
Jeg kjørte de første to årene vekselvis med vanlig bensin og E85.
Utvekslingen på remhjulene ga et ladetrykk på mellom 10 og 12 psi.
Med dette oppsettet fikk jeg aldri tenningsbank uansett om jeg kjørte med bensin eller E85.
Derfor kunne jeg veksle drivstoff i "vilden sky" og ikke bry meg om noe annet en å justere bensintrykket for å kompensere for økt forbruk når jeg kjørte på E85.
I denne perioden kjørte jeg uten styring av tenningsretardasjon.
Sommeren 2013 fikk jeg en vannlekkasje ved innsugsmanifolden som førte til koking på en tur fra Stavanger til Oslo.
Koking førte til blåst toppakning som ble svært tydelig under kjøring på Rudskogen.
Demontering av toppen viste at stempler, sylindervegger og ventiler var i god stand og ikke hadde tatt noen skade av kompressormatingen.
Sommer 2013 - Høst 2014
Høyere utveksling på kompressor ga nå et ladetrykk mellom 16 og 18 psi.
Med dette trykket bestemte jeg meg for å holde meg til E85 på banekjøring.
Ved bruk av "vanlig" bensin så måtte jeg redusere trykket (skifte remhjul) eller aktivere styring av tenningsretarderingen.
Det som var fint var at de nå hadde begynt å selge E85 på Statoil Rakkestad like ved Rudskogen.
Sommeren 2013 begynte jeg også å kjøre flere av mine "nye" Italienere på Rudskogen og Vålerbanen (Lancia Montecarlo og Bertone X1/9).
Sommeren 2014 hadde jeg flere fine banedager uten noen problemer på Rudskogen med Rudolf og E85 som drivstoff.
Bommerten skjedde den 3.august på Vålerbanen der man ikke får kjøpt E85 i nærheten.
Rudolf kjørte derfor med vanlig bensin og 16-18psi ladetrykk uten styring av tenningsretardasjon.
Det var ikke lurt
Jeg er ganske sikker på at motoren hadde heftig tenningsbank i løpet av den dagen.
Skjebnen ville det slik at knock-sensoren ikke var tilkoblet fordi mekanikeren drev og rotet med noen lure modifikasjoner i motorrommet.
Konklusjon:
Ulempen med å lade 16-18psi er at bilen bør kjøres med E85 eller bør tenningsretarderes.
Styring av tenningsretardering har jeg ikke fått testet ut skikkelig enda.
Ved å endre utvekslingen slik at bilen kjører på 10-12psi ladetrykk kan man kjøre på det drivstoffet man ønsker uten at det skader motoren.
Da slipper man også å tenningsretardere.
Når motoren er montert vil jeg få tunet styring og tenningsretardering for både bensin og E85 på rulle/dynamometer.
Da kan jeg kanskje skryte av noen dokumenterte hestekrefter også
Erik
(mekaniker med mange biler)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Man lærer... Osv.
Hva er spesifikasjonene på motor, nå?
Hva er spesifikasjonene på motor, nå?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Det der kan du sikkert sparkle med kjemisk metall og pusse til med fiiiin smergel, så går det nok 300000 til....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
1.6l motor med MP62 kompressor.DrHolm wrote:Man lærer... Osv.
Hva er spesifikasjonene på motor, nå?
Valgfritt ladetrykk.
Har kjørt med både 10-12psi (ca 2 år) og 16-18psi (ca 1 år).
Her er målingen jeg gjorde for 10-12psi:
Jeg vil ikke juge på meg noen effekt tall for 16-18psi.
Men jeg kommer til å måle det om ikke lenge.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Gjevn og fin kurve
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Pen kurve! Er dette whp?
Tenkte mer på innmaten, er det OEM?
Tenkte mer på innmaten, er det OEM?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Dette er målt på hjula.DrHolm wrote:Pen kurve! Er dette whp?
Tenkte mer på innmaten, er det OEM?
Innmaten er standard med unntak av toppakning som er trelags stålpakning.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Stor klump
Da har klumpen vokst seg stor.
Neste steg er å schmokke den på plass ....
Skulle vært gøy å veid klumpen.
For å sikre at alt blir riktig har jeg fått god hjelp fra bilder jeg har tatt tidligere.
Side 35 og utover i Leopold tråden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=510
Erik
Da har klumpen vokst seg stor.
Neste steg er å schmokke den på plass ....
Skulle vært gøy å veid klumpen.
For å sikre at alt blir riktig har jeg fått god hjelp fra bilder jeg har tatt tidligere.
Side 35 og utover i Leopold tråden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=510
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Ser bra ut
Er det gjort noen modifikasjoner i forhold til tidligere oppsett eller er alt slik det var, bare bedre tilstand?
Er det gjort noen modifikasjoner i forhold til tidligere oppsett eller er alt slik det var, bare bedre tilstand?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Same same ....MX-Jon wrote:Ser bra ut
Er det gjort noen modifikasjoner i forhold til tidligere oppsett eller er alt slik det var, bare bedre tilstand?
Bare det atte nå har jeg omsider fått festet knock-sensoren.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
170 hp på bakhjula! Det må føles rått
Omtrent hvor mye har en standard 116 hp bil på bakhjula?
Omtrent hvor mye har en standard 116 hp bil på bakhjula?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover