Page 147 of 152

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 27 Apr 2016, 06:25
by Bubba
Gratulerer med enda en nydelig bil. Har du rukket å gi den et navn ennå?

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 27 Apr 2016, 07:51
by Pelle
Råskinn!
Grattis :D

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 27 Apr 2016, 11:33
by Hyper Ado
Grattis med enda en flott bil.

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 27 Apr 2016, 11:39
by z1000
Gratulerer. når skal den få være med på Rudskogen ??

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 27 Apr 2016, 12:26
by Hauk
Den er virkelig ikke ille å hvile øynene på! Spent på hvordan fargen er i levende live.

Perfekt stuk.

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 27 Apr 2016, 13:23
by torbra
Gratulerer! Kjempefin bil!

Sent fra min HUAWEI P7-L10 via Tapatalk

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 27 Apr 2016, 14:18
by Rudolf
z1000 wrote:Gratulerer. når skal den få være med på Rudskogen ??
Først må sjåføren teste kjøre-evne på tur hjem fra Bergen i pinsehelgen.
Fint å få sjekket om hodet fungerer (med unntak av dette med vippelykter....).
Lurt å bli litt kjent med bilen også.
Men dukker nok plutselig opp skal du se :)

Takk for alle hyggelige meldinger.
Regner med å stille med Lava på sommerturen.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 27 Apr 2016, 19:39
by Voodoo
Var du som endte opp med den, ja. Da får den nok et godt liv.

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 28 Apr 2016, 10:31
by Agility
Gratulerer, den der var spenstig !!!
Kom ikke som noe bombe da jeg har lurt litt på hvor lenge det skulle gå før du handla bil igjen... :wink:

Posted: 28 Apr 2016, 16:09
by Rudolf
Agility wrote:....... har lurt litt på hvor lenge det skulle gå før du handla bil igjen... :wink:
Problemet (utfordringen) er vel at jeg ikke selger noen ...... :roll:

8 biler på skilter er jo litt å holde styr på.
Jeg har nå anskaffet en bag til å ha bilnøkler og portåpnere i.
Bilene står på fire/fem forskjellige steder.
To av dem er under innkjøring etter motoroverhaling og skal ikke kjøres over 5000 omdreininger.
En har kompressor en har turbo, en har høyre-ratt, noen har kjempegode bremser, en har ikke bremser i det hele tatt (Austin).
Så bytte av bil sånn ca daglig kan være en utfordring :wink:

Å hvor i he£%~£@$te er den reversen :shock:

Erik

Re:

Posted: 28 Apr 2016, 16:14
by Agility
Rudolf wrote:
Agility wrote:....... har lurt litt på hvor lenge det skulle gå før du handla bil igjen... :wink:
Problemet (utfordringen) er vel at jeg ikke selger noen ...... :roll:
Erik
Ikke noe problem, jeg har sett at du har solgt bil..., Ikke helt samme fremgangsmåte som de fleste andre, men allikevel, salg er salg... :lol:

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 28 Apr 2016, 16:40
by Steinar
Sitat:
Å hvor i he£%~£@$te er den reversen
He,he. Har kun to biler, reversen er på hver sin side.
Husken begynner å bli dårlig, måtte se ned på girkula til MX5 en i sted for å sette den i revers.
En helt annen ting er jo på hvilken side av bilen tanklokket er?
Selvfølgelig det også ulikt på bilene. (Ja jeg vet om pila inne i tankmåleren, dvs. høyre eller venstre.)

Sløv gammel trønder.

Re:

Posted: 28 Apr 2016, 22:17
by Hyper Ado
Rudolf wrote: To av dem er under innkjøring etter motoroverhaling og skal ikke kjøres over 5000 omdreininger.
Hvor lenge skal maskinene kjøres sånn? Holder selv på med totaloverhaling av maskin med honing, nye stempler og ringer osv. og har ikke lest meg noe særlig opp på det som kommer etter selve motorbygget og mekkingen :S

Thomas

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 28 Apr 2016, 23:05
by Silverboy
Monter sammen, kjør motor pent til driftstemp. Fullt drag på f.eks 3 gir fra bunn og ut registeret med motor brems ned igjen. Gjør dette 3-5 ganger etterhverandre. Finito.
Har man turbo eller kompressor bør pådraget begrenses til rundt nullpunktet for trykk / vakuum.
Prøv å unngå tomgangskjøring for oppvarming. Få rask oljetemp og så gass.

Det aller viktigste er å montere sammen med riktig olje / monteringsfett på riktig side av lager og ikke på andre siden. Sørge for at ingen bevegelige deler er er tørre ved oppstart. Prime oljepumpe er viktig hvis ikke bruker den lang tid på å bygge trykk. (Om det i det hele tatt blir trykk). Sørg for skikkelig rens av alle oljekanaler. En tur i våpenbutikken / fritidshylla på biltema er ett bra sted å starte. :)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 29 Apr 2016, 00:50
by Rudolf
Jeg gjør det absolutt ikke som Silverboy beskriver :shock:
Jeg snakker om innkjøring av motor etter full oppbygging.

Ca. 500 km bruker jeg på å kjøre inn motoren.
I løpet av den perioden kjører jeg aldri med høyere turtall enn 5000.
Lar aldri motoren gå lenge på samme turtall, viktig å variere.
Ved for eksempel landeveiskjøring i 90-100, så girer jeg opp og ned slik at turtallet ikke er det samme over lang tid.
Er forsiktig med å ikke belaste motoren for hardt.
Etter 500km, så skifter jeg olje og oljefilter og motoren er klar til å gjøre jobben sin.

Dette er muligens litt omstendelig/konservativt, men jeg gjør det allikevel.

Erik