VLSD
Siden vi snakker om VLSD (Viscous Limited Slip Differential) så kan man jo avlive noen myter.
(Eller starte noen diskusjoner)
- En VLSD blir fort "brukt opp" fordi oljen som gjør jobben blir gammel og mister egenskapene.
FEIL. Ikke hørt om noen som har opplevd dette.
På diskusjonsforum (miata.net) er man enig om at dette er en myte.
Snurretesten (jekke opp og dreie hjula) viser at diffen virker.
(Å kjøre inn i garasjen, kan være en fin test også

)
- Torsen er MYE bedre.
Til hva ?
På SCCA (Sport Car Club of America) sine Miata sider er det mange som lovpriser VLSD siden den er "mykere" enn en klutsj-basert diff (Torsen).
VLSD har ca. 30% overføring av kraften til det hjulet som ikke spinner.
Mange mener at VLSD er perfekt for autoslalom
Erik
MX-5 1990,
Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005,
Chili
Fiat 2300 S Coupe,
Ghia
Vignale Samantha 1969,
Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975,
Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982,
Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE,
Leopold
X Miata 1995 R-package