Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mussa wrote:Herlig å se en bil få så god behandling, og ut i fra noen av delene kan man vel si at det var på høy tid.. At det var bevegelse i den calipperen er jo et lite under!! :lol:
Stå på, og si fra hvis du trenger et par ekstra hender, varetransport eller lignende! :)
Jeg trenger et par ekstra hender, varetransport og lignende !
Skal vi si lørdag morgen kl. 07.00 ?
:)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

:P Jeg har arbeidshelg..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mussa wrote::P Jeg har arbeidshelg..
Ja nettopp !
Diffen skal demonteres.
Det skal vistnok være et bra stykke arbeid ..... :shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:
mussa wrote::P Jeg har arbeidshelg..
Ja nettopp !
Diffen skal demonteres.
Det skal vistnok være et bra stykke arbeid ..... :shock:

Erik
Er ikke så gale jobb dette om man har ok verktøy..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Skru, skru, rustløser, skru, skru, skru, skru, rustløser, skru, skru ...... del 4

Diffen er løs. :P

Image

Disse to boltene satt som f.....
En latmannsarm på nærmere to meter skulle til (den bøyde seg).

Image

Da skreik Leopold, og så var det gjort.
Pang !, så var de løst :)

Fikk forresten testa LSD ved å snurre bakhjula.
Stemmer det ....
Vri det ene hjulet, og det andre dreier samme vei.

I morgen går resten av understellet ....

Erik
Last edited by Rudolf on 02 Nov 2008, 21:47, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Aha, man kan sjekke om det er LSD ved at da begge hjula går samme vei? :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

mussa wrote:Aha, man kan sjekke om det er LSD ved at da begge hjula går samme vei? :)
såfremt bilen står i fri, og det ikke er torsen :) Hjula på 1.8is går motsatt vei f.eks når du løfter opp :wink:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Stemmer, at de går hver sin vei på Torsen fant jeg ut når jeg skiftet eksosen på den.. :) Det må jo prøves en dag å se om det skjer noe på Miata`n! :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

En god metode er og å ligge skikkelig breit, klarer du det lenge har du lsd :D :D :D
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mrinzane wrote:En god metode er og å ligge skikkelig breit, klarer du det lenge har du lsd :D :D :D
Klarer å ligge bredt med min na 91modell, lenge men der er det bare åpen, men på prosjekt bilen 97modell så skal ha sperre, der går det ikke, meget rart,,. :roll: tror det kommer litt an på hva understell man har også, ellers så har han svensken lurt meg når eg kjøpte hans åpne diff,, :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Denne oversikten er også nyttig for å finne ut av diff.
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html

Jeg fant igjen "ørene" på aksel-flensen på min.

Image

MX5/Miata er så velbalansert at jeg tror de fleste kan ligge "bredt" uansett hva slags diff. man har. :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Hehe.. Det var en bra side!! :) Kan nå forklare hvorfor jeg støtt og stadig får to spor etter meg i grusen eller hvor det skulle være når jeg kjører aktivt! Merket det blant annet når jeg kjørte den inn i garasjen, glatt motbakke inn, spannt meg ganske lett inn, med to fine piggdekkspor etter meg inn i garasjen!
Jeg har nå vært ute i garasjen og funnet ut at det sitter 1.6 liter VLSD with right side stub shaft flange ears circled, ikke lik som den på din, litt andre "ører", men som jeg tror jeg skjønner, lik i arbeidsmåte som den på din! :D
Merket det også på autoslalomen, bilen spannt ikke villt på det indre hjulet i skarp sving.. Har vært i tvil dog, fordi bilen nettopp er så velbalansert!
Takk for god informasjon Erik, hva er det du ikke vet! Det blir Mozartkule!!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mussa wrote:Hehe.. Det var en bra side!! :) Kan nå forklare hvorfor jeg støtt og stadig får to spor etter meg i grusen eller hvor det skulle være når jeg kjører aktivt! Merket det blant annet når jeg kjørte den inn i garasjen, glatt motbakke inn, spannt meg ganske lett inn, med to fine piggdekkspor etter meg inn i garasjen!
Jeg har nå vært ute i garasjen og funnet ut at det sitter 1.6 liter VLSD with right side stub shaft flange ears circled, ikke lik som den på din, litt andre "ører", men som jeg tror jeg skjønner, lik i arbeidsmåte som den på din! :D
Merket det også på autoslalomen, bilen spannt ikke villt på det indre hjulet i skarp sving.. Har vært i tvil dog, fordi bilen nettopp er så velbalansert!
Takk for god informasjon Erik, hva er det du ikke vet! Det blir Mozartkule!!
Jeg vet f.eks. at hvis du så på høyre side av diffen din, så er det litt andre "ører" der enn på venstre.
Sånne:
Image

Det blir vel TO Mozartkuler :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Hehe.. Helt riktig det der, høyre siden så sånn ut... :o Så da ser den ut som førstebildet på venstre side... Ja.. Nå leste jeg det ordentlig, samme diff. mao! 8) Hadde som sagt mistanke om at det var LSD på den som nevnt tidligere, men nå er det bekreftet.. Hurra!! Skulle kjøpt den som sitter på Toroh`s tidligere stakkars bil, og hatt den som reserve da.. :P

EDIT:
TO Mozartkuler ja!! 8)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

VLSD

Siden vi snakker om VLSD (Viscous Limited Slip Differential) så kan man jo avlive noen myter.
(Eller starte noen diskusjoner)

- En VLSD blir fort "brukt opp" fordi oljen som gjør jobben blir gammel og mister egenskapene.
FEIL. Ikke hørt om noen som har opplevd dette.
På diskusjonsforum (miata.net) er man enig om at dette er en myte.
Snurretesten (jekke opp og dreie hjula) viser at diffen virker.
(Å kjøre inn i garasjen, kan være en fin test også :) )

- Torsen er MYE bedre.
Til hva ?
På SCCA (Sport Car Club of America) sine Miata sider er det mange som lovpriser VLSD siden den er "mykere" enn en klutsj-basert diff (Torsen).
VLSD har ca. 30% overføring av kraften til det hjulet som ikke spinner.
Mange mener at VLSD er perfekt for autoslalom :shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply