Page 16 of 65

Posted: 29 Oct 2008, 23:42
by Rudolf
mussa wrote:Herlig å se en bil få så god behandling, og ut i fra noen av delene kan man vel si at det var på høy tid.. At det var bevegelse i den calipperen er jo et lite under!! :lol:
Stå på, og si fra hvis du trenger et par ekstra hender, varetransport eller lignende! :)
Jeg trenger et par ekstra hender, varetransport og lignende !
Skal vi si lørdag morgen kl. 07.00 ?
:)

Erik

Posted: 30 Oct 2008, 16:17
by mussa
:P Jeg har arbeidshelg..

Posted: 30 Oct 2008, 17:01
by Rudolf
mussa wrote::P Jeg har arbeidshelg..
Ja nettopp !
Diffen skal demonteres.
Det skal vistnok være et bra stykke arbeid ..... :shock:

Erik

Posted: 30 Oct 2008, 17:07
by Miatapowers
Rudolf wrote:
mussa wrote::P Jeg har arbeidshelg..
Ja nettopp !
Diffen skal demonteres.
Det skal vistnok være et bra stykke arbeid ..... :shock:

Erik
Er ikke så gale jobb dette om man har ok verktøy..

Posted: 02 Nov 2008, 00:09
by Rudolf
Skru, skru, rustløser, skru, skru, skru, skru, rustløser, skru, skru ...... del 4

Diffen er løs. :P

Image

Disse to boltene satt som f.....
En latmannsarm på nærmere to meter skulle til (den bøyde seg).

Image

Da skreik Leopold, og så var det gjort.
Pang !, så var de løst :)

Fikk forresten testa LSD ved å snurre bakhjula.
Stemmer det ....
Vri det ene hjulet, og det andre dreier samme vei.

I morgen går resten av understellet ....

Erik

Posted: 02 Nov 2008, 00:17
by mussa
Aha, man kan sjekke om det er LSD ved at da begge hjula går samme vei? :)

Posted: 02 Nov 2008, 01:38
by TurboLag
mussa wrote:Aha, man kan sjekke om det er LSD ved at da begge hjula går samme vei? :)
såfremt bilen står i fri, og det ikke er torsen :) Hjula på 1.8is går motsatt vei f.eks når du løfter opp :wink:

Posted: 02 Nov 2008, 16:53
by mussa
Stemmer, at de går hver sin vei på Torsen fant jeg ut når jeg skiftet eksosen på den.. :) Det må jo prøves en dag å se om det skjer noe på Miata`n! :)

Posted: 02 Nov 2008, 17:52
by mrinzane
En god metode er og å ligge skikkelig breit, klarer du det lenge har du lsd :D :D :D

Posted: 02 Nov 2008, 18:11
by Miatapowers
mrinzane wrote:En god metode er og å ligge skikkelig breit, klarer du det lenge har du lsd :D :D :D
Klarer å ligge bredt med min na 91modell, lenge men der er det bare åpen, men på prosjekt bilen 97modell så skal ha sperre, der går det ikke, meget rart,,. :roll: tror det kommer litt an på hva understell man har også, ellers så har han svensken lurt meg når eg kjøpte hans åpne diff,, :roll:

Posted: 02 Nov 2008, 20:50
by Rudolf
Denne oversikten er også nyttig for å finne ut av diff.
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html

Jeg fant igjen "ørene" på aksel-flensen på min.

Image

MX5/Miata er så velbalansert at jeg tror de fleste kan ligge "bredt" uansett hva slags diff. man har. :)

Erik

Posted: 02 Nov 2008, 22:07
by mussa
Hehe.. Det var en bra side!! :) Kan nå forklare hvorfor jeg støtt og stadig får to spor etter meg i grusen eller hvor det skulle være når jeg kjører aktivt! Merket det blant annet når jeg kjørte den inn i garasjen, glatt motbakke inn, spannt meg ganske lett inn, med to fine piggdekkspor etter meg inn i garasjen!
Jeg har nå vært ute i garasjen og funnet ut at det sitter 1.6 liter VLSD with right side stub shaft flange ears circled, ikke lik som den på din, litt andre "ører", men som jeg tror jeg skjønner, lik i arbeidsmåte som den på din! :D
Merket det også på autoslalomen, bilen spannt ikke villt på det indre hjulet i skarp sving.. Har vært i tvil dog, fordi bilen nettopp er så velbalansert!
Takk for god informasjon Erik, hva er det du ikke vet! Det blir Mozartkule!!

Posted: 02 Nov 2008, 22:31
by Rudolf
mussa wrote:Hehe.. Det var en bra side!! :) Kan nå forklare hvorfor jeg støtt og stadig får to spor etter meg i grusen eller hvor det skulle være når jeg kjører aktivt! Merket det blant annet når jeg kjørte den inn i garasjen, glatt motbakke inn, spannt meg ganske lett inn, med to fine piggdekkspor etter meg inn i garasjen!
Jeg har nå vært ute i garasjen og funnet ut at det sitter 1.6 liter VLSD with right side stub shaft flange ears circled, ikke lik som den på din, litt andre "ører", men som jeg tror jeg skjønner, lik i arbeidsmåte som den på din! :D
Merket det også på autoslalomen, bilen spannt ikke villt på det indre hjulet i skarp sving.. Har vært i tvil dog, fordi bilen nettopp er så velbalansert!
Takk for god informasjon Erik, hva er det du ikke vet! Det blir Mozartkule!!
Jeg vet f.eks. at hvis du så på høyre side av diffen din, så er det litt andre "ører" der enn på venstre.
Sånne:
Image

Det blir vel TO Mozartkuler :roll:

Erik

Posted: 02 Nov 2008, 22:35
by mussa
Hehe.. Helt riktig det der, høyre siden så sånn ut... :o Så da ser den ut som førstebildet på venstre side... Ja.. Nå leste jeg det ordentlig, samme diff. mao! 8) Hadde som sagt mistanke om at det var LSD på den som nevnt tidligere, men nå er det bekreftet.. Hurra!! Skulle kjøpt den som sitter på Toroh`s tidligere stakkars bil, og hatt den som reserve da.. :P

EDIT:
TO Mozartkuler ja!! 8)

Posted: 02 Nov 2008, 22:52
by Rudolf
VLSD

Siden vi snakker om VLSD (Viscous Limited Slip Differential) så kan man jo avlive noen myter.
(Eller starte noen diskusjoner)

- En VLSD blir fort "brukt opp" fordi oljen som gjør jobben blir gammel og mister egenskapene.
FEIL. Ikke hørt om noen som har opplevd dette.
På diskusjonsforum (miata.net) er man enig om at dette er en myte.
Snurretesten (jekke opp og dreie hjula) viser at diffen virker.
(Å kjøre inn i garasjen, kan være en fin test også :) )

- Torsen er MYE bedre.
Til hva ?
På SCCA (Sport Car Club of America) sine Miata sider er det mange som lovpriser VLSD siden den er "mykere" enn en klutsj-basert diff (Torsen).
VLSD har ca. 30% overføring av kraften til det hjulet som ikke spinner.
Mange mener at VLSD er perfekt for autoslalom :shock:

Erik