Page 17 of 65
Posted: 02 Nov 2008, 22:56
by glaibilenmin
ej må sei at ej har opplevd av en vlsd har sluttet å virke.
Posted: 02 Nov 2008, 22:57
by mussa
Rudolf wrote:VLSD
Siden vi snakker om VLSD (Viscous Limited Slip Differential) så kan man jo avlive noen myter.
(Eller starte noen diskusjoner)
Mange mener at VLSD er perfekt for autoslalom
Erik
Jaja, der røyk nok et par unnskyldninger for en dårlig tid.. Jeg har jo prøvd begge diffene nå ettersom det satt Torsen i gamlebilen, merker ingen stooor forskjell, annet enn at LSD`n virker mykere og mindre slem.. Hehe..
Posted: 02 Nov 2008, 22:59
by Rudolf
glaibilenmin wrote:ej må sei at ej har opplevd av en vlsd har sluttet å virke.
Hvordan artet det seg ?
Sluttet den å "sperre" ?
Erik
Posted: 02 Nov 2008, 23:00
by glaibilenmin
sluttet å sperre ja.
jekker opp bilen så oppfører den seg som den skal men får ikke engang 2 hjulspor på grus.
Posted: 02 Nov 2008, 23:02
by TurboLag
må bare skyte inn at Torsen som snakkes om i MX-5/Miata er ikke klutsj-basert. Den er basert på larvegir og tannhjul.
Posted: 02 Nov 2008, 23:14
by Rudolf
glaibilenmin wrote:sluttet å sperre ja.
jekker opp bilen så oppfører den seg som den skal men får ikke engang 2 hjulspor på grus.
Denne tråden sier at en VLSD er i orden når "snurretesten" funker.
http://www.miata.net/garage/vlsd.html
(Men er den dau, så er den dau

)
Erik
Posted: 02 Nov 2008, 23:14
by Rudolf
TurboLag wrote:må bare skyte inn at Torsen som snakkes om i MX-5/Miata er ikke klutsj-basert. Den er basert på larvegir og tannhjul.
Larver er notert
Erik
Posted: 03 Nov 2008, 12:35
by Banzaibaggen
Erik: Som vi snakket om på autoslalomen har jeg også klart å "bruke opp" en VLSD

. Funker, funker, funker..... funker ikke

.
Vil bare pressissere at det ikke er olje som får VLSD til å bremse det spinnende hjulet men en form for viskose "silikon" som blir tykkere når den blir varm. For ordensskyld må jeg også si jeg var mere glad i min VLSD enn min Torsen så lenge som den virket

.
Posted: 03 Nov 2008, 19:06
by Rudolf
Min VLSD (på Leopold) har gått ca. 240.000 km og er like fin.
Kanskje det har noe med kjørestil å gjøre ??
Biler med pustehjelp er jo kjent for å ruinere differ.
Kanskje de tar knekken på VLSD også ?
Erik
Posted: 03 Nov 2008, 19:31
by Rudolf
Krengestag / stabiliseringsstag
Jeg har startet en liten diskusjon på forumet til Miata Limited Edition Owners Group. (Igjen

)
Denne gangen gjelder det krengestag.
Har LE større/mindre eller samme størrelse på krengestag i forhold til "ordinære" NA-er ?
Og i forhold til R-pack ?
Det endte opp med masse motstridende meldinger og henvisninger til tabeller hos Miata.net, FM (Flying Miata) og FCM (Fat Cat Motorsport).
Til slutt ble forvirringen så stor at jeg tok stagene mine (fra Rudolf og Leopold) og målte dem egenhendig
Enden på visa er at litteraturen må endres
"
We had a new member from Norway do just that to settle the dispute"
FCM har endret sitt regneark og de nye riktige tallene står her:
http://fatcatmotorsports.com/FCM_MSDS_v8_1.xls
(Forøvrig et flott samling av tall for de som liker sånnt)
Hyggelig å kunne bidra
Tallene i kortversjon:
Diameter på orginale krengestag til NA:
90-93 foran: 19mm, bak: 12mm
93LE foran: 19mm, bak: 11mm
94-97 foran: 19mm, bak: 11mm
94-97 Torsen: foran: 19mm, bak: 12mm
R-pack foran: 20mm, bak: 12mm
Ja !
LE har samme stag foran og MINDRE stag bak i forhold til NA 90-93.
Dette på grunn av senkingen, stivere bakfjærer og Bilstein demperene.
Erik
Posted: 03 Nov 2008, 20:23
by glaibilenmin
Har nok nokke med kjørestil å gjør ja.

Posted: 03 Nov 2008, 23:01
by uggla
Når det gjelder krengestag, så står det litt om det i Rods' Mx-5/Miata under spesifikasjoner.
Denne boka:
Og der står det at staga foran og bak var forskjellig fra det europeiske marked og det amerikanske marked og sikkert også japanske, australske osv og. Det varierte i tillegg fra år til år. Så det er nok tre forskjellige stabstagskombinasjoner (foran + bak) mellom en 90 NA (rudolf) og en 90 Miata og en 93 LE.
Så vidt jeg husker hadde de amerikanske modellen stort sett bittelitt veikere stag enn de europeiske.
Men dette visste du sikkert....

Posted: 03 Nov 2008, 23:27
by Rudolf
uggla wrote:
Så vidt jeg husker hadde de amerikanske modellen stort sett bittelitt veikere stag enn de europeiske.
Men dette visste du sikkert....

Den oversikten som jeg laget gjelder
Miata, det er viktig !
Fint at du minnet om det
For 90-93 er stagene ihvertfall like på Miata og de europeiske.
Jeg slo opp i Rods', og der står det feil.
Det står at 92 Miata har 21mm foran og 14mm bak.
Det er IKKE tilfelle.
Erik
Posted: 03 Nov 2008, 23:31
by uggla
Okidoki. Da har du kontroll foreløpig....
Boka ligger i bilen, så jeg gadd ikke sjekke men jeg husket ihvertfall at det stod noe om det ihvertfall.
Posted: 04 Nov 2008, 23:14
by Rudolf
For spesiellt interesserte
Jeg driver en liten diskusjon på 1993 Miata Limited Edition Owners Group
der jeg prøver å avlive myten om at LE og R-pack er veldig like.
"LE Suspension:
I can see from various sources that the suspension on the LE and R-pack cars differs a lot.
- Different size sway bars, front AND rear.
- The R-pack has front subframe brace, the LE has not.
- The R-pack has rear strut tower brace, the LE has not.
- The R-pack has rear cockpit cross brace, the LE has not.
- The R-pack has Torsen LSD, the LE has Viscous LSD.
- The R-pack does not have ABS, the LE has.
- The R-pack does not have power steering, the LE has
How about the Bilsteins and the springs, are they different as well ?"
Erik
Jeg tror nemlig at karakteristikken til Bilstein-demperene er forskjellig fra R-pack, men at de har samme fjærer.
Time will show
Erik