Beverly

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by tness »

Gratulerer med ei skikkelig Norsk Amerikaner.

Bilen er jo bare griselekker :)
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stehu wrote:Jeg må bare spørre, siden den versjonen av miata du har er veldig interessant! Hvor mye kostet bilen totalt før det var skilt på den? Ta det gjerne på PM :) Jeg skal ikke nevne det til noen ;)
Først nå så jeg hva du egentlig spurte om :oops:
Bilen ga jeg $6500 for i Idaho.
Båtfrakten ble på ca. 11.000,- kr.
Så kommer moms og avgifter i Norge.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Feite Katta ....

Da er det på tide å modifisere litt ..... :wink:

Jeg er jo blitt litt glad i Bilstein, så derfor har jeg bestemt meg for å holde meg til det.
Shaikh hos FCM (Fat Cat Motorsport) har satt sammen et sett basert på en god dialog (og litt diskusjon).

Mer om FCM coilovers for spesiellt interesserte:
http://fatcatmotorsports.com

Image

Demperne er basert på R-package Bilstein og bygget etter mine spesifikasjoner (nye ventiler innvendig som er tilpasset fjærene).
Siden frakt t/r USA er dyrt, så er demperne kliss nye.

Fjærene jeg har valgt er 450 lb/in foran og 300 lb/in bak.
Demper karakteristikken er hemmelig :wink:

Siden jeg nå har fire komplette sett med LE/R-package Bilstein dempere, så vurderer jeg å selge et sett.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by nope-mx5 »

Jaggu, skal du kjøre rundt med ikke godkjente deler Erik? :)
FCM er smådyrt, hehe :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Harald »

grattis med norsk/usabil :D

450/300 er flott kompromiss gate /bane, spes med dempere av vettug type.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Ove N »

Gratulerer med nye norske skilt på damen!

Da er det på tide å modifisere litt .....

Du skrev engang at "den med flest leker når en er gammel vinner"

Jeg tror virkelig du gjør det med måten du handler inn, nye dempere, og test på rulla.

Fint leketøy er Den, itillegg til de to andre (bilene) du har..
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Flott Påskevær ....

...å skru bil i.

Jeg skiftet dempere etter San Diego-metoden (løsnet nedre kuleledd fra nedre bærearm).
Hvis man bruker denne metoden, så blir jobben relativt enkel, og man ødelegger ikke justeringen av camber/caster.

Original R-package og FCM side ved side.

Image

Greit å se at teorien stemmer.
Tydelige avtrykk av bumstops på toppen av demperene.
Her har bilen "ligget nedpå" en stund ja.
Legg også merke til merking av dempere (to hvite merker), det betyr 153.52 lbf/inch.

Image

Betryggende å vite at de nye demperne (allerede) er testet på Ringen :shock:

Image

Ellers så det "nytt" ut under der ......
Alle bolter er som nye og løsner lett som bare det :)

Så var det krengestag da.
Det hadde jeg glemt å bestille :oops: , så da var det bare å spørre Rudolf.
Få R-package krengestag i bytte ?
Jada, det går bra.

Image

Rudolf var bestykket med Racing Beat tubular 1 1/8" stag.
Tilbake får han R-package 20mm.

Image

Sånn så det ut da det var montert:

Image

Bilen ble 2cm høyere !
Men jeg har montert nye fjærer før jeg, så jeg tenker vi tar tiden til hjelp og lar bilen få "sette seg".

Beverly er 15 år nå så melketennene måtte gå med de samme vi var i gang.

Image

Jammen er de tunge de tenna !
Kompenserte helt sikker for økt vekt på krengestag og Coilovers ....
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Krengestag

Hvorfor skifter jeg foran og ikke bak ?

R-package ble originalt levert med litt kraftigere krengestag foran; 20mm mot 19mm for "normal 1.6l og 1.8l".
Jeg har svært gode erfaringer med RB staget (28mm), og ønsker å prøve ut dette på Beverly (selv om fjærene nå er 3 ganger så stive som de opprinnelige).

Bak ble krengestaget mindre på 1.8l, 11mm i forhold til 1.6l, 12mm.
Men på 93-LE og R-package beholdt man 12mm staget.

I endel oppsett så har man gode erfaringer med å fjerne det bakre krengestaget helt.
Jeg har valg å prøve meg med staget på 12mm (i hverfall ikke øke).
Det er jo en enkel operasjon å skru av endlinks, så får jeg prøvd hvordan det funker uten stag.

Forvirret ?
(ikke så rart ... :wink: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Harald »

helt med på tankegangen jeg, setter selv på tynnere stag bak på min(har kjørt med oppgradert foran og bak)..

om fcm bruker bra kvalitet fjærer så setter den seg ikke veldig mye, kun det lille som foringer osv holder igjen etter at bilen akurat er satt ned.. tipper bilen blir værende med den høyden den får etter den første kjøreturen.. min med både afco fjærer, og med eibach fjærene(eibach ers race fjærer , ikke senkesett av vanlig type) satte seg ca ingen ting. men det er jo fordelen med justerbar høyde da erik, bare å skru den ned som fan :D

det med at mx5 er teit laget når det gjelder dempere/fjærer org , har jeg sagt hele tiden, og at bilen er laget for å ligge å sprette på bumpstops, er jo egentlig ganske teit :P du kan faktisk oppleve at selv med 450/300 fjærer, så er komforten veldig bra(stiv demping og fjæring, men smeller ikke nedi bumpstops mer), på alt bortsett fra veldig dårlig grusvei som feks inn til gardermoen.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Agility »

Her tok det ikke lang tid før modifiseringne ramler inn nei..., hva gjør du om du trenger slep når du har trekt tenna ??? Min er tannlaus i garasjen akkurat for øyeblikket, men gebisset skal da inn igjen... :mrgreen:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Harald »

nå kommer erik med no svada om at man ikke kan taue en mx5 etter de krokene fordi de er tiedown hooks :P

jeg hadde latt en bli igjen, evnt satt på en sånn "racing" krok beregnet på specmiata eller lignende..
skulle man kjøre av på bane, og de ikke finner en krok, så hekter de tauet rundt "whatever" de finner, og røsker til. for bilen kan ikke stå igjen i sandfella.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Agility wrote:Her tok det ikke lang tid før modifiseringne ramler inn nei..., hva gjør du om du trenger slep når du har trekt tenna ??? Min er tannlaus i garasjen akkurat for øyeblikket, men gebisset skal da inn igjen... :mrgreen:
Jeg monterer evt. noe som er penere en de rustne jernkonstruksjonene som er laget for å holde bilen på plass på båtdekket.
Nemlig ..... :wink:

Det er forøvrig veldig kjapt og demontere/montere krokene når forhjulene er av.
Kommer lett til skruene fra innsiden av hjulbuen.

Vi som har MX5 trenger sjelden tauekrok foran.
Krokene bak derimot her jeg latt være igjen.
Kjekke å ha når man skal taue andre (og stroppe fast bilen i dynoen)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jåleri ....

I dag har jeg plukket av originalrattet og erstattet det med et Nardi-ratt i skinn.
Airbag-ratt er sjelden pene, men Nardi-rattet er av de bedre jeg har sett (på MX5).

Jeg liker ikke å degradere sikkerheten (for mye), så jeg bestemte meg for å beholde airbag.

Før:

Image

Etter:

Image

(Ja jeg vet det. Beverly har ikke fått noen innvendig vask siden vi forlot Idaho i oktober :oops: )

Nardi-rattet måtte modifiseres litt.
Retur-fjær for blinklys er orientert 90 grader i forhold til det gamle rattet, så noen nye hull måtte bores innvendig i Nardi-rattet.
Kontakter for horn og airbag måtte også bygges om (Don't do this at home).
Men nå er rattet montert og airbag computeren rapporterer at alt er i orden.
(Viktig å holde hodet unna, når strømmen kobles til første gangen :wink: )
Til og med tuta funker.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by inglar »

Er en liten NB-råner i deg også ja :wink:
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

inglar wrote:Er en liten NB-råner i deg også ja :wink:
Å ja da ...
Rattet kommer fra en NB på Vestlandet.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply