Page 18 of 65

Posted: 06 Nov 2008, 23:07
by Rudolf
Skru, skru, rustløser, skru, skru, skru, skru, rustløser, skru, skru ...... del 5

Planen var å ta diffen sist helg, men det ble bare de to berømte boltene... :roll:
I steden ble eksosanlegget plukket av, og det var like fint som nytt.
(Det har nok blitt skiftet underveis)

Image

Katalysatoren derimot besto av et rusten boks med støv og noe metallskrot.

Image

Bakfjærer og dempere er også demontert og som vanlig finner jeg mye rart.
Helt til høyre er orginalfjærer til en tidlig "normal" NA.
Tidligere eier har forsøkt å senke bilen med fjærene i midten.
Det ble lite vellykket fordi det er fjærene til venstre som er riktige for 93LE.
Bilstein-demperene ser helt greie ut, ingen lekkasjer eller synlige defekter.

Image

Se hva jeg fant !
Bortgjemt i en krok i verkstedet fant jeg en sandblåserboks.

Image

Den ble koblet opp i en fei og skal brukes til "småplukk".
Måtte selvfølgelig teste og den funket utmerket :)

Image

Mesteparten av understellet sender jeg bort for rengjøring og lakkering, men det er greit å kunne fikse småtteri selv også.

Erik

Posted: 06 Nov 2008, 23:21
by bnm
forrige eier har ikke forsøkt å senke bilen, heller ingen andre tekniske mods.

Posted: 06 Nov 2008, 23:32
by Rudolf
bnm wrote:forrige eier har ikke forsøkt å senke bilen, heller ingen andre tekniske mods.
Hei hei til Åmli :)

Nei, for all del !
Ikke SISTE eier, men en av de før deg 8)

Denne bilen har jo hatt syv eiere bare i Norge ....
Har nok en misstanke om at du er den som har tatt best vare på bilen.
Alle eiere har jo lagt igjen sine "spor".

Velkommen i tråden min Harry :D
Håper du liker utviklingen.

Erik

Posted: 07 Nov 2008, 20:13
by Rudolf
Deler, mere deler .....

63 "items" fra MX5parts.
Ikke mye bling her nei :roll:

Image

Fra Danmark, via Rogaland, har også kombinasjonsbryter, katalysator og lufterør dukket opp.

Image

Venter på endeledd og bumpstops fra USA, så da er det meste på plass. 8)

Erik

Posted: 07 Nov 2008, 20:16
by Pelle
Hvordan går det med budsjettet, Erik? :roll:

Posted: 07 Nov 2008, 20:29
by Rudolf
Pelle wrote:Hvordan går det med budsjettet, Erik? :roll:
Det går brillefint ......
Sikter langt under en halv Pelle, og det ser lovende ut :)

Erik

P.S. Den haugen fra MX5parts kostet under £400 inkl. frakt (uten moms).
Der er det jeg trenger for å overhale understell og bremser + mye til motor.
(og godtteri for resten)

Posted: 07 Nov 2008, 20:33
by Pelle
Ja, da så... :P

Posted: 07 Nov 2008, 20:40
by Rudolf
EN del er ferdig !!!

Jeg har debutert som glassblåser.
20 min brukte jeg på denne.

Image

Det er sikkert veldig gammeldags, men det virker :)

Image

Litt dumt at det er så effektivt, fordi da må jeg jo nesten ta de andre aluminiumsdelene i motorrommet også :roll:
Jaja, sånn går nu dagan ......

Erik

Posted: 07 Nov 2008, 20:44
by mussa
Å fy flate det ble bra!! :D

Posted: 07 Nov 2008, 20:56
by Miatapowers
Ble bra dette gitt. fikk lyst på en slik blåser eg også, har bare laus sandblåser eg,. men er ett helvette å bruke, sand over alt på kroppen og området rundt,, :lol: hva koster en slik sak da,

Posted: 07 Nov 2008, 20:57
by Banzaibaggen
Se på biltema. Husker ikke prisen på stående fot :D.

Posted: 07 Nov 2008, 21:12
by Kjakan
Imponerende tempo du har, Erik.
Du går for beste NA på TIDM 2009, skjønner jeg...

Posted: 07 Nov 2008, 21:35
by Rudolf
StianOppistov wrote:Ble bra dette gitt. fikk lyst på en slik blåser eg også, har bare laus sandblåser eg,. men er ett helvette å bruke, sand over alt på kroppen og området rundt,, :lol: hva koster en slik sak da,
Toppdekselet ble IKKE blåst med sand.
Den blåste jeg med GLASS (tilsvarer veldig fin sand) i en boks vi har på jobben.

Men det er ingenting i veien for å blåse med glass i den boksen som jeg har i garasjen.
Den er kjøpt på Biltema og koster kr 1500,-

Image

Jeg skal eksprimentere litt med forskjellige måter å rengjøre deler.
Jeg har hvertfall fått bekreftet at glassblåsing av aluminium, som IKKE skal lakkeres, blir bra.
På ståldeler som skal pulverlakkeres skal jeg SAND-blåse.

Det har forøvrig dukket opp en problemstilling omkring pulverlakkering av deler som har gummiforinger.
Noen mener at dette ikke går bra fordi foringene ikke tåler varmen.
Andre mener at det går fint.

Noen som har erfaringer ??

Erik

Posted: 07 Nov 2008, 21:41
by Pelle
Kjakan wrote:Imponerende tempo du har, Erik.
Du går for beste NA på TIDM 2009, skjønner jeg...
Erik er akkurat som bilene sine, trives best over 4000rpm :lol:

Husker ikke akkurat tempen ved bakingen, Erik, men om ikke gummien tar fyr, er jeg sikker på at den blir rimlig solbrent 8)

Posted: 07 Nov 2008, 21:57
by Rudolf
Pelle wrote:
Kjakan wrote:Imponerende tempo du har, Erik.
Du går for beste NA på TIDM 2009, skjønner jeg...
Erik er akkurat som bilene sine, trives best over 4000rpm :lol:

Husker ikke akkurat tempen ved bakingen, Erik, men om ikke gummien tar fyr, er jeg sikker på at den blir rimlig solbrent 8)
Lavt turtall på tomgang .. 8)

Tempen ved baking er 180-200 grader.
Hmm..... :roll:

Jeg kom på nå at jeg har noen bærearmer ekstra.
Da er det jo mulig å gjøre et forsøk :)
Jeg rapporterer når forsøket er gjort ....

Erik