mojo-91
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: mojo-91
Gjorde du noen undersøkelser før valg av leverandør av hjullager? Er vel litt variasjon i pris og trolig også kvalitet?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: mojo-91
Variasjonen er muligens så stor for det avhenger av friksjonen. Viss friksjonen går frå 0,1 til 0,2 så må du jo ha dobbelt moment for å få rett forspenning. Men eg skal gjere det enkelt for deg. Trekk til med 159 ft-lbs og ettertrekk med samme moment ein dag eller to etter. Du ødlegger ikkje gjengene med slike verdiar...mojo-91 wrote:Da er det bare å montere selve låsemutteren med et moment omkring 123-159 ft-lbs Synes det var litt stort slingringsmonn på dette intervallet, så jeg venter med å stramme til jeg vet mer eksagt hvilket moment som er optimalt.
Mvh senior ingeniør i maskin/multidisiplin (om du var i tvil på svaret... )
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Takk for rådet, Lars. Høres ut som du vet hva du snakker om. Skal stramme til med 159 ft-lbsGTX-Lars wrote:Variasjonen er muligens så stor for det avhenger av friksjonen. Viss friksjonen går frå 0,1 til 0,2 så må du jo ha dobbelt moment for å få rett forspenning. Men eg skal gjere det enkelt for deg. Trekk til med 159 ft-lbs og ettertrekk med samme moment ein dag eller to etter. Du ødlegger ikkje gjengene med slike verdiar...mojo-91 wrote:Da er det bare å montere selve låsemutteren med et moment omkring 123-159 ft-lbs Synes det var litt stort slingringsmonn på dette intervallet, så jeg venter med å stramme til jeg vet mer eksagt hvilket moment som er optimalt.
Mvh senior ingeniør i maskin/multidisiplin (om du var i tvil på svaret... )
Angående leverandør, Jon, så gikk jeg for det rimeligste. dvs. ikke orginal mazda (3600,- ett eller annet...) og heller ikke Mekonomen (2800,- ett eller annet).
Jeg gikk for ebay: (600,- ett eller annet, inklusive shipping)
Det var herfra jeg bestilte: http://www.ebay.com/itm/Front-Wheel-Hub ... 3f097f8ad7
Merket heter DTA. Mulig det ikke er uberklasse dette produktet, men det kan da ikke være helt skit heller.
Uansett, når det er så billig, og jobben er så enkel å gjøre, skader det ikke å prøve dette produktet...tenker jeg
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: mojo-91
Har et lager som romler selv så passet fint med denne infoen nå Takker.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Da strammet jeg til med 159 ft-lbs, monterte bremseskiva (uten bremsen) og snurret rundt.
ingen lyd
*problem solved*
ingen lyd
*problem solved*
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Har solgt min 10 år gamle pengeslukende Mercedes c-klasse, og kjøpt en ny Kia Cee´d stasjonsvogn, med 7 års nybilgaranti.
Nå er det bare å tute og kjøre, vel vitende at bilutgifter utover normal drift, kun vil gå til mx5
Nå er det bare å tute og kjøre, vel vitende at bilutgifter utover normal drift, kun vil gå til mx5
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: mojo-91
Reasonably Priced Carmojo-91 wrote:Har solgt min 10 år gamle pengeslukende Mercedes c-klasse, og kjøpt en ny Kia Cee´d stasjonsvogn, med 7 års nybilgaranti.
Nå er det bare å tute og kjøre, vel vitende at bilutgifter utover normal drift, kun vil gå til mx5
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: mojo-91
Er det en Skiguard 850/860 du har der?
Legger merke til at den er montert ganske langt frem på bilen. Antar det er for å få opp bagasjeromsluken.
Legger merke til at den er montert ganske langt frem på bilen. Antar det er for å få opp bagasjeromsluken.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Det er faktisk en 960, samme lengde som 860 men litt breiere. Ja, boksen sitter ganske langt frem, da bakluka på cee´d går et stykke opp på taket.Stalfa wrote:Er det en Skiguard 850/860 du har der?
Legger merke til at den er montert ganske langt frem på bilen. Antar det er for å få opp bagasjeromsluken.
Har glasstak med stor takluke, men den får jeg ikke gledet meg over før til våren når boksen blir tatt av
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: mojo-91
Jeg kjøpte 850 for et par år siden. Ble anbefalt den da det var best plass for Fjellpulken i den.
Er veldig fornøyd. Relativt myk og rund i kantene så den er ikke så ille å skalle i der den henger i garasjen.
\\Stian.
Er veldig fornøyd. Relativt myk og rund i kantene så den er ikke så ille å skalle i der den henger i garasjen.
\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: mojo-91
Har du kjørt noe med det før du fikk på skiboksen? Har alltid ønsket med bil med glasstak så jeg kan få litt cab-følelse hele året.... Kommer det inn passe mye lys? Nok til at det gir litt god følelse uten å blende?mojo-91 wrote:Har glasstak med stor takluke
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Jepp. Kjørt uten også. Slipper inn godt med lys, uten at det er noe problem med blending.MX-Jon wrote:Har du kjørt noe med det før du fikk på skiboksen? Har alltid ønsket med bil med glasstak så jeg kan få litt cab-følelse hele året.... Kommer det inn passe mye lys? Nok til at det gir litt god følelse uten å blende?mojo-91 wrote:Har glasstak med stor takluke
Glasset er av typen privacy-glass. Mørkt fra utsiden, men forholdsvis normalt fra innsiden.
Er og en elektrisk styrt blender man kan skyve over
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: mojo-91
Ikke dumt å fjerne pengesluk når man skal holde på med Mx-5. Eg solgte BMW E91 for å kunne holde på med Mx-5, vil heller bruke 5500 i mnd på mazdaen enn å betale ned like mye på en bil så desverre taper seg mer i verdi enn vi fikk igjen.. Også får en liten golf 2012 modell fungere til å hente unger i barnehage osv, men vi klarer oss uten takboks enn så lenge, mye pga eg har litt for mye imot dem.. Mulig pga eg såg en så kom så ett skudd engang etter nødbrems av en av bilene bak i en kø.. Så fest den godt
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Orginale blinklys
Jeg har lenge kjørt med hvite blinklys i skjermene, da jeg i sin tid syntes hvite lys fikk bilen til å se mer moderne ut. I dag er jeg egentlig mer opptatt av at bilen skal se ut som den er eldre enn den er
Så da blir det bytte til oransje blinklys istedet.
Da bilen er en Miata og opprinnelig ikke hadde blinkers, ble bilen påmontert noen mindre pene opel kadett blinklys, da bilen kom til norge i 1998.
En gang i 2004 bestilte jeg altså orginal-look blinkers med hvitt glass fra mx5parts, men ble selvsagt skuffa da jeg fant ut at hullet etter opel-blinklysene ikke passet de nye blinklysene.
Den gangen valgte jeg ikke å kutte til et større hull i skjermen, men jeg modifiserte heller støpselet til de nye blinklysene.
Altså, sokkel fra opel kadett-blinklysene, påmontert de nye blinklyset fra mx5parts. Mener å huske jeg brukte epoxy til dette.
Uansett... resultatet ble aldri helt topp, og det resulterte med en litt for stor sprekk mellom karosseri og blinklyset. Av og til datt hele greia ut og dinglet i bare ledningen, på utsiden av bilen.
Vel, nå etter 10 år har jeg endelig fått ut fingeren, kjøpt meg en slipeskive til Dremelen, et par pent brukte orginale blinklys fra Erik, en kutte-mal fra internet, (http://revlimiter.net/mods/sidewinker.php)
og kjørt i gang med å kutte i skjermene.
Jobben gikk lekende lett og resultatet ble hva man kan kalle godt nok.
Hullet er jo uansett ikke synlig etter at blinklyset er montert.
Jeg har lenge kjørt med hvite blinklys i skjermene, da jeg i sin tid syntes hvite lys fikk bilen til å se mer moderne ut. I dag er jeg egentlig mer opptatt av at bilen skal se ut som den er eldre enn den er
Så da blir det bytte til oransje blinklys istedet.
Da bilen er en Miata og opprinnelig ikke hadde blinkers, ble bilen påmontert noen mindre pene opel kadett blinklys, da bilen kom til norge i 1998.
En gang i 2004 bestilte jeg altså orginal-look blinkers med hvitt glass fra mx5parts, men ble selvsagt skuffa da jeg fant ut at hullet etter opel-blinklysene ikke passet de nye blinklysene.
Den gangen valgte jeg ikke å kutte til et større hull i skjermen, men jeg modifiserte heller støpselet til de nye blinklysene.
Altså, sokkel fra opel kadett-blinklysene, påmontert de nye blinklyset fra mx5parts. Mener å huske jeg brukte epoxy til dette.
Uansett... resultatet ble aldri helt topp, og det resulterte med en litt for stor sprekk mellom karosseri og blinklyset. Av og til datt hele greia ut og dinglet i bare ledningen, på utsiden av bilen.
Vel, nå etter 10 år har jeg endelig fått ut fingeren, kjøpt meg en slipeskive til Dremelen, et par pent brukte orginale blinklys fra Erik, en kutte-mal fra internet, (http://revlimiter.net/mods/sidewinker.php)
og kjørt i gang med å kutte i skjermene.
Jobben gikk lekende lett og resultatet ble hva man kan kalle godt nok.
Hullet er jo uansett ikke synlig etter at blinklyset er montert.
Last edited by mojo-91 on 10 Mar 2014, 11:02, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Bytte av støtdempere bak
Jeg har kjørt min bil med orginalt demperoppsett siden jeg kjøpte bilen i januar 2001. Det har vært fint det, men jeg har lenge tenkt at det er på tide å oppgradere til noe litt mer responsivt.
Da disse her dukket opp i garasjen til Vidar, måtte jeg bare slå til. Har hørt mye positivt om demperene fra FatCat Motorsport.
Det dreier seg altså om Bilstein dempere som er revalved og tilpasset fjærer fra Flyin Miata og FCM bumpstops, til bruk på NA Mx5. Jeg er tredje eier av dette oppsettet uten at det bekymrer meg nevneverdig.
Med litt puss og gnukk ser dette oppsettet særdeles pent brukt ut. Så da var det bare å gå i gang med nok et prosjekt jeg aldri har vært bort før
Jeg fant ut at det var veldig praktisk å sette en garasjejekk under nedre bærearm før man begynner å demontere toppfestene og bolten til øvre bærearm, så raser ikke alt ned når du har løsnet toppfestene.
Veldig praktisk når man jobber aleine. I tillegg gir jekken god motkraft når man skal løsne nedre festebolt som kan sitte svært godt fast.
Når bolten har gitt slipp, er det bare å senke jekken, og hele sulamitten senkes kontrollert ned.
Her vises orginaldemperen opp mot FCM demperen.
Litt lavere enn orginalt blir det nok
Ser forøvrig at den gamle demperen er merket 89 0614. Jeg tolker det dithen at dette dreier seg om de orginale demperne som ble levert med bilen i 1989.
Bra kvalitet med andre ord.
Da var det bare å montere den nye demperen. Flotte lilla topphatter med Flyin Miata inngravert. Disse vi dessverre aldri se dagslys, men de gjør nok nytten sin.
Igjen brukte jeg jekken til å heve hele assemblyen opp og på plass for så å montere toppboltene, øvre bærearm og swaybarfestet.
Aller helst skal visst moment dreies til mens bilen står flatt på alle fire hjul. Da dette blir litt vanskelig i mitt trange hobbyverksted, tenkte jeg at noe av den samme effekten kunne
oppnås ved å bruke jekken til å posisjonere understellet noenlunde normalt.
Jeg har kjørt min bil med orginalt demperoppsett siden jeg kjøpte bilen i januar 2001. Det har vært fint det, men jeg har lenge tenkt at det er på tide å oppgradere til noe litt mer responsivt.
Da disse her dukket opp i garasjen til Vidar, måtte jeg bare slå til. Har hørt mye positivt om demperene fra FatCat Motorsport.
Det dreier seg altså om Bilstein dempere som er revalved og tilpasset fjærer fra Flyin Miata og FCM bumpstops, til bruk på NA Mx5. Jeg er tredje eier av dette oppsettet uten at det bekymrer meg nevneverdig.
Med litt puss og gnukk ser dette oppsettet særdeles pent brukt ut. Så da var det bare å gå i gang med nok et prosjekt jeg aldri har vært bort før
Jeg fant ut at det var veldig praktisk å sette en garasjejekk under nedre bærearm før man begynner å demontere toppfestene og bolten til øvre bærearm, så raser ikke alt ned når du har løsnet toppfestene.
Veldig praktisk når man jobber aleine. I tillegg gir jekken god motkraft når man skal løsne nedre festebolt som kan sitte svært godt fast.
Når bolten har gitt slipp, er det bare å senke jekken, og hele sulamitten senkes kontrollert ned.
Her vises orginaldemperen opp mot FCM demperen.
Litt lavere enn orginalt blir det nok
Ser forøvrig at den gamle demperen er merket 89 0614. Jeg tolker det dithen at dette dreier seg om de orginale demperne som ble levert med bilen i 1989.
Bra kvalitet med andre ord.
Da var det bare å montere den nye demperen. Flotte lilla topphatter med Flyin Miata inngravert. Disse vi dessverre aldri se dagslys, men de gjør nok nytten sin.
Igjen brukte jeg jekken til å heve hele assemblyen opp og på plass for så å montere toppboltene, øvre bærearm og swaybarfestet.
Aller helst skal visst moment dreies til mens bilen står flatt på alle fire hjul. Da dette blir litt vanskelig i mitt trange hobbyverksted, tenkte jeg at noe av den samme effekten kunne
oppnås ved å bruke jekken til å posisjonere understellet noenlunde normalt.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35