Rudolf (mye bilder)
Moderator: Styremedlemmer
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Jo da, modden til NB egner seg. (Dvs. det å borre et nytt hull på ca. 6mm ca. 10-11 mm til siden fra det orginale hullet.) Det er kun når bankesensoren i NB begynner å føle "ulumskheter" at tenninga forskyver seg.
Husk: Både NA og NB er konstruert for å takle magersuppe (Bensin 91 okt.)
Det simpleste du finner i dag i "det gamle Vesteuropa" er 95 okt.
Har sett på http://www.mx5.de/ at enkelte som kjører på 98 okt. bensin prøver både 16 grader-18 grader fortenning. Vil ikke anbefale dette da dette muligens er å strekke strikket litt for langt.
Steinar
Husk: Både NA og NB er konstruert for å takle magersuppe (Bensin 91 okt.)
Det simpleste du finner i dag i "det gamle Vesteuropa" er 95 okt.
Har sett på http://www.mx5.de/ at enkelte som kjører på 98 okt. bensin prøver både 16 grader-18 grader fortenning. Vil ikke anbefale dette da dette muligens er å strekke strikket litt for langt.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Glemte at enkelte her har avisjon mot tysk. Dette er nevnt noen ganger før: Bruk dette for å oversette en tekst fra et eller annet språk til et språk som er mer forståelig for dere: http://babelfish.altavista.com/ .
Gikk inn på hjemmesida som Rudolf henviste til, kopierte adressen og brukte oversettelsen. Funka nogenlunde bra fra tysk til engelsk.
Steinar
Gikk inn på hjemmesida som Rudolf henviste til, kopierte adressen og brukte oversettelsen. Funka nogenlunde bra fra tysk til engelsk.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg lurer på om noen har motforestillinger eller dårlige erfaringer med denne modden.
På NA, altså.
Jeg kan nevne at jeg har planer om JR CAI.

Erik
På NA, altså.
Jeg kan nevne at jeg har planer om JR CAI.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
synes jo ikke på utsiden da, og alle kan vel tenke seg litt mer dytt i enkelte situasjoner
selv om man har mer dytt, så trenger man ikke bruke overskuddet hele tiden 


1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Har montert det på bilen til en kompis, og merket forskjell ved første gasspådrag.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hmmmkodvaag wrote:Har montert det på bilen til en kompis, og merket forskjell ved første gasspådrag.

Med dagens kurs så koster moroa under kr.1500,- fra USA (uten frakt og moms).
Jeg synes JR CAI grenser mot "orginalt ekstrautstyr".
(greit når jeg bestemmer grensene selv

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Jeg har akkurat skrudd min til 14 grader og. Synes den virker litt friskere ja. Er vanskelig å sette fingeren på, men den er liksom bare sterkere. Kanskje fordi man ikke lenger trenger 5500+ for newton...
Uggla
Uggla
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Man skulle hatt noe å måle med (sånn som Baktus).uggla wrote:Jeg har akkurat skrudd min til 14 grader og. Synes den virker litt friskere ja. Er vanskelig å sette fingeren på, men den er liksom bare sterkere. Kanskje fordi man ikke lenger trenger 5500+ for newton...
Uggla
Helt enig i sånn som du beskriver det.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
jeg vet ikke helt hvor langt jeg har stilt min, men tipper bortimot 18 grader... har litt tenningsbank på 98-oktan, men høres bra ut på shell racing 99. Bilen er definitivt kvikkere, men skulle gjerne hatt en bankesensor og bredbåndslambda for å holde styr på blanding og tenningen..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Jeg venter faktisk på JR cai selv...(fikk også ut fingeren selv nå som
dollaren var lav...)
Vi kunne jo kanskje samarbeidet litt om monteringa.
Har lest at det ikke er bare-bare...
Du bor jo rett nedi gata her mener jeg....
(Jeg har forøvrig 10 tommeltotter ...men jeg er en djevel
til å haike da....
)
dollaren var lav...)
Vi kunne jo kanskje samarbeidet litt om monteringa.
Har lest at det ikke er bare-bare...
Du bor jo rett nedi gata her mener jeg....

(Jeg har forøvrig 10 tommeltotter ...men jeg er en djevel
til å haike da....

'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Er JR-CAI godkjente greier. Sklir gjennom eu-kontroll og slikt?
Bor jo rett ned i streeten jeg og, så det hadde vært artig å tatt en titt når dere har fått det montert. Driver og vurderer nye dempere og krengningsstag, men jr-cai hørtes mye morsommere ut
Bor jo rett ned i streeten jeg og, så det hadde vært artig å tatt en titt når dere har fått det montert. Driver og vurderer nye dempere og krengningsstag, men jr-cai hørtes mye morsommere ut

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Jaja. JR Cai til folket.
Det er visst den innsugsmod'en som virkelig gir noe igjen. Det er visst dyno resultater som sier bortimot 4 gamper på 6000 rpm.
Korter ned innsuget - Råere lyd og hissigere respons
Kaldere luft - Mer gamp
Mindre motstand - Mer gamp
Sier dem ihvertfall.
Om det er godkjent? Tja, hvorfor ikke....?
Edit: "Åpnere" funker jo ikke....

Det er visst den innsugsmod'en som virkelig gir noe igjen. Det er visst dyno resultater som sier bortimot 4 gamper på 6000 rpm.
Korter ned innsuget - Råere lyd og hissigere respons
Kaldere luft - Mer gamp
Mindre motstand - Mer gamp
Sier dem ihvertfall.
Om det er godkjent? Tja, hvorfor ikke....?

Edit: "Åpnere" funker jo ikke....
Last edited by uggla on 24 Apr 2008, 12:49, edited 1 time in total.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
jeg har jo sånn Randall Crowl duct nå (ikke montert)
så hvis noen har en GTech måler kan jeg jo stille med bil, "åpent" skum filter og OEM boks med og uten luftkveila.
veit det ikke er det samme som ekte dyno, men hvis det viser forskjell, hadde det vært morro å prøvd..?
så hvis noen har en GTech måler kan jeg jo stille med bil, "åpent" skum filter og OEM boks med og uten luftkveila.
veit det ikke er det samme som ekte dyno, men hvis det viser forskjell, hadde det vært morro å prøvd..?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |