Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Jo da, modden til NB egner seg. (Dvs. det å borre et nytt hull på ca. 6mm ca. 10-11 mm til siden fra det orginale hullet.) Det er kun når bankesensoren i NB begynner å føle "ulumskheter" at tenninga forskyver seg.
Husk: Både NA og NB er konstruert for å takle magersuppe (Bensin 91 okt.)
Det simpleste du finner i dag i "det gamle Vesteuropa" er 95 okt.
Har sett på http://www.mx5.de/ at enkelte som kjører på 98 okt. bensin prøver både 16 grader-18 grader fortenning. Vil ikke anbefale dette da dette muligens er å strekke strikket litt for langt.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Glemte at enkelte her har avisjon mot tysk. Dette er nevnt noen ganger før: Bruk dette for å oversette en tekst fra et eller annet språk til et språk som er mer forståelig for dere: http://babelfish.altavista.com/ .
Gikk inn på hjemmesida som Rudolf henviste til, kopierte adressen og brukte oversettelsen. Funka nogenlunde bra fra tysk til engelsk.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg lurer på om noen har motforestillinger eller dårlige erfaringer med denne modden.
På NA, altså.
Jeg kan nevne at jeg har planer om JR CAI.

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Nå begynner jeg å bli en gammel mann, men synes å huske fra en fjern fortid at noen snakket om "orginalstuk".
Mulig at husken spiller meg et puss.

Steinar
(Senil)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

synes jo ikke på utsiden da, og alle kan vel tenke seg litt mer dytt i enkelte situasjoner :) selv om man har mer dytt, så trenger man ikke bruke overskuddet hele tiden :roll:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Har montert det på bilen til en kompis, og merket forskjell ved første gasspådrag.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

kodvaag wrote:Har montert det på bilen til en kompis, og merket forskjell ved første gasspådrag.
Hmmm :)

Med dagens kurs så koster moroa under kr.1500,- fra USA (uten frakt og moms).
Jeg synes JR CAI grenser mot "orginalt ekstrautstyr".
(greit når jeg bestemmer grensene selv :) ).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Jeg har akkurat skrudd min til 14 grader og. Synes den virker litt friskere ja. Er vanskelig å sette fingeren på, men den er liksom bare sterkere. Kanskje fordi man ikke lenger trenger 5500+ for newton...

Uggla
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

uggla wrote:Jeg har akkurat skrudd min til 14 grader og. Synes den virker litt friskere ja. Er vanskelig å sette fingeren på, men den er liksom bare sterkere. Kanskje fordi man ikke lenger trenger 5500+ for newton...

Uggla
Man skulle hatt noe å måle med (sånn som Baktus).
Helt enig i sånn som du beskriver det.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

jeg vet ikke helt hvor langt jeg har stilt min, men tipper bortimot 18 grader... har litt tenningsbank på 98-oktan, men høres bra ut på shell racing 99. Bilen er definitivt kvikkere, men skulle gjerne hatt en bankesensor og bredbåndslambda for å holde styr på blanding og tenningen..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Jeg venter faktisk på JR cai selv...(fikk også ut fingeren selv nå som
dollaren var lav...)

Vi kunne jo kanskje samarbeidet litt om monteringa.
Har lest at det ikke er bare-bare...
Du bor jo rett nedi gata her mener jeg.... :)

(Jeg har forøvrig 10 tommeltotter ...men jeg er en djevel
til å haike da.... 8) )
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Er JR-CAI godkjente greier. Sklir gjennom eu-kontroll og slikt?
Bor jo rett ned i streeten jeg og, så det hadde vært artig å tatt en titt når dere har fått det montert. Driver og vurderer nye dempere og krengningsstag, men jr-cai hørtes mye morsommere ut :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Jaja. JR Cai til folket. 8)

Det er visst den innsugsmod'en som virkelig gir noe igjen. Det er visst dyno resultater som sier bortimot 4 gamper på 6000 rpm.

Korter ned innsuget - Råere lyd og hissigere respons
Kaldere luft - Mer gamp
Mindre motstand - Mer gamp

Sier dem ihvertfall.

Om det er godkjent? Tja, hvorfor ikke....? :)

Edit: "Åpnere" funker jo ikke....
Last edited by uggla on 24 Apr 2008, 12:49, edited 1 time in total.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det ser jo veldig OEM ut så det er neppe noen som reagerer.
Skulle gjerne sett en dyno graf sammenligning på samme bil,dyno og værforhoold mellom.
- Org
- Randall cowl intake duct
- JR CAI
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

jeg har jo sånn Randall Crowl duct nå (ikke montert)
så hvis noen har en GTech måler kan jeg jo stille med bil, "åpent" skum filter og OEM boks med og uten luftkveila.
veit det ikke er det samme som ekte dyno, men hvis det viser forskjell, hadde det vært morro å prøvd..?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Post Reply