Page 19 of 152

Posted: 23 Apr 2008, 22:55
by Steinar
Jo da, modden til NB egner seg. (Dvs. det å borre et nytt hull på ca. 6mm ca. 10-11 mm til siden fra det orginale hullet.) Det er kun når bankesensoren i NB begynner å føle "ulumskheter" at tenninga forskyver seg.
Husk: Både NA og NB er konstruert for å takle magersuppe (Bensin 91 okt.)
Det simpleste du finner i dag i "det gamle Vesteuropa" er 95 okt.
Har sett på http://www.mx5.de/ at enkelte som kjører på 98 okt. bensin prøver både 16 grader-18 grader fortenning. Vil ikke anbefale dette da dette muligens er å strekke strikket litt for langt.

Steinar

Posted: 23 Apr 2008, 23:10
by Steinar
Glemte at enkelte her har avisjon mot tysk. Dette er nevnt noen ganger før: Bruk dette for å oversette en tekst fra et eller annet språk til et språk som er mer forståelig for dere: http://babelfish.altavista.com/ .
Gikk inn på hjemmesida som Rudolf henviste til, kopierte adressen og brukte oversettelsen. Funka nogenlunde bra fra tysk til engelsk.

Steinar

Posted: 23 Apr 2008, 23:16
by Rudolf
Jeg lurer på om noen har motforestillinger eller dårlige erfaringer med denne modden.
På NA, altså.
Jeg kan nevne at jeg har planer om JR CAI.

Image

Erik

Posted: 23 Apr 2008, 23:23
by Steinar
Nå begynner jeg å bli en gammel mann, men synes å huske fra en fjern fortid at noen snakket om "orginalstuk".
Mulig at husken spiller meg et puss.

Steinar
(Senil)

Posted: 23 Apr 2008, 23:31
by TurboLag
synes jo ikke på utsiden da, og alle kan vel tenke seg litt mer dytt i enkelte situasjoner :) selv om man har mer dytt, så trenger man ikke bruke overskuddet hele tiden :roll:

Posted: 23 Apr 2008, 23:38
by kodvaag
Har montert det på bilen til en kompis, og merket forskjell ved første gasspådrag.

Posted: 23 Apr 2008, 23:47
by Rudolf
kodvaag wrote:Har montert det på bilen til en kompis, og merket forskjell ved første gasspådrag.
Hmmm :)

Med dagens kurs så koster moroa under kr.1500,- fra USA (uten frakt og moms).
Jeg synes JR CAI grenser mot "orginalt ekstrautstyr".
(greit når jeg bestemmer grensene selv :) ).

Erik

Posted: 23 Apr 2008, 23:48
by uggla
Jeg har akkurat skrudd min til 14 grader og. Synes den virker litt friskere ja. Er vanskelig å sette fingeren på, men den er liksom bare sterkere. Kanskje fordi man ikke lenger trenger 5500+ for newton...

Uggla

Posted: 23 Apr 2008, 23:52
by Rudolf
uggla wrote:Jeg har akkurat skrudd min til 14 grader og. Synes den virker litt friskere ja. Er vanskelig å sette fingeren på, men den er liksom bare sterkere. Kanskje fordi man ikke lenger trenger 5500+ for newton...

Uggla
Man skulle hatt noe å måle med (sånn som Baktus).
Helt enig i sånn som du beskriver det.

Erik

Posted: 23 Apr 2008, 23:58
by TurboLag
jeg vet ikke helt hvor langt jeg har stilt min, men tipper bortimot 18 grader... har litt tenningsbank på 98-oktan, men høres bra ut på shell racing 99. Bilen er definitivt kvikkere, men skulle gjerne hatt en bankesensor og bredbåndslambda for å holde styr på blanding og tenningen..

Posted: 24 Apr 2008, 00:03
by uggla
Jeg venter faktisk på JR cai selv...(fikk også ut fingeren selv nå som
dollaren var lav...)

Vi kunne jo kanskje samarbeidet litt om monteringa.
Har lest at det ikke er bare-bare...
Du bor jo rett nedi gata her mener jeg.... :)

(Jeg har forøvrig 10 tommeltotter ...men jeg er en djevel
til å haike da.... 8) )

Posted: 24 Apr 2008, 09:55
by mojo-91
Er JR-CAI godkjente greier. Sklir gjennom eu-kontroll og slikt?
Bor jo rett ned i streeten jeg og, så det hadde vært artig å tatt en titt når dere har fått det montert. Driver og vurderer nye dempere og krengningsstag, men jr-cai hørtes mye morsommere ut :D

Posted: 24 Apr 2008, 12:10
by uggla
Jaja. JR Cai til folket. 8)

Det er visst den innsugsmod'en som virkelig gir noe igjen. Det er visst dyno resultater som sier bortimot 4 gamper på 6000 rpm.

Korter ned innsuget - Råere lyd og hissigere respons
Kaldere luft - Mer gamp
Mindre motstand - Mer gamp

Sier dem ihvertfall.

Om det er godkjent? Tja, hvorfor ikke....? :)

Edit: "Åpnere" funker jo ikke....

Posted: 24 Apr 2008, 12:25
by arildh
Det ser jo veldig OEM ut så det er neppe noen som reagerer.
Skulle gjerne sett en dyno graf sammenligning på samme bil,dyno og værforhoold mellom.
- Org
- Randall cowl intake duct
- JR CAI

Posted: 24 Apr 2008, 15:16
by DrHolm
jeg har jo sånn Randall Crowl duct nå (ikke montert)
så hvis noen har en GTech måler kan jeg jo stille med bil, "åpent" skum filter og OEM boks med og uten luftkveila.
veit det ikke er det samme som ekte dyno, men hvis det viser forskjell, hadde det vært morro å prøvd..?