Page 19 of 65
Posted: 07 Nov 2008, 22:01
by Pelle
Da er jo svaret gitt Erik, du må bare bytte all gummi
Er forøverig blitt påvirket av deg Erik, har døpt nybilen for "Gråtass", (Galaxy Grey).Henta den idag, moooorrrro!!
Posted: 07 Nov 2008, 22:06
by Rudolf
Pelle wrote:Da er jo svaret gitt Erik, du må bare bytte all gummi

Det kommer jeg ikke til å gjøre av flere grunner.
- Foringene er i utmerket stand.
- Ønsker IKKE polyforinger på denne bilen, den er stiv nok som den er.
- Vi snakket om budsjett. Masse penger til liten/ingen nytte.
- Masse arbeid spart
Hvis ikke foringene tåler pulverlakkering så lakkerer jeg på annen måte.
Erik
Posted: 09 Nov 2008, 00:15
by Vegard
God framgang her, virkelig en god inspirasjons kilde!
Jeg slenger med et spørsmål jeg, da det virker som du har lest nok om div. differ som mx-5 ble levert med.
Veit du sånn ca hvor langt det er fra der det er ringet rundt til "midt" på diff huset? (ved midt på, mener jeg på linje ved der akslingene går ut)
Posted: 09 Nov 2008, 23:54
by Rudolf
Vegard wrote:God framgang her, virkelig en god inspirasjons kilde!
Jeg slenger med et spørsmål jeg, da det virker som du har lest nok om div. differ som mx-5 ble levert med.
Veit du sånn ca hvor langt det er fra der det er ringet rundt til "midt" på diff huset? (ved midt på, mener jeg på linje ved der akslingene går ut)
Se selv ....
Kamera lyver litt så jeg skal se for deg.
200 mm fra senter stikkakslinger til kanten på flensen.
Erik
Posted: 10 Nov 2008, 00:11
by Rudolf
Skru, skru, rustløser, skru, skru, skru, skru, rustløser, skru, skru ...... del 6
De var siste rest av understellet demontert gitt.
Diffen ser j****g ut, men det spiller ingen rolle siden den virker og skal sandblåses.
Power Plant Frame (PPF) er bilens "ryggrad".
Inspirert av en amerikaner som har plukket ned bilen skal jeg gjøre den uorginal
Jeg skal lakkere den RØD
(Til stor glede for de som skal skifte olje på Leopold)
Eksempel på foring som SKAL SKIFTES ....
Her kan man se hvordan bilen har kjørt på bumpstop hele tiden.
Legg merke til mønsteret fra "knottene" på bumpstopp har laget merke i støtdemperen (selv etter vasking med white sprit)
Ellers så har jeg prøvd meg med SAND blåsing (ikke glass-blåsing denne gangen).
Både stål og aluminium blir kjempefint.
Erik
Posted: 10 Nov 2008, 17:32
by Vegard
Tusen takk for bildet Erik!
Søren så strøken den kommer til å bli...
Blir det galvanisering av boltene som kan reddes?
Posted: 10 Nov 2008, 22:31
by Rudolf
Vegard wrote:Tusen takk for bildet Erik!
Søren så strøken den kommer til å bli...
Blir det galvanisering av boltene som kan reddes?
Time will show ....
Galvanisering er ikke orginalt
Jeg har heldigvis bøtter med skruer og bolter fra bilen til Mr-BRG.
De er gull verdt !
Tok en hel kveld å sortere dem
De skal jeg bruke der mine er rustne eller stygge dvs. overallt.
Erik
Posted: 12 Nov 2008, 01:01
by Rudolf
Skru, skru, rustløser, skru, skru, skru, skru, rustløser, skru, skru ...... del 7
Da tok jeg en visdomstann.....
og den så råtten ut !
Ser verre ut en det er, men det skal bli fint å få sandblåst og pulverlakkert denne.
Og da ble det rimelig tomt under der gitt ...
Flott å få tilgang til alt.
Alle kanaler er blottlagt, så her kan jeg sprøyte rustbeskyttelse i alle hull.
Nå ser det faktisk rent og pent ut under bilen, litt tektyl, men helt uten rust.
Under bilen skal jeg rengjøre, grunne og lakkere, så er det bare å vente på restaurerte deler.
Erik
Posted: 12 Nov 2008, 07:26
by arildh
Jeg vil absolutt anbefale deg å skifte foringer når du har bærebroene av. Gummi er ferskvare. Jeg driver å bytter mine nå til polyforinger. om de gamle overlever utpressingen og du vil ha 2004 mod foringer er de dine. De ser veldig bra ut (skulle bare mangle etter 15K miles sommerkjørte mil). Til tross for merket bak på bilen er det ikke stivere mazdaspeed foringer på en MSM.
Posted: 12 Nov 2008, 07:36
by Pelle
Det ante meg at du kom til å skru ned hele dr..en.
Rart med det når man først ligger under der med verktøy i hånd.
Men, så blir det bra også da
Pelle
Posted: 12 Nov 2008, 17:55
by Rudolf
arildh wrote:Jeg vil absolutt anbefale deg å skifte foringer når du har bærebroene av. Gummi er ferskvare. Jeg driver å bytter mine nå til polyforinger. om de gamle overlever utpressingen og du vil ha 2004 mod foringer er de dine. De ser veldig bra ut (skulle bare mangle etter 15K miles sommerkjørte mil). Til tross for merket bak på bilen er det ikke stivere mazdaspeed foringer på en MSM.
Jeg takker og bukker
De vil jeg gjerne ha !
Det ser nå ut som at endel foringer er skiftet på bilen.
De ser alt for bra ut til å kunne ha tilbakelagt 15 år og 250.000 km.
Men noen er moden for utskifting.
Mest akutt er opphenget til diffen, og de er vel faktisk like fra 1989-2005 (tror jeg).
Jeg har presse på vekstedet hvis du trenger.
Tilbyr meg å skifte de som er på diffen din som "motytelse"
Erik
Posted: 12 Nov 2008, 17:57
by Rudolf
Pelle wrote:Det ante meg at du kom til å skru ned hele dr..en.
Rart med det når man først ligger under der med verktøy i hånd.
Men, så blir det bra også da
Pelle
Det er som kjerringa med staven ....
"Tar du den, så tar du den"
Nå vurderer jeg å "hive ut" motoren (og girkassa) også !
Erik
Posted: 12 Nov 2008, 21:15
by arildh
Har du presset ut foringene i diff carrieren ? Ser for meg at det blir vanskelig.
Jeg klarte ikke å banke de ut på forrige bilen så jeg endte med å sage i stykker den yttre ringen etter tips fra Dr. Oppistov.
Det fungerte jo men selve foringen ble ikke så veldig brukbar.
Posted: 12 Nov 2008, 23:15
by Rudolf
arildh wrote:Har du presset ut foringene i diff carrieren ? Ser for meg at det blir vanskelig.
Jeg klarte ikke å banke de ut på forrige bilen så jeg endte med å sage i stykker den yttre ringen etter tips fra Dr. Oppistov.
Det fungerte jo men selve foringen ble ikke så veldig brukbar.
Jeg har ikke gjort det enda, men jeg kan jo prøve med pressa jeg har tilgang til.
Krever ca 2tonn for å presse inn ny, så krever minst det for å få ut den gamle.
Gidder du å vente med å sage til jeg har prøvd ?
Skal se om jeg kan prøve i morgen kveld.
Erik
Posted: 13 Nov 2008, 08:00
by arildh
Det blir en stund til jeg får av mine. Skal av med resten først og det tar tid når man kun har et par timer innimellom. Men jeg venter med å sage for mye før jeg hører hvordan det gikk.
Jeg tror utfordringen blir å få pressa til å få feste på selve ytterringen da vulkaniseringen i midten neppe tåler 2 tonn. Jeg brukte en skrustikke for å få inn de nye.