Page 20 of 152

Posted: 24 Apr 2008, 15:30
by arildh
Jeg vil tro en G-tec Pro er midt i blinken da både JR Cai og Randall baserer seg på å utnytte overtrykket som skapes i fart og ikke kan gjenskapes på en rulle.

Posted: 24 Apr 2008, 15:39
by DrHolm
høres jo bra ut det. :)
hvis det forresten er noen som er int. i å gå til innkjøp av en G-Tech måler,
kan man med den lave kursen skaffe seg en Pro RR til 1440,- eller Pro SS til 1040,- ink. frakt fra Ebay.
en Pro RR koster ca. 3400,- her i Norge..

(sorry hvis vi spamer tråden din Erik?)

Posted: 24 Apr 2008, 15:56
by uggla
Sikkert moro for ham det.... Han har jo tatt igjen mr. Oppistov på trådlengde og sikter seg sikkert inn på Vidar og... :)

Posted: 24 Apr 2008, 16:33
by DrHolm

Posted: 24 Apr 2008, 20:35
by Rudolf
uggla wrote: Vi kunne jo kanskje samarbeidet litt om monteringa.
Har lest at det ikke er bare-bare...
Du bor jo rett nedi gata her mener jeg.... :)

(Jeg har forøvrig 10 tommeltotter ...men jeg er en djevel
til å haike da.... 8) )
Den er grei !
Samarbeid er herved etablert.
(Du skrur, jeg prater) :)
mojo-91 wrote:Er JR-CAI godkjente greier. Sklir gjennom eu-kontroll og slikt?
Bor jo rett ned i streeten jeg og, så det hadde vært artig å tatt en titt når dere har fått det montert. Driver og vurderer nye dempere og krengningsstag, men jr-cai hørtes mye morsommere ut :D
Det skal ikke være nødvendig å godkjenne JR-CAI.
Du er velkommen til å være med under montering.
(uggla skrur, vi prater) :D
arildh wrote:Det ser jo veldig OEM ut så det er neppe noen som reagerer.
Skulle gjerne sett en dyno graf sammenligning på samme bil,dyno og værforhoold mellom.
- Org
- Randall cowl intake duct
- JR CAI
Jeg skulle veldig gjerne sammenlignet
- Org
- etter 14 grader tenning
- etter 14 grader OG JR-CAI
uggla wrote:Sikkert moro for ham det.... Han har jo tatt igjen mr. Oppistov på trådlengde og sikter seg sikkert inn på Vidar og... :)
Kjempegøy.
For Rudolf er ikke en gang "sky the limit" 8)

Dr.Holm er mer en velkommen til å måle på bilen min !

Erik

Posted: 24 Apr 2008, 22:16
by Rudolf
Dyno resultater

Flying Miata har jo gjort et par målinger som virker seriøse:
http://www.flyinmiata.com/tech/dyno.asp

En av testene er: "stock vs JR CAI, cat, header and exhaust"
http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_run ... 082099.pdf

- Blå kurve: Orginal
- Grønn kurve: JR CAI, FM cat og JR header
- Rød kurve: JR CAI, FM cat, JR header og JR eksos

Så fire gamper er nok en nøktern forhåpning :)

Erik

Posted: 24 Apr 2008, 23:34
by Hauk
Rudolf wrote:Jeg lurer på om noen har motforestillinger eller dårlige erfaringer med denne modden.
På NA, altså.
Jeg kan nevne at jeg har planer om JR CAI.
Jeg monterte dette sammen med JR headers, JR racing-cat og Simons bakpotte - så jeg vet ikke hvor mye hver enkelt komponent bidro. Men hele pakka gjorde at det ble forskjell på før og etter ja. En ting er nå lyden - den ble mer macho. Men bilen gikk bedre også.

Ser litt på grafen; i praksis (vanlig kjøring) har man flytta effekt-grafen 250 rpm lengre ned - ikke så merkbart. Men fra 5000 rpm og opp burde man merke litt. Og det stemmer vel bra med det jeg opplever.

Bestill etpar ekstra luftfiltre mens du er i gang. Jeg bestilte bare ett ekstra, burde kanskje tatt etpar til. Neglisjérbar sum mener jeg å huske. Har fortsatt ikke byttet mitt - og de er vel til en viss grad mulige å rengjøre... men kjekt å ha liggende.

Er nok mest å hente hvis man åpner opp både foran og bak motoren.

Posted: 24 Apr 2008, 23:37
by HF-mx5T
bare så synd at uansett hvor mye flisespikking og pirk man driver med på innsug og eksos på en ellers orginal motor.. så går det like ræva :) mer vel anvendte penger å bruke dem på bensin, eller kanskje tillogmed bedre dekk :D

Posted: 24 Apr 2008, 23:42
by Hauk
HF-mx5T wrote:bare så synd at uansett hvor mye flisespikking og pirk man driver med på innsug og eksos på en ellers orginal motor.. så går det like ræva :) mer vel anvendte penger å bruke dem på bensin, eller kanskje tillogmed bedre dekk :D
Klarer jeg ikke å kjøre fort med 140 hk, så klarer jeg det heller ikke med 240 hk. :)

Posted: 25 Apr 2008, 00:03
by Rudolf
HF-mx5T wrote:bare så synd at uansett hvor mye flisespikking og pirk man driver med på innsug og eksos på en ellers orginal motor.. så går det like ræva :) mer vel anvendte penger å bruke dem på bensin, eller kanskje tillogmed bedre dekk :D
Du har sikkert rett.
Men hvis modden (sammen med tenningsjusteringen), gir oppimot ti hester til under kr. 1500,- så synes jeg det er greit.
Enkelt er det også :)

Jeg ser fram til å prøve !
(så har jeg tenkt å lære meg å kjøre bil ...)

Erik

Posted: 25 Apr 2008, 00:14
by HF-mx5T
Hauk wrote:
HF-mx5T wrote:bare så synd at uansett hvor mye flisespikking og pirk man driver med på innsug og eksos på en ellers orginal motor.. så går det like ræva :) mer vel anvendte penger å bruke dem på bensin, eller kanskje tillogmed bedre dekk :D
Klarer jeg ikke å kjøre fort med 140 hk, så klarer jeg det heller ikke med 240 hk. :)
det er uansett gøy med 240 hk da :D

Posted: 25 Apr 2008, 13:12
by HansT
Hauk wrote: Klarer jeg ikke å kjøre fort med 140 hk, så klarer jeg det heller ikke med 240 hk. :)
Tja... sannhet med STORE modifikasjoner...

og.. som HF er inne på.... Jeg vet at enkelte sier at.. joda..en original 1.8 mx-5 har nok HK, men vis meg den personen som ikke hadde hatt et ENDA bredere glis hvis vedkommende hadde hatt 60 HK mer i sin mx-5...

Selvsagt kan en nå en øvre grense for disse motorene og at bilen føles kun racing trimmet og blir "vanskelig" å kjøre i det daglige, men en fint trimmet motor med f.eks. kompressor der en egentlig kun føler at en har en MYE større motor under panseret gir STOR morrofaktor ! og JA, du kan kjøre litt fortere, i hvert fall akselererer fortere, og det er rart hvor mye mer gøy det er.. :-)

Posted: 25 Apr 2008, 16:06
by Rudolf
Så så så gutter !
Jøss, jeg trodde ikke Rudolf-tråden skulle bli det store forumet for diskusjon om hestekrefter :)

Jeg har allerede et stort glis når jeg kjører jeg.
Hvis det blir enda større når jeg får CAI, så er jeg redd hodet faller av :shock:

Erik

Posted: 02 May 2008, 23:22
by Rudolf
Lyd og ulyd

Da har jeg fått tak i matter som skal brukes til å dempe resonans i dørene mine.
Jeg har kjøpt mattene over disk i Oslo.

Image
http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=679

De er 1.5 mm tykke og veier 2.1 kg/m2.

Jeg regner med å bruke litt i underkant av 1m2 så vektøkningen på Rudolf blir nesten 2KG :shock:

Mattene har konsistens som kompakt gummi, så de vil IKKE suge vann.
Jeg melder tilbake om effekten.

Erik

Posted: 03 May 2008, 23:58
by Rudolf
Resonansen i dørene er borte :D

Butyl dempematter virker !
Litt jobb er det jo, men det er sånn fikling som det greit å holde på med ute i finværet.
Føst vasket jeg grundig med bensin. Mye tectyl og annet rart som måtte bort.

Det er plass til to hele flak med Vibroplast i bredden inni døra.
Materialet minner om kitt og er 1.5 mm tykt. Ingen fare for at det skal suge vann.
Så skar jeg opp biter som ble montert på innsiden av innerplaten og noen mellom innerplaten og trekket.

Image
Image

Så ble høytalerene montert og full guffe :shock:
Fin bass, null rasling .....
Resonansen er borte.

For å få tilbake resonansen, måtte jeg spille høyt med bassløft (40Hz).
Da gjenstår det å finne et bra komponentsett.
Noen tips ?

Erik