Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

DON`T DO THIS AT HOME !
(På Norsk: Har du drukket for mye Møllers tran)

Ikke alle operasjoner er like vellykket :oops:
Forsøket med å fjerne opphengsforinger til diffen førte til dette:

Image

Denne bølla (ca. hundre år gammel Danske) har skylda.

Image
arildh wrote:Det blir en stund til jeg får av mine. Skal av med resten først og det tar tid når man kun har et par timer innimellom. Men jeg venter med å sage for mye før jeg hører hvordan det gikk.
Jeg tror utfordringen blir å få pressa til å få feste på selve ytterringen da vulkaniseringen i midten neppe tåler 2 tonn. Jeg brukte en skrustikke for å få inn de nye.
Kanskje jeg kan få prøve å få ut dine foringer Arild ?

Du hadde rett, det var feste på kanten som glapp.
De foringene er "enveis", det ser jeg nå ...... :roll:

Noen som har et diff-hus til overs ?
En havarert diff til 1.6l går bra !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hmm min 1,8 diff er sveiset sammen, så da bør denne kunne sveisest også, har funket nå i snart 2 år vel, og med masse påkjenninger, min ble sveist av en svenske, var derfor eg fikk mitt 1,8 opplegg for 1300kr, :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Hmm min 1,8 diff er sveiset sammen, så da bør denne kunne sveisest også, har funket nå i snart 2 år vel, og med masse påkjenninger, min ble sveist av en svenske, var derfor eg fikk mitt 1,8 opplegg for 1300kr, :roll:
phatphuck har et hus til overs, så da velger jeg det tenker jeg :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Lett skruing UTEN rustløser del 1

Etter at diffen var ødelagt så kom jeg i en herlig destruktiv stemning :shock:
Hva mere kunne ødelegges ??

Jo fronten ....
Riv den av ...

Image

Image

Gjort på en halvtime.

Før motoren skal ut, så er det lurt å måle kompresjonen.
Da vet man litt om hva man går til.
So .... here we go....

Image

Kjørte på starteren i fem-seks tørn.

Here are the results from Grorud:
Nr.1: 12.2
Nr.2: 8.0
Nr.3: 12.2
Nr.4: 7.8

Hmmm.....

En skvett olje i hver sylinder, så kjører vi igjen ...
Nr.1: 14.8
Nr.2: 14.8
Nr.3: 15.8
Nr.4: 14.8

Konklusjon:
Dårlige stempelringer spesiellt i nr.2 og nr.4.

Her er jeg bare på "skrivebordstadiet" ....
Noen kommentarer ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Regner med at du har tenkt å spandere en hellakkering på bilen nå som bilen er i ferd med å bli totalt strippet :) Det kommer i såfall till å bli et fantastisk resultat. Trenger bare maskere frontruta (eller skal den også ut?) :lol: Jeg er fryktelig imponert over hva du har satt i gang med her , Erik.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Rudolf wrote:
Kanskje jeg kan få prøve å få ut dine foringer Arild ?
Nei takk. :wink:
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Regner med at du har tenkt å spandere en hellakkering på bilen nå som bilen er i ferd med å bli totalt strippet :) Det kommer i såfall till å bli et fantastisk resultat. Trenger bare maskere frontruta (eller skal den også ut?) :lol: Jeg er fryktelig imponert over hva du har satt i gang med her , Erik.
Ja, det blir lakkering.
Det er diverse skader og bulker på den nå.
Jeg har allerede sett hva det å ha sort bil betyr :roll:
Er forberedt på å vaske bilen to ganger om dagen ...

Jeg er litt imponert selv....
(hva i svingende er det jeg har satt igang med her)
Men det er veldig morro og jeg liker å skru :)
arildh wrote:
Rudolf wrote: Kanskje jeg kan få prøve å få ut dine foringer Arild ?
Nei takk. :wink:
Jammen det er ikke sikker det går galt hver gang ...... :roll:

Er det noen kommentarer til kompresjonsmålingene ??
Noen som har erfaringer med å stille "diagnose" på bakgrunn av disse tallene ?


Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

På min første miata så hadde eg dårlig komprisjon, men målte det i psi tror eg det var, 150 på 1 og 4 og 80-90 på 2 og 3
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:På min første miata så hadde eg dårlig komprisjon, men målte det i psi tror eg det var, 150 på 1 og 4 og 80-90 på 2 og 3
80 psi tilsvarer 5.5 Bar, så det er jo veldig lavt.
Her er en kalkulator:
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:
StianOppistov wrote:På min første miata så hadde eg dårlig komprisjon, men målte det i psi tror eg det var, 150 på 1 og 4 og 80-90 på 2 og 3
80 psi tilsvarer 5.5 Bar, så det er jo veldig lavt.
Her er en kalkulator:
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html

Erik
Litt usikker på om det var psi, men var iallefall meget grønnt på skalaen på de 2 gode, og rødt på de 2 andre, er vel ikke så rart den brukte en 2 liter olje på en tank, men gikk meget jevnt på tomgang og var faktisk ganske sprek,, satte i en mx3 blokk i den som eg fikk av en kompis, med km 78000, og etter det så fikk den komprisjonen den skulle ha, og oljeforbruket forsvant,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Workshop Manual anbefaler en kompresjon på omkring 13.5 Bar (195psi).
Ikke lavere enn 9.5 Bar (135psi) og ikke mer enn 2 Bar (28psi) forskjell mellom sylinderene.

Tørrtesten (den uten olje i sylinderene) tyder på at jeg har litt dårlige stempelringer (utette stempler).
Jeg lurer på hva som er erfaringen her.

Holder det å bytte stempelringer, eller bør man bore opp og skifte stemplene også ?
Ka dokker tru ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:Workshop Manual anbefaler en kompresjon på omkring 13.5 Bar (195psi).
Ikke lavere enn 9.5 Bar (135psi) og ikke mer enn 2 Bar (28psi) forskjell mellom sylinderene.

Tørrtesten (den uten olje i sylinderene) tyder på at jeg har litt dårlige stempelringer (utette stempler).
Jeg lurer på hva som er erfaringen her.

Holder det å bytte stempelringer, eller bør man bore opp og skifte stemplene også ?
Ka dokker tru ?

Erik
Er steike solide disse b6 og bp motorene til mazda, har selv til gode å målt meg frem til tønneformede sylindrer i mazda, bare opel og ford det, når eg har skrudd ut stempler i mine motorere så har eg fremdeles sett spor etter originale honespor, og finnes ikke noen slitekant, så eg tror du kan klare deg med nye ringer og stempler om du har skjørtebank,, Eg har hatt skjørtebank i mine longrunnere, Har hatt miatamotorer med km på over 420000km, og 323 bp med 600000km, er ikkje km så dreper disse, men slurv med servise, er så mangen så mener at om motoren bruker olje så trenger man ikkje bytte, men dette er vel helt feil, er vel helst motsatt, for når de er slitt så er det vel da dritten havner i olja,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hva er skjørtebank ?
Motoren går fint den, men jeg tar en grundig overhaling.
Trenger jeg å skifte stempler hvis jeg skiftwer ringer ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Nei du trenger ikke å skifte stempler dersom du "skiftwer" ringer. (Opphoning av sylindere)
Men hva er vitsen med å (bokmål) skifte ringer før du vet noe mere.
Få tak i et mikrometer og mål toleranser.

Trodde at man skulle måle kompresjonstest ved varm motor og åpent gasspjeld.

Skjørtebank får man med en meget slitt motor og veldig slitte stempler.
(Underkant av stemplene "slenger" rundt i sylidrene ved opp og nedtur.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Steinar wrote:Nei du trenger ikke å skifte stempler dersom du "skiftwer" ringer. (Opphoning av sylindere)
Men hva er vitsen med å (bokmål) skifte ringer før du vet noe mere.
Få tak i et mikrometer og mål toleranser.
Jeg tolker resultatene av testen til at ringene kan være dårlig.
Men jeg har planlagt å måle ja.
Steinar wrote: Trodde at man skulle måle kompresjonstest ved varm motor og åpent gasspjeld.
Jeg målte med åpent gasspjeld, men kald motor (av naturlige årsaker).
Steinar wrote: Skjørtebank får man med en meget slitt motor og veldig slitte stempler.
(Underkant av stemplene "slenger" rundt i sylidrene ved opp og nedtur.)

Steinar
Se der ja, tror ikke det er noe "slenging" i min motor nei :)
Men den har gått 250.000 km.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply