Page 20 of 65
Posted: 13 Nov 2008, 22:37
by Rudolf
DON`T DO THIS AT HOME !
(På Norsk: Har du drukket for mye Møllers tran)
Ikke alle operasjoner er like vellykket
Forsøket med å fjerne opphengsforinger til diffen førte til dette:
Denne bølla (ca. hundre år gammel Danske) har skylda.
arildh wrote:Det blir en stund til jeg får av mine. Skal av med resten først og det tar tid når man kun har et par timer innimellom. Men jeg venter med å sage for mye før jeg hører hvordan det gikk.
Jeg tror utfordringen blir å få pressa til å få feste på selve ytterringen da vulkaniseringen i midten neppe tåler 2 tonn. Jeg brukte en skrustikke for å få inn de nye.
Kanskje jeg kan få prøve å få ut dine foringer Arild ?
Du hadde rett, det var feste på kanten som glapp.
De foringene er "enveis", det ser jeg nå ......
Noen som har et diff-hus til overs ?
En havarert diff til 1.6l går bra !
Erik
Posted: 13 Nov 2008, 23:27
by Miatapowers
Hmm min 1,8 diff er sveiset sammen, så da bør denne kunne sveisest også, har funket nå i snart 2 år vel, og med masse påkjenninger, min ble sveist av en svenske, var derfor eg fikk mitt 1,8 opplegg for 1300kr,

Posted: 13 Nov 2008, 23:43
by Rudolf
StianOppistov wrote:Hmm min 1,8 diff er sveiset sammen, så da bør denne kunne sveisest også, har funket nå i snart 2 år vel, og med masse påkjenninger, min ble sveist av en svenske, var derfor eg fikk mitt 1,8 opplegg for 1300kr,

phatphuck har et hus til overs, så da velger jeg det tenker jeg
Erik
Posted: 13 Nov 2008, 23:57
by Rudolf
Lett skruing UTEN rustløser del 1
Etter at diffen var ødelagt så kom jeg i en herlig destruktiv stemning
Hva mere kunne ødelegges ??
Jo fronten ....
Riv den av ...
Gjort på en halvtime.
Før motoren skal ut, så er det lurt å måle kompresjonen.
Da vet man litt om hva man går til.
So .... here we go....
Kjørte på starteren i fem-seks tørn.
Here are the results from Grorud:
Nr.1: 12.2
Nr.2: 8.0
Nr.3: 12.2
Nr.4: 7.8
Hmmm.....
En skvett olje i hver sylinder, så kjører vi igjen ...
Nr.1: 14.8
Nr.2: 14.8
Nr.3: 15.8
Nr.4: 14.8
Konklusjon:
Dårlige stempelringer spesiellt i nr.2 og nr.4.
Her er jeg bare på "skrivebordstadiet" ....
Noen kommentarer ?
Erik
Posted: 14 Nov 2008, 09:50
by mojo-91
Regner med at du har tenkt å spandere en hellakkering på bilen nå som bilen er i ferd med å bli totalt strippet

Det kommer i såfall till å bli et fantastisk resultat. Trenger bare maskere frontruta (eller skal den også ut?)

Jeg er fryktelig imponert over hva du har satt i gang med her , Erik.
Posted: 14 Nov 2008, 10:35
by arildh
Rudolf wrote:
Kanskje jeg kan få prøve å få ut dine foringer Arild ?
Nei takk.

Posted: 14 Nov 2008, 20:41
by Rudolf
mojo-91 wrote:Regner med at du har tenkt å spandere en hellakkering på bilen nå som bilen er i ferd med å bli totalt strippet

Det kommer i såfall till å bli et fantastisk resultat. Trenger bare maskere frontruta (eller skal den også ut?)

Jeg er fryktelig imponert over hva du har satt i gang med her , Erik.
Ja, det blir lakkering.
Det er diverse skader og bulker på den nå.
Jeg har allerede sett hva det å ha sort bil betyr
Er forberedt på å vaske bilen to ganger om dagen ...
Jeg er litt imponert selv....
(hva i svingende er det jeg har satt igang med her)
Men det er veldig morro og jeg liker å skru
arildh wrote:Rudolf wrote:
Kanskje jeg kan få prøve å få ut dine foringer Arild ?
Nei takk.

Jammen det er ikke sikker det går galt hver gang ......
Er det noen kommentarer til kompresjonsmålingene ??
Noen som har erfaringer med å stille "diagnose" på bakgrunn av disse tallene ?
Erik
Posted: 14 Nov 2008, 20:59
by Miatapowers
På min første miata så hadde eg dårlig komprisjon, men målte det i psi tror eg det var, 150 på 1 og 4 og 80-90 på 2 og 3
Posted: 14 Nov 2008, 21:21
by Rudolf
StianOppistov wrote:På min første miata så hadde eg dårlig komprisjon, men målte det i psi tror eg det var, 150 på 1 og 4 og 80-90 på 2 og 3
80 psi tilsvarer 5.5 Bar, så det er jo veldig lavt.
Her er en kalkulator:
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html
Erik
Posted: 14 Nov 2008, 21:26
by Miatapowers
Rudolf wrote:StianOppistov wrote:På min første miata så hadde eg dårlig komprisjon, men målte det i psi tror eg det var, 150 på 1 og 4 og 80-90 på 2 og 3
80 psi tilsvarer 5.5 Bar, så det er jo veldig lavt.
Her er en kalkulator:
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html
Erik
Litt usikker på om det var psi, men var iallefall meget grønnt på skalaen på de 2 gode, og rødt på de 2 andre, er vel ikke så rart den brukte en 2 liter olje på en tank, men gikk meget jevnt på tomgang og var faktisk ganske sprek,, satte i en mx3 blokk i den som eg fikk av en kompis, med km 78000, og etter det så fikk den komprisjonen den skulle ha, og oljeforbruket forsvant,,
Posted: 14 Nov 2008, 21:35
by Rudolf
Workshop Manual anbefaler en kompresjon på omkring 13.5 Bar (195psi).
Ikke lavere enn 9.5 Bar (135psi) og ikke mer enn 2 Bar (28psi) forskjell mellom sylinderene.
Tørrtesten (den uten olje i sylinderene) tyder på at jeg har litt dårlige stempelringer (utette stempler).
Jeg lurer på hva som er erfaringen her.
Holder det å bytte stempelringer, eller bør man bore opp og skifte stemplene også ?
Ka dokker tru ?
Erik
Posted: 14 Nov 2008, 21:45
by Miatapowers
Rudolf wrote:Workshop Manual anbefaler en kompresjon på omkring 13.5 Bar (195psi).
Ikke lavere enn 9.5 Bar (135psi) og ikke mer enn 2 Bar (28psi) forskjell mellom sylinderene.
Tørrtesten (den uten olje i sylinderene) tyder på at jeg har litt dårlige stempelringer (utette stempler).
Jeg lurer på hva som er erfaringen her.
Holder det å bytte stempelringer, eller bør man bore opp og skifte stemplene også ?
Ka dokker tru ?
Erik
Er steike solide disse b6 og bp motorene til mazda, har selv til gode å målt meg frem til tønneformede sylindrer i mazda, bare opel og ford det, når eg har skrudd ut stempler i mine motorere så har eg fremdeles sett spor etter originale honespor, og finnes ikke noen slitekant, så eg tror du kan klare deg med nye ringer og stempler om du har skjørtebank,, Eg har hatt skjørtebank i mine longrunnere, Har hatt miatamotorer med km på over 420000km, og 323 bp med 600000km, er ikkje km så dreper disse, men slurv med servise, er så mangen så mener at om motoren bruker olje så trenger man ikkje bytte, men dette er vel helt feil, er vel helst motsatt, for når de er slitt så er det vel da dritten havner i olja,,

Posted: 14 Nov 2008, 22:04
by Rudolf
Hva er skjørtebank ?
Motoren går fint den, men jeg tar en grundig overhaling.
Trenger jeg å skifte stempler hvis jeg skiftwer ringer ?
Erik
Posted: 14 Nov 2008, 22:49
by Steinar
Nei du trenger ikke å skifte stempler dersom du "skiftwer" ringer. (Opphoning av sylindere)
Men hva er vitsen med å (bokmål) skifte ringer før du vet noe mere.
Få tak i et mikrometer og mål toleranser.
Trodde at man skulle måle kompresjonstest ved varm motor og åpent gasspjeld.
Skjørtebank får man med en meget slitt motor og veldig slitte stempler.
(Underkant av stemplene "slenger" rundt i sylidrene ved opp og nedtur.)
Steinar
Posted: 14 Nov 2008, 23:04
by Rudolf
Steinar wrote:Nei du trenger ikke å skifte stempler dersom du "skiftwer" ringer. (Opphoning av sylindere)
Men hva er vitsen med å (bokmål) skifte ringer før du vet noe mere.
Få tak i et mikrometer og mål toleranser.
Jeg tolker resultatene av testen til at ringene kan være dårlig.
Men jeg har planlagt å måle ja.
Steinar wrote:
Trodde at man skulle måle kompresjonstest ved varm motor og åpent gasspjeld.
Jeg målte med åpent gasspjeld, men kald motor (av naturlige årsaker).
Steinar wrote:
Skjørtebank får man med en meget slitt motor og veldig slitte stempler.
(Underkant av stemplene "slenger" rundt i sylidrene ved opp og nedtur.)
Steinar
Se der ja, tror ikke det er noe "slenging" i min motor nei
Men den har gått 250.000 km.
Erik