Bremser på 1.6l NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

Jeg ser poenget deres, det er ingen tvil om det. Men la oss ta en liten parallell her:

Jeg har mange ganger hatt diskusjonen om piggfritt VS piggdekk, og det er aldri tvil om at piggdekk er bedre.
Til tross for dette velger jeg og mange andre å kjøre på piggfritt.
Enkelte gir meg nesten kjeft for dette, og argumenterer veldig sterkt for at piggfritt er farlig, og at det er for dårlig.

Mitt svar:
Da er vanlig gummi for dårlig på sommerføre også, du bør kjøre på gateslicks!

Alt kommer an på hva man vet og er oppmerksom på. Hvis du tror du har rallypigg og kjører på piggfritt, så er du en trussel i trafikken. Men vet du at du kjører på piggfritt, så tar du høyde for det med kjøringen.
Hvor mange ulykker kunne vært unngått hvis bilene hadde kjørt på R888 eller rallypigg?

Så tilbake til temaet, og Rudolfs faktisk saklige argumentasjon:
Jo, det kan nok være at jeg kjører litt mer aktivt, men jeg vil alltid ha i bakhodet hva jeg har på bilen. På samme måte som at jeg har roa ned kjøringa BETRAKTELIG etter jeg poppa diffen. Jeg har ikke hatt skrens på asfalt siden det skjedde..
Så ja, jeg tror jeg kommer til å kjøre litt mer aktivt, men jeg har aldri vært fan av rask stopp, så jeg pusher ikke grenser.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EspenAndre wrote: .........
edit... ser seff poenget til Rudolf.. på en gitt strekning kommer man opp i høyere hastighet enn før,
og må således ha bedre bremser for å kunne bremse ned til en gitt hastighet før en sving(eller motgående bil)
Ja, nemlig ....

Og du kan vel ikke påstå at fordi man trenger bedre bremser bare av og til, .....
..... så lar man vær med å skaffe bedre bremser. :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

Dere snakker som om bremsene på en MX-5 er skikkelig ræva.
Er de så crap som dere skal ha det til? I så fall bør vel stort sett alle bytte dem..?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

LoKi wrote:Dere snakker som om bremsene på en MX-5 er skikkelig ræva.
Er de så crap som dere skal ha det til? I så fall bør vel stort sett alle bytte dem..?
Alt er relativt ....

Men det som er spesiellt med NA er at det er fantastisk billig å skaffe seg VESENTLIG bedre bremser.
(og da er det utrolig at man ikke tar seg råd til det når man skal bruke titusenvis på kraftigere motor)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by EspenAndre »

Jeg synes ikke de er crap, levde godt med NA 1,6 bremser jeg.. samme med diff'en
så det har nok med kjørestil å gjøre på original motor
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

Fått inntrykk av at en større upgrade (jeg har tatt sikte for større enn stock 1.8-bremser) kommer på mange mange tusen.
Derfor har jeg slått det smått fra meg inntil videre, og satt LSD + clutch + sprut øverst på lista.

Strengt tatt er vel 1.8-bremser også alt for smått..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
fa10
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 24 Aug 2009, 18:53
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by fa10 »

loki skaff deg en slik fallskjerm dragstere bruker. hehe

zoom zoom boom..
Last edited by fa10 on 25 Feb 2010, 20:00, edited 1 time in total.
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by motorhead »

LoKi wrote:Fått inntrykk av at en større upgrade (jeg har tatt sikte for større enn stock 1.8-bremser) kommer på mange mange tusen.
Rundt 15 tusen ga jeg for dette settet i sin tid. http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... 10882.html
Selv om jeg kjører som en prest synes jeg det var vel anvendte penger.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by AOB »

Mulig dette er litt OT men er det bare jeg som blir mektig imponert når bilen jeg sitter på med har BRA bremser?

Kjørte evo klasse n her for litt siden og det som virkelig gav meg en vekker var hvor sinnsykt kjapt det stoppa på grus/gjørme!

Rudolf: Helt enig tror kjøremønsteret forandres med hk.. tror de fleste av oss her er sånn.. vi har jo ikke kjøpt denne bilen fordi den er så: bra på vinterføre/familievennlig/praktisk eller maskulin?? :D

Loki: Husker du den gangen på fornebu da du fleska forbi meg og et par andre pluss en halv buss? Hadde kanskje vært greit med bedre bremser da? Er enig med deg at det med bremser har lite med hk å gjøre rett frem, men enhver kan tråkke på gassen.. færre vet hvordan de skal virkelig oppføre seg i en unnamanøver/bråbrems, og da er det jo kanskje greit med hvassere bremser. For alle oss andre kanskje....
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by nope-mx5 »

LoKi wrote:Fått inntrykk av at en større upgrade (jeg har tatt sikte for større enn stock 1.8-bremser) kommer på mange mange tusen.
Derfor har jeg slått det smått fra meg inntil videre, og satt LSD + clutch + sprut øverst på lista.

Strengt tatt er vel 1.8-bremser også alt for smått..
2001 sport bremser holder lenge.
De er heller ikke spesielt dyre.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

AOB wrote:Mulig dette er litt OT men er det bare jeg som blir mektig imponert når bilen jeg sitter på med har BRA bremser?

Kjørte evo klasse n her for litt siden og det som virkelig gav meg en vekker var hvor sinnsykt kjapt det stoppa på grus/gjørme!

Rudolf: Helt enig tror kjøremønsteret forandres med hk.. tror de fleste av oss her er sånn.. vi har jo ikke kjøpt denne bilen fordi den er så: bra på vinterføre/familievennlig/praktisk eller maskulin?? :D

Loki: Husker du den gangen på fornebu da du fleska forbi meg og et par andre pluss en halv buss? Hadde kanskje vært greit med bedre bremser da? Er enig med deg at det med bremser har lite med hk å gjøre rett frem, men enhver kan tråkke på gassen.. færre vet hvordan de skal virkelig oppføre seg i en unnamanøver/bråbrems, og da er det jo kanskje greit med hvassere bremser. For alle oss andre kanskje....
Jeg hadde 4 låste hjul da vel :P
Men ja, i den situasjonen så hadde det nok gjort seg. Men da er vi tilbake til pigg/piggfritt, skal man belage seg på at det blir nødsituasjoner 24/7? Da bør jo alle fartsgrenser være 40 I TILFELLE, pluss at vi alle kjører rallypigg og R888.
Snakket en del med Vegard i dag, og når han forteller om aktiv kjøring, så skjønner jeg hvorfor dere er så gira på dette med bremser.
Men jeg kjører aldri aktivt i den forstand som folk snakker om her, og jeg kan garantere at så lenge jeg har de bremsene jeg har så vil jeg aldri kjøre dem så hardt at de vil svinne hen. Og ja, det skaper begrensninger for hvor hardt jeg kan kjøre, men hvem sier at jeg ønsker å pushe de grensene?
Og om jeg får bedre bremser, så er jo det fortsatt en falsk trygghet, siden jeg like godt kan kjøre de for hardt.

Så ja, når jeg bytter klosser/skiver på min, så blir det 1.8-bremser. Men å investere i det nå? Nei.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by Hauk »

LoKi wrote:Jeg hadde 4 låste hjul da vel :P
Kan man bremse noe "hardere" enn det? Høres ut som original-bremsene gjør jobben sin (å stoppe bilen i en nødssituasjon). 10-20 ganger på rappen blir noe annet.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by Vidar »

Hauk wrote:
LoKi wrote:Jeg hadde 4 låste hjul da vel :P
Kan man bremse noe "hardere" enn det? Høres ut som original-bremsene gjør jobben sin (å stoppe bilen i en nødssituasjon). 10-20 ganger på rappen blir noe annet.
Med større bremser, får du bedre bremsevirkning i høyere hastigheter..
Spørs det da, hvor fort kjører du når elgen hopper ut i veien.. 40 km/h eller 110 km/h.. Treffer elgen rett(eller feil, er vel mere korrekt), dør du..

Hvis du akkurat klarer å stoppe med oppgraderte bremser, vil du ikke klare å stoppe med en runde patentbånd rundt nava..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

Vidar wrote:
Hauk wrote:
LoKi wrote:Jeg hadde 4 låste hjul da vel :P
Kan man bremse noe "hardere" enn det? Høres ut som original-bremsene gjør jobben sin (å stoppe bilen i en nødssituasjon). 10-20 ganger på rappen blir noe annet.
Med større bremser, får du bedre bremsevirkning i høyere hastigheter..
Spørs det da, hvor fort kjører du når elgen hopper ut i veien.. 40 km/h eller 110 km/h.. Treffer elgen rett(eller feil, er vel mere korrekt), dør du..

Hvis du akkurat klarer å stoppe med oppgraderte bremser, vil du ikke klare å stoppe med patentbånd rundt nava..
Beklager, men jeg kan ikke tenke slik når jeg kjører bil.
"What if" blir for dumt, da må man kjøre i 30 km/t alltid.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by Kolbotn »

Neida, du må ikke det Morten, bare vær obs på at ting kan skje og sørg for å prøve å ha marginene på din side... (sånn som er jobben vår som bilister)
Dette var forresten en uhyre underholdende diskusjon, er jo resultat av en salgsannonse for et datasprut:P
Post Reply