Page 3 of 4

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 16:10
by Miatapowers
Alt over 16" ødelegger kjøreegenskaper er min erfaring, 16" er max.. :D eg hadde 17" på min miata nå, og bilen ble helt utrolig mye bedre med 15", Og kjør gjerne på med tysker stuk, eg digger det, og bilene kler det.. Men er da alltid slikt, noen vil ha store felger med liten gummi list, noen vil ha småe felger med feite gummi lister.. man får nok godkjent en gammel na med 19" også, vet om en med mazda 323f så gjorde dette med sin,, samme rullediameter foresten.. 215/25-19" bør ikke vera langt unna lovlig diameter..

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 16:19
by LoKi
DanielHovdahl wrote:Ja vi får nå se hva jeg har råd til ETTER felgekjøp.. Blir vel lett 6,000kr++ med de Rota felgene.... 2,5 månedslønn for meg det. Vi får se!
Du får overtale Kolbotn til å selge RB'ene sine til meg, så får du et sett med hvite Slipstream til den prisen ;)

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 17:27
by DanielHovdahl
LoKi wrote:
DanielHovdahl wrote:Ja vi får nå se hva jeg har råd til ETTER felgekjøp.. Blir vel lett 6,000kr++ med de Rota felgene.... 2,5 månedslønn for meg det. Vi får se!
Du får overtale Kolbotn til å selge RB'ene sine til meg, så får du et sett med hvite Slipstream til den prisen ;)
Hehe vel... Jeg har nå litt mer lyst på noe med skikkelig kant.... Det er liksom litt mer "spesielt". Om det er med skikkelig gode dekk så kan det kanskje diskuteres... Dog, om du vil ha 6 høvdinger for dem (om det er uten dekk/med dekk som er slitt) så legger jeg heller i noen tusen til og får meg de Zero'ene med dekk.

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 18:01
by Stehu
LoKi wrote:
Stehu wrote:Jeg kan ikke tenke meg annet enn Toyo R888.... Første turen etter at jeg skiftet til "vanlige" dekk kjørte jeg nesten av veien ;O
Å kjøre r-dekk til vanlig på en stock bil grenser mot tøv.
Bare så det er sagt ;)
Kommer an på hvordan man kjører :) Jeg kjører veldig aktivt så ofte jeg kan og leker meg overalt i trafikken. Noe politien også har lagt merke til. så nå har jeg satt andre dekk på min NA ;)

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 18:43
by Vegard
Loki eneste som er tøv her er deg. Sett deg i kroken med spenol flaska... :lol:

Du kan få godkjent lavere ET/breiere felger etc, det gjelder bare å sende en søknad å spørre. Finnes TUV papirer til 16x9 schmidt felger til mx-5. Det må sies at TUV papirer =/= godkjent i Norge. Dette er opptil skjønn av han/hun som skal godkjenne og regler her i landet, men man står jo sterkere med det.

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 18:48
by DanielHovdahl
Vegard wrote:Du kan få godkjent lavere ET/breiere felger etc, det gjelder bare å sende en søknad å spørre. Finnes TUV papirer til 16x9 schmidt felger til mx-5. Det må sies at TUV papirer =/= godkjent i Norge. Dette er opptil skjønn av han/hun som skal godkjenne og regler her i landet, men man står jo sterkere med det.
Okei, får sende inn en forespørsel/søknad om det før jeg kjøper til neste sommer uansett bare for å se. Hvis ikke så kjører jeg med dem uansett!

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 23:04
by Vegard
DanielHovdahl wrote:
Vegard wrote:Du kan få godkjent lavere ET/breiere felger etc, det gjelder bare å sende en søknad å spørre. Finnes TUV papirer til 16x9 schmidt felger til mx-5. Det må sies at TUV papirer =/= godkjent i Norge. Dette er opptil skjønn av han/hun som skal godkjenne og regler her i landet, men man står jo sterkere med det.
Okei, får sende inn en forespørsel/søknad om det før jeg kjøper til neste sommer uansett bare for å se. Hvis ikke så kjører jeg med dem uansett!
15x8 +10 vil du med stor sannsynlighet ikke få godkjent, bare rein gjetting, så søk i vei. Tenker da på hvordan de sitter i orginale skjermer, klaring til skjermer etc, ved fjæring, sving og svung. Men det skader jo ikke å søke det er jo bare felger som skrus av og på i løpet av kort tid, værste de kan si er nei.

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 23:07
by LoKi
Alt er jo så klart relativt, men skal du ikke pushe bilen i svingene og dra ut det du kan av sideveis g-krefter, så er r-dekk bortkasta penger. På motorvei og bykjøring vil du ikke merke noen forskjell.
Du har knapt nok hestekrefter i bilen til å ta løs med ræva dekk på asfalten, så r-dekk vil bare gjøre bilen kjedeligere om dette er målet :P
(Nettopp det at bilen slipper er jo det morsomste med den..)

Kjører du veldig aktivt, så er jeg med på den. Anbefalingen min er dog å kjøre på vanlige dekk, og så eventuelt ha r-dekk liggende til kosestunder som Rudskogen, AutoX eller ville turer på småveier.

6 høvdinger er halv pris btw, så det er ikke urealistisk for 4 felger som er som nye. Men de ender nok opp som vinterdekk om jeg oppgraderer til breiere sommeroppsett :)

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 08 Jun 2010, 23:19
by glaibilenmin
Image

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 09 Jun 2010, 00:34
by Hauk
^^
Rub o'rama!

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 09 Jun 2010, 00:39
by glaibilenmin
nope :mrgreen:

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 09 Jun 2010, 08:33
by LoKi
Et lite spørsmål..
Regner de sporvidde fra senter til senter i dekket, eller fra ytterkant til ytterkant?
Med andre ord, vil felgbredde også øke sporvidde, eller er det kun innpress som har innvirkning på dette?

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 09 Jun 2010, 08:35
by Kolbotn
Forresten så er prisquoten jeg fikk på zeroene fra 18racing 850 us$ inkludert frakt.

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 09 Jun 2010, 08:50
by TraZan
LoKi wrote:Et lite spørsmål..
Regner de sporvidde fra senter til senter i dekket, eller fra ytterkant til ytterkant?
Med andre ord, vil felgbredde også øke sporvidde, eller er det kun innpress som har innvirkning på dette?
Senter til senter. Kun innpress på felg som er avgjørende når det gjelder sporviddeforandring.

Re: Størrelse på dekk til NA

Posted: 09 Jun 2010, 12:43
by DanielHovdahl
LoKi wrote:Alt er jo så klart relativt, men skal du ikke pushe bilen i svingene og dra ut det du kan av sideveis g-krefter, så er r-dekk bortkasta penger. På motorvei og bykjøring vil du ikke merke noen forskjell.
Du har knapt nok hestekrefter i bilen til å ta løs med ræva dekk på asfalten, så r-dekk vil bare gjøre bilen kjedeligere om dette er målet :P
(Nettopp det at bilen slipper er jo det morsomste med den..)

Kjører du veldig aktivt, så er jeg med på den. Anbefalingen min er dog å kjøre på vanlige dekk, og så eventuelt ha r-dekk liggende til kosestunder som Rudskogen, AutoX eller ville turer på småveier.

6 høvdinger er halv pris btw, så det er ikke urealistisk for 4 felger som er som nye. Men de ender nok opp som vinterdekk om jeg oppgraderer til breiere sommeroppsett :)
Nei R-dekk blir kjedelig. JEg vil heller det stikk motsatte som mange andre her vil, jeg vil ikke kjøre raske rundetider - jeg vil kjøre med god sladd! Det som er mest gøy...

Ja, men for 6 høvdinger (ca) så kan jeg få HELT nye felger, men det avhenger om du selger med gode dekk eller ei. Sweeten the deal man. =D