Horn til NA fungerer ikke.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Stalfa »

Det du har der er vel gjerne for en Miata.

Mx-5'en mener jeg ser slik ut.

Image

Ser jaggu ut som lednigen er en tur via airbagkontakten på passasjersiden.
Har ikke anledning i kveld, men i morgen kveld blir jeg å plukke ut hanskerommet, så får vi se hva man finner der. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Lloyd »

Stemmer nok godt at det er til miata.

Og jommen skal eg spise hatten min! :shock:

Merkligeste greiene.
Virker uansett usannsynligt at hornet deler krets med airbag'n. (Vist den gjør det, så fikle med kretsen på eget ansvar;-)
Men kan det være spiral kabel eller sleperingskontakt den deler noen ledningspar for rattet som menest i tegningen?
Får det ikkje til og stemme at den går gjennom 2 alikevel.

Lykke til! Eg har ikkje noe vettugt og tilføye på den! 8)

Edit:
Legger du ledningen som går til diagnose kontakten i motorrommet til jord skal jo fløyta hyla.
Værdt et forsøk. Funker den, er det kun airbag omveien og selve ratt bryteren igjen som kan være feil.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Stalfa »

Jeg har lyd om jeg jorder ledningen i releet som kommer i fra rattet. => Brudd mellom releet og hornbryter.

Tipper jeg får svaret i kveld... :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote:Jeg har lyd om jeg jorder ledningen i releet som kommer i fra rattet. => Brudd mellom releet og hornbryter.

Tipper jeg får svaret i kveld... :)
Tipper du har brudd i "clock-spring".

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:
Stalfa wrote:Jeg har lyd om jeg jorder ledningen i releet som kommer i fra rattet. => Brudd mellom releet og hornbryter.

Tipper jeg får svaret i kveld... :)
Tipper du har brudd i "clock-spring".
Jeg har forbindelse i mellom kontakten som skal festes i rattet og kontakten nederst på rattstammen. Så njaaaaaaa.....
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Stalfa »

Bildet nedenfor viser passasjersiden bak hanskerommet.
Ene kontakten er til airbag og den andre antar jeg er ledningen i fra hornknappen som tar en sving bortom passasjersiden.

Image


Er det noe i veien for å lure bare "hornbryter ledningen" (orange) på?
Bryteren er lagd slik at det absolutt er meningen at den blå skal på først.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

På bildet er ikke kontaktene plugget i.
Er det du som har plugget dem ut ?
Hornet (og airbag på passasjerside) vil ikke fungere slik det ser ut på bildet,

Orange kontakt er til hornet.
Du kan godt plugge i bare den, men da vil airbag-systemet gi feilmelding.

Jeg skjønner ikke helt hva du driver med .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:På bildet er ikke kontaktene plugget i.
Er det du som har plugget dem ut ?
Nei.
Det er nok verkstedet som koblet ut airbaggen som var vel ivrig i tjenesten. :roll:

Rudolf wrote: Hornet (og airbag på passasjerside) vil ikke fungere slik det ser ut på bildet,

Orange kontakt er til hornet.
Du kan godt plugge i bare den, men da vil airbag-systemet gi feilmelding.
Jeg vil bare forsikre meg, siden kontakten er designet slik at man skal sette i airbag-kontakten først. Skal man bare sette i horn-kontakten må man lure den forbi en plastpinne. Det klarer jeg. :!:
Rudolf wrote: Jeg skjønner ikke helt hva du driver med .....
Er det noen konkrete ting du lurer på, så deler jeg gjerne bakgrunnen for min forvirrende oppførsel. :wink:

Overordnet har jeg feilsøkt på hvorfor det ikke er lyd i hornet. Det kan se ut som jeg har funnet svaret.

Jeg har lært mye på veien. Vil si jeg har klatret fra el-analfabet til og ha lært meg de tre første bokstavene. Da i stor utgave, små bokstaver kommer senere.


\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Rudolf »

Overskriften sier for så vidt hva du driver med.
Tuta di virker ikke.

Men du forteller om en rekke ting du har gjort, men ikke om resultatet.
Du sier f.eks. at du har jorda releet og at du hørte et klikk, men fungerte fremdeles ikke tuta ??
I så fall har du en feil i den høyre delen av skjemaet du viser til.

Men hvis de kontaktene du viser til ikke er koblet til, så vil hverken hornknapp eller airbag funke.
I så fall vil også airbag-systemet ditt gi feilmelding.

Det ser ut til at du viser til et skjema for en Miata.
Er det Miata ledningsnett du har i bastarden din (unnskyld uttrykket)?

Jeg oppfordrer deg til å være litt systematisk.
Det er alltid lurt ved feilsøking.

Svar på dette spørsmålene først:
Funket tuta, da du jordet releet ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Stalfa »

Beklager men dysleksi-light kombinert dårlig kommunikasjons-skills og rotehode blir ofte litt vanskelig å skjønne. :)
Rudolf wrote: Men du forteller om en rekke ting du har gjort, men ikke om resultatet.
Du sier f.eks. at du har jorda releet og at du hørte et klikk, men fungerte fremdeles ikke tuta ??
Stalfa wrote:Jeg har lyd om jeg jorder ledningen i releet som kommer i fra rattet. => Brudd mellom releet og hornbryter.
Jeg skjønner godt om denne setningen kom bort i kaoset. :roll:
Rudolf wrote: Men hvis de kontaktene du viser til ikke er koblet til, så vil hverken hornknapp eller airbag funke.
I så fall vil også airbag-systemet ditt gi feilmelding.
airbag-systemte gir feilmelding i form av piping siden jeg ikke har Airbag-lampe som fungerer.

Airbaggen på passasjersiden er koblet fra slik at ungene kan sitte på.
Airbaggen på passasjersiden fikk jeg et verksted til å koble ut. Og det ser ut som de var litt vel ivrig i tjenesten, siden de koblet fra hornet også. :roll:

Rudolf wrote: Det ser ut til at du viser til et skjema for en Miata.
Er det Miata ledningsnett du har i bastarden din (unnskyld uttrykket)?
Detteskjemaet er etter det jeg kan huske fra en '94 mx5.
Ledningsnettet virker som det ikke er byttet ut. Så jeg antar at Bastarden fortsatt har sitt orginale ledningsnett i fra en '96 1.8 mx-5.
Rudolf wrote: Jeg oppfordrer deg til å være litt systematisk.
Det er alltid lurt ved feilsøking.
Jeg må få si til mitt forsvar at jeg er betraktelig mer systematisk enn hva jeg gir inntrykk av.
Rudolf wrote: Svar på dette spørsmålene først:
Funket tuta, da du jordet releet ?
"Aye, Sir."



I går festet jeg sammen den orange kontakten under airbaggen på passasjersiden.
Så om jeg nå tar kontakten som rattet skal hekte seg på og jorder den i rattstammen får jeg tute-lyd.

Nå skal bilen skrues sammen også blir det å tute! og kjøre!
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Case closed.
Tut og kjør :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Trym N1290 »

Ikke skyt meg om jeg tar feil, men nå som du har koblet ut airbag på passasjer siden. Så har du vell koblet ut hele airbag systemet, så om du skulle havne i en ulykke så vill ingen av de blåse av. Du har ikke kun koblet ut passasjer siden.

Så hvorfor ikke gjøre det enklere og feks ta sikringen?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Stalfa »

Trym N1290 wrote: Du har ikke kun koblet ut passasjer siden.
Har jeg ikke??
hmmmmm....Hadde jeg ikke tenkt over.
Når du sier det slik så er det vel slik. Bryter du kretsen bak airbaggen på passasjersiden så bryter du også kretsen for den på sjåførsiden.
Er det slik det blir?

Er du sikker på det?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Trym N1290 »

Jeg ville ikke garantere det jeg sier nei. Siden jeg ikke
Har lest meg opp på NA siitt system.

Men på bmwn min så er det hvertfall sånn at om det er en feil på airbag systemet, og har en feilmelding. så fungerer
Ingen av de.

Så jeg tenkte automatisk at om en har laget en feil i systemet så vill ikke airbaggene fungere i NAn heller.

Men jeg nan ta meget feil
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Horn til NA fungerer ikke.

Post by Rudolf »

Stalfa wrote:
Trym N1290 wrote: Du har ikke kun koblet ut passasjer siden.
Har jeg ikke??
hmmmmm....Hadde jeg ikke tenkt over.
Når du sier det slik så er det vel slik. Bryter du kretsen bak airbaggen på passasjersiden så bryter du også kretsen for den på sjåførsiden.
Er det slik det blir?

Er du sikker på det?
Problemet er, som Trym sier, at du har koblet ut passasjersiden.
Da detekterer airbag-systemet en feil, og systemet settes ut av drift.
Dette ser du av feilkodene som blinker på airbag-lampa (som du har fjernet).
Da får du en ny feil, nemlig lampe-feil på aibag-systemet.
Da piper det.

Du må gjøre dette ordentlig, hvis du ønsker at airbag skal funke på sjåførsiden, men ikke på passasjersiden.
Helst bør dette gjørs med en bryter, slik at det er lett å koble tilbake airbagene for passasjeren.
Litt dumt hvis du "glemmer" å koble tilbake, kolliderer med bilen mens du har en voksen passasjer.
Flaut at bare du overlever krasjen ..... :roll:
Tenker du har et forklaringsproblem til forsikringsselskapet.

I det hele tatt litt kilent område dette her.
Triksing og fiksing med bilens innebygde sikkerhets-systemer.

Litt Googling leder deg fort til noen bruksanvisninger for hvordan du kan lage deg en bryter for utkobling av airbag på passasjersiden.
Men jeg tror ikke forsikringsselskapet er overvettes begeistret, heller ikke BT.

Erik
(som ikke har tipset om noe som helst)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply