LuftFilter kit fra Racing Beat

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Stol ikke på det de sier på et verksted...
Foreldrene mine fikk beskjed om å skifte hele tannstaget til ca 20k når det bare var å skifte en pakning... (Ikke Mazda da, men læll da....)

Disse verkstedstripene i Pondus er ikke såå langt i fra virkeligheten...

Hvordan tok RB filtret kvelden på LMMåleren din ??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

i følge mazda var det skitt og lort som hadde sneket seg igjenom filteret som hadde tatt knekken på det. De hadde sett at det var litt lortete. Er ikke alle bilene som takler å ha Konfilter er jeg blitt fortalt. Og effektøkningen skal ikke være så stor. Har pratet med min bror som sev har byttet tilbake til originale boksen med innsatsfilter istedet. Spes på vinteren er det bedre med boks. snakket med noen som har litt peil og de kunne bekrefte det samme. Mazda sa vel det samme, men de mente at luftmengdemåleren da hadde tatt kvelden pga luftfilteret, men det som er litt merkelig er at den funka kanonbra før jeg tok over bilen. Men men... Ny måler er på veil så bilen er klar iløpet av uken, og kommer ned til meg her i Molde :)
Tar en måler fra en NB 1,6L som Thaulow har stående.
Last edited by m1chael on 25 Sep 2004, 19:11, edited 1 time in total.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

er endel biler som ikke er så glad i åpene filter.. blandt annen vag sin 1.8T motorer .. de går dem i stykker til stadighet(også ved chiptrim)..

min mx5 har gått 10k km med Kn filter uten noe problem(utenom at det har blitt vått ved vask)..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Har kjørt med RB-filteret siden torsdag, og jeg tror det må ha "gått seg til". Lyden er mer normal nå. Det kan virke som det var noen vibrasjoner som laga mye av Amazon-lyden. Bråk og ytelse står mer i forhold til hverandre nå. Og jeg kan ikke si jeg har mista effekt heller.
Det jeg hvertfall har oppnådd er mange "tilbud" om å kjøre om kapp. Kommer stadig en eller annen luring med waste-gate opp på bakfangeren og poffer og herjer :roll: Sorry, Jessheim-rånere, men jeg kjører ikke dragracing...
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

m1chael wrote:i følge mazda var det skitt og lort som hadde sneket seg igjenom filteret som hadde tatt knekken på det...
K&N/RB-filtrene er satt inn med olje, som har en tendens til å sakte fordampe og bli dratt inn videre i innsuget. Ikke noe problem for en 1,6L luftmengdemåler med spjeldsensor. Saken med en 1,8L luftmengdemåler blir en litt annen iom. at denne bruker ett annet prinsipp. Her brukes en varmetråd i kombinasjon med en temperaturføler. Lite luft forbi tråden=lite temperaturfall, mye luft forbi=høyere temperaturfall. Oljen fra filteret kan samle seg på tråden og gi feilavlesninger. Flere på forumet til miata.net har vært ut for dette, løsningen er å rense måleren innvendig med en eller annen avfettingsløsning.

Om dette funker i ditt tilfelle kan du jo finne ut selv. :)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

hmm... får en måler som har stått på en 99 NB nå snart, men siden jeg skal sette på plass den originale boksen med KN innsatsfilter istedet, så trenger jeg vel ikke bekymre meg for det noe mere :)
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Post Reply