Page 21 of 65

Posted: 16 Nov 2008, 18:20
by Rudolf
DON`T DO THIS AT HOME ! Del 2

Problemstilling:
- Kan man pulverlakkere bildeler med foringer og gummimansjetter ?

Fakta:
- Pulverlakkering medfører baking i ovn med ca. 200 grader i ca. 20 minutter.

Forsøk:
- Baking av testdel (en jeg har i reserve) i komfyr med 225 grader i en halv time (sikkerhetsmargin)

Ulempe:
- Det lukter Pizza av bildelen etterpå :shock:

Baking:

Image

Etter baking:

Image

Image

Ja dette ser jo lovende ut ....
Men utseende kan lyve :shock:

Jeg monterte bærearmen tilbake i forstillinga på bilen (festet med riktig moment) slik at foringen tok hele vri-belastningen.
Så bøyde jeg bærearmen.
Foringen ga svært lite vridnings-motstand, den hadde mistet egenskapene.

Konklusjon: Gummiforinger tåler IKKE pulverlakkering.

(Lakkereren påsto at det ville gå bra med gummiforinger, men ikke med polyforinger.)

Konklusjon 2: Stol ikke alltid på fagfolk.

Jeg er glad for at jeg ikke ødela alle foringene mine :)

Erik

Posted: 16 Nov 2008, 20:23
by Larserik
Hehe, jeg beundrer din innsats, Erik!

Her skal ingenting være uprøvd, for å få Leopold i topp stand!

Posted: 16 Nov 2008, 20:28
by Rudolf
Larserik wrote:Hehe, jeg beundrer din innsats, Erik!

Her skal ingenting være uprøvd, for å få Leopold i topp stand!
Takk takk :)

Men, jeg er glad for at det var en reservedel.
Den pizzalukta er ikke til å holde ut .....

Erik

Posted: 16 Nov 2008, 20:47
by Rudolf
Nyskjerrig ....

Nytt diff-hus er på vei fra en venn i nøden (phatphuck), men jeg klarte ikke å vente :roll:
Sånn ser en VLSD (Viscous Limited Slip Differential) ut inni :
Ser bra ut.

Image

Så kom Nico på besøk fra Sarpsborg.
Kalesjen fra Mr-BRG ble demontert på halvannen time (med jugepauser).
Og vips, så var en strøken kalesjeramme klar for Leopold.

Image

Litt fjærteori :
Så at noen snakket om alder på fjærer i en salgsannonse.
I følge teorien, så spiller det liten rolle.
Her er et bilde av "fjærsamlingen" min
Bakfjærene, til høyre, har jeg skrevet om før (de er av foskjellig type).
Forfjærene, til venstre, er alle orginalfjærer.
Legg merke til lengden på de, de er like.

Image

De nærmeste har kjørt 250.000 km (Leopold)
De neste har kjørt 120.000 km (Rudolf)
De bakerste har kjørt 80.000 km (?) (Mr-BRG sin bil)

Erik

Posted: 17 Nov 2008, 16:56
by DrHolm
fjærer (uttales fjører der jeg kommer fra) har en "best före" dato,
men hvor det står aner jeg ikke. :wink:

morro å se dem ved siden av hverandre, så etter hvor langt dem er brukt.
med andre ord, fjører er ferskvare og bør ikke oppbevares lenge ved brutt embalasje. monteres umidelbart, og behandles med omhu.

doc.

Posted: 17 Nov 2008, 18:19
by Rudolf
DrHolm wrote:fjærer (uttales fjører der jeg kommer fra) har en "best före" dato,
men hvor det står aner jeg ikke. :wink:

morro å se dem ved siden av hverandre, så etter hvor langt dem er brukt.
med andre ord, fjører er ferskvare og bør ikke oppbevares lenge ved brutt embalasje. monteres umidelbart, og behandles med omhu.

doc.
Som vanlig .....
Gode råd fra legestanden.

"behandles med omhu" du lissom.
Grisekjører :wink:

Erik

Posted: 19 Nov 2008, 23:35
by Rudolf
0-hester !

Så tok jeg en liten Oppistov ....

Tok med girkassa i samme slengen.
Hele klumpen veier vistnok omkring 200 kg.

Image

Her ble de veldig tomt gitt....

Image

Fantastisk å kunne komme til maskineriet på denne måten.

Image
Image

Så tok jeg den andre visdomstanna og da ble det luftig i fronten gitt.
(Jeg kan løfte bilen foran, .....lille meg :roll: )

Image

Kompressor til aircondition lot jeg være.

Image

Her er et pussig bilde av en MX5, utsikt bakover der drivverket har vært.

Image

Da er det bare å fikse tingene å skru sammen igjen :shock:

Erik

Posted: 20 Nov 2008, 00:13
by Pelle
Leopold ser jo veldig bra ut under.
Hvordan er kanalene og innerskjermene?

Posted: 20 Nov 2008, 00:43
by Rudolf
Pelle wrote:Leopold ser jo veldig bra ut under.
Hvordan er kanalene og innerskjermene?
Bilen så j****g ut under !
Men er egentlig helt fin.

Understellsdeler er brune av overflaterust, men ingen gravrust.
Kanaler, innerskjermer og hele karroseriet er i finfin stand.
Jeg har ikke sett spor av rust noe sted på karroseriet.
Godt eksempel på at førsteinntrykket kan lyve :P

Erik

Posted: 20 Nov 2008, 08:36
by Fred
Rudolf wrote: Bilen så j****g ut under !
Men er egentlig helt fin.
Hehe. likte den.. nesten motsigelser...

Posted: 20 Nov 2008, 10:32
by ATL
Har du sett denne Erik?
Om en blå Miata, restaurert med LE interiør. (En fin beskrivelse av arbeidet på side 2)

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=307653

Anders

Posted: 20 Nov 2008, 17:28
by Rudolf
ATL wrote:Har du sett denne Erik?
Om en blå Miata, restaurert med LE interiør. (En fin beskrivelse av arbeidet på side 2)

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=307653

Anders
Kjente meg igjen på endel punkter der ja :)
Men er enig i mange av innleggene om at fargekombinasjonen ikke er helt heldig.

Men hvitt og rødt er stilig !

Image

Denne har jo noen fine felger også da ....
(15" BBS-er som er maken til de som er på vei til meg fra USA)

Jeg synes kalasjefargen er kjempeflott.
Kommer nok til å gå for den på Leopold (selv om det avviker fra det orginale) :roll:

Erik

Posted: 20 Nov 2008, 18:42
by ATL
Rød kalesje blir råfint!!
Og enig at hvit bil (med rødt interiør?) hadde vært lekkert.

For ikke å snakke om 15 BBS... Så noen til salgs nå for 275$ pr.stk.
Hadde jeg ikke hatt de jeg har så...

Posted: 20 Nov 2008, 18:53
by mussa
Den blå har ikke orginale LE seter, men rødt skinnsetetrekk over 97-> seter? Rødt og blått matcher dårlig synes jeg, men lakkerer han den svart eller hvit så kan det bli pent!
Fy flate det går unna i dette prosjektet ditt Erik! Husk at det er en lang vinter.. :)

Posted: 20 Nov 2008, 21:30
by Vegard
En annen bil med LE interiør. Ikke helt orginalt, men hvertfall veldig gjennomført.

Image

www.phatmiata.com