Page 23 of 75

Re: Beverly

Posted: 24 Apr 2010, 00:03
by 2re
Gikk han rundt med seksløper´n sånn? :roll: :) Artig type vil jeg tro...

Posted: 24 Apr 2010, 00:23
by Rudolf
2re wrote:Gikk han rundt med seksløper´n sånn? :roll: :) Artig type vil jeg tro...
Ikke bare han .....

Image

Ja Tom er en kunnskapsrik, morsom og snill kar.
Jeg er veldig glad for å ha blitt kjent med han.

Erik

Re: Beverly

Posted: 24 Apr 2010, 00:29
by Kolbotn
Kompressor var ingen overraskelse etter all praten på gardermoen i fjor, men at du skulle gå coldside hadde jeg ikke forventa, gleder meg virkelig til å høre mer om dette:D

Re: Beverly

Posted: 24 Apr 2010, 00:33
by AOB
Dette er utrolig facinerende lesing Erik!

Du skriver veldig godt og holder nysgjerrigheten oppe :D

Virkelig morsomt at klubben har en som deg! Stå på! :D

Re: Beverly

Posted: 24 Apr 2010, 02:14
by caLitri
Dette begynner og bli veldig veldig spennende Erik.
Du skal definitivt ha masse cred for og gjøre ting skikkelig i alle fall :D

Lykke til videre i bygget. gleder meg til og se fortsettelsen.

Re: Beverly

Posted: 24 Apr 2010, 09:42
by Ove N
Morsom lesing.. Blir gøy å se damen med litt mere krefter ja :P

Re: Beverly

Posted: 24 Apr 2010, 10:27
by DrHolm
Gromt! 8)

Re: Beverly

Posted: 24 Apr 2010, 10:28
by Pelle
Så ja, nå har bobla sprukket :shock:
Trodde dette var super undercover stuff :wink:

Re: Beverly

Posted: 24 Apr 2010, 11:43
by Stehu
som om jeg ikke hadde mistanker om noen slikt?! Turbo og kompressor er omtrent samme greia ;) Blir veldig artig å se bilen din!

Re: Beverly

Posted: 24 Apr 2010, 21:06
by Agility
Wild Bill-Erik.... :D

Der detonerte bomba ja, artig at jeg så dette under montering allerede for et par uker siden... :lol:
Skal bli artig å se og høre nå når du har fått fyr på primusen... :wink:

Posted: 24 Apr 2010, 22:15
by Rudolf
Stehu wrote:.....
Turbo og kompressor er omtrent samme greia ;)
:shock:

Erik

Posted: 24 Apr 2010, 23:15
by Rudolf
Senking

Kjekt med coilovers ....

Sånn så Beverly ut kl. 15.00 i dag.

Image

Og en halv time senere var hun sånn (foran):
Jeg senket til 12 1/2" foran og 12 3/4" bak (høyde fra hjulsenter til skjermkant).

Image

Jeg valgte å "prøvesenke" bilen på et par klosser for å se at alt ble riktig.
(at ingenting tar borti hverandre, alle bolter går klar osv.)

Image

Legg merke til at styrestaget fremdeles er parallel med nedre bærearm, selv om jeg har senket til 12 1/2" foran.
Dette er på grunn av de spesielle endeleddene på R-package.

Siden det er så fort gjort å endre høyden, så ble det tid til litt annet også :wink:
Beverly har den kjekke vindusbeskytteren for plastvindu til kalesjen.

Image

Men kalesjetrekk manglet hun, så der ble første "delen" fra Donor-bilen hentet.
Hel og fin.

Image

De stygge store solskjermene ble skiftet til folde-skjermer.
Siden jeg er i gang med å bygge en Eunos, så er de hentet derfra og all teksten er på Japansk 8)

Image

Så var det ut på prøvetur igjen, med måleutstyr rigget på plass.

Image

Beverly ble ikke vondere å kjøre etter senkingen :)
Etter en vask, var det tid for litt skrytebilder.

Image

Image

Image

Erik

Posted: 24 Apr 2010, 23:59
by Rudolf
Ekstrautstyr

Da er det vel på tide å fortelle litt om ekstrautstyret jeg har installert i Beverly.
Men før installasjonen var det nødvendig med litt forberedelser.
Bensindyser, bensinpumpe, oljetrykkmåler og flytting av vindusspylertank har jeg allerede fortalt om.

Men det var mere som måtte ut .....

Image

Dette blir lagret pent i en eske, hvis jeg skulle få bruk for det senere en gang.

Her er vidunderet som erstatter alt krimskramset som er fjernet:

Image

Eaton M62 Coldside kompressor med bensinkjøling.
En ny innsugsmanifold erstatter den opprinnelige.
Kompressoren er montert på toppen av den nye innsugsmanifolden.
Også det originale spjeldhuset er erstattet.

Masse sensorer, ventiler, vakumsystemer, solenoider, kjølesystemer og slanger måtte flyttes over til det nye opplegget.
En femte bensindyse er montert inn i den nye manifolden og brukes til å kjøle ned den komprimerte lufta.

Som styring bruker jeg to PowerCard-Pro og har foreløpig instrumentert med Innovate LC-1 bredbånds lambda og trykkmåler.

Image

Kompressoren drives av en separat drivreim som kan hektes av (og på) på få sekunder.
Her brukes en pipenøkkelskralle til å vri trykkhjulet til siden slik at reima kan demonteres.

Image

Uten reima går motoren akkurat som "stock", og det er jo sånn den kjøres når jeg ikke er på bane.

Image

Siden jeg flyttet vindusspylertanken og ekspansjonstanken, så fikk jeg plassert innsuget på høyre side i motorrommet.
Dette var en ny løsning for FFS, så de har valgt å legge min løsning som "sticky" på forumet sitt:
http://www.fastforwardsuperchargers.com ... php?t=1953

Jeg har to varianter av remhjul til kompressoren, og har naturlig nok startet med det minste.
Kittet som er installert har blitt svært grundig testet av FFS (over 200 dynotester).
Det minste remhjulet vil gi ca. 190Hk på bakhjulene (det største vil gi mer).

Nå driver jeg å tester, og alt spiller svært så bra 8)

Erik

Posted: 25 Apr 2010, 22:09
by Rudolf
Småjusteringer

Bompengebrikken måtte på plass

Image

Som vanlig (på mine biler) ble den festet under instrumentdekselet.
Usynlig, men veldig funksjonellt.

I dag ble det stort sett kjøring ......
Diverse ting ble finjustert og gliset mitt blir etter hvert så stort at jeg er redd hodet snart faller av.
:D

Så etter at alle målinger viser perfekte verdier, var det bare å sko om bilen.
Det er fremdeles litt igjen på Yokohama-slicksene fra i fjor.

Image

Da kan jeg ikke se noen grunn for ikke å troppe opp på Rudskogen i morgen.
Så får jeg endelig prøve hvordan det er med reima montert :wink:

Erik

Re: Beverly

Posted: 25 Apr 2010, 22:39
by Ove N
Image

Utrolig vakkert ble det!
Pen, ryddig, og sikkert nok med krefter!