
Leopold 1993-LE
Moderator: Styremedlemmer
Jeg har en haug med lettere brukte 2004 mod foringer liggende om du fortsatt skal ha de (og kommer og henter de). 2 av de er kliss nye da de fulgte med en bærebro jeg ikke har montert enda.
De var tidligere sortert men under en ryddeskjau fra de jeg leier med ble de rasket opp i en pose. Du må derfor selv identifisere de via nummeret på siden hvor de skal være. Noen ser helt like ut men har forskjellig durometer avhengig om av plassering.
De var tidligere sortert men under en ryddeskjau fra de jeg leier med ble de rasket opp i en pose. Du må derfor selv identifisere de via nummeret på siden hvor de skal være. Noen ser helt like ut men har forskjellig durometer avhengig om av plassering.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Veldig bra Arild
Jeg sender deg en PM
Jeg har fått "litt" respekt for mastodonten av ei presse jeg disponerer,
men jeg skal forsøke uten å ødelegge hele bilen ....
Erik

Jeg sender deg en PM
Jeg har fått "litt" respekt for mastodonten av ei presse jeg disponerer,
men jeg skal forsøke uten å ødelegge hele bilen ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Bilstein
Apropos foringer så har jeg skaffet nye (røde selvfølgelig) til Bilstein-demperene mine.
Disse er nå klar for dynotesting og evt. overhaling.

Firmaet Esp1tech http://www.esp1tech.com/ i Oslo har gått til innkjøp av nytt dynotesteutstyr.
Mine Bilstein-dempere skal i "benken" på nyåret.
Da får jeg se om de følger karakteristikken som jeg ønsker eller om de må overhales.
Time will show .....
Erik
Apropos foringer så har jeg skaffet nye (røde selvfølgelig) til Bilstein-demperene mine.
Disse er nå klar for dynotesting og evt. overhaling.
Firmaet Esp1tech http://www.esp1tech.com/ i Oslo har gått til innkjøp av nytt dynotesteutstyr.
Mine Bilstein-dempere skal i "benken" på nyåret.
Da får jeg se om de følger karakteristikken som jeg ønsker eller om de må overhales.
Time will show .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Vannets mystiske veier .....
Mange lurer på hvordan vannet renner fra kalesjen og ned på bakken i en MX5.
Vi har hørt om Rainrail, kanaler, skjulte rør, tette kanaler, staking osv.
Rainrail er "takrenna" som sitter i bakkant av kalesjen, nede i sprekken mellom kalesjen og bagasjerommet.
Som alle takrenner har Rainrailen et utløp, eller rettere sagt to.
På hver side ved toppfeste for sikkerhetsbeltene renner vannet ned i et "kar".
Dette "karet" har et rør i enden som går gjennom karrosseriet og ut under bilen rett foran bakhjulet.
Her er noen bilder:
I dette hullet pleier "karet" å være plassert, men på dette bildet er det fjernet.
Man ser hullet der slangen fører vannet gjennom karrosseriet og ut under bilen:
(Bildet kan være litt forvirrende fordi her er kalesjen og mye annet fjernet, pleier å være mye "greier" i dette området her)

Her er "karet" med rør plukket ut av bilen:

Røret har en liten ventil i enden som skal hindre skitt i å sprute opp i røret fra undersiden:

Her er røret på plass, og sånn ser det ut der det kommer ut rett foran bakhjulet:

Hvis røret er tett så flommer vannet over i "karet".
Da vil det renne ned i hullet på yttersiden av slangen og samle seg i kanalen under og bak døra.
Det er i dette området bilene våre er mest utsatt for rust.
Så hva er meldingen her ?
Jo, hold rørene åpne !!!
Bruk en "lang tynn ting" (Ledning, ståltråd el.l.) og sørg for at det er fri passasje gjennom røret.
Som du ser av det første bildet.
Røret er rett ved siden av toppfeste for sikkerhetsbeltet.
Akkurat der ja !!
Erik
Mange lurer på hvordan vannet renner fra kalesjen og ned på bakken i en MX5.
Vi har hørt om Rainrail, kanaler, skjulte rør, tette kanaler, staking osv.
Rainrail er "takrenna" som sitter i bakkant av kalesjen, nede i sprekken mellom kalesjen og bagasjerommet.
Som alle takrenner har Rainrailen et utløp, eller rettere sagt to.
På hver side ved toppfeste for sikkerhetsbeltene renner vannet ned i et "kar".
Dette "karet" har et rør i enden som går gjennom karrosseriet og ut under bilen rett foran bakhjulet.
Her er noen bilder:
I dette hullet pleier "karet" å være plassert, men på dette bildet er det fjernet.
Man ser hullet der slangen fører vannet gjennom karrosseriet og ut under bilen:
(Bildet kan være litt forvirrende fordi her er kalesjen og mye annet fjernet, pleier å være mye "greier" i dette området her)
Her er "karet" med rør plukket ut av bilen:
Røret har en liten ventil i enden som skal hindre skitt i å sprute opp i røret fra undersiden:
Her er røret på plass, og sånn ser det ut der det kommer ut rett foran bakhjulet:
Hvis røret er tett så flommer vannet over i "karet".
Da vil det renne ned i hullet på yttersiden av slangen og samle seg i kanalen under og bak døra.
Det er i dette området bilene våre er mest utsatt for rust.
Så hva er meldingen her ?
Jo, hold rørene åpne !!!
Bruk en "lang tynn ting" (Ledning, ståltråd el.l.) og sørg for at det er fri passasje gjennom røret.
Som du ser av det første bildet.
Røret er rett ved siden av toppfeste for sikkerhetsbeltet.
Akkurat der ja !!
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
God idè ....Steinar wrote:Undertegnede har "brukt" trykkluft for å holde disse åpne.
Funker utmerket. Høyre hånd på trykkluftpistolen som stikkes ned i slangen, venstre hånd under bilen for å kjenne at trykklufta "kommer" ut.
Steinar
(for de som har tillgang til trykkluft)
Jeg merket meg at slangen satt litt løst montert i "karet".
Så man må passe på at ikke slangen sklir ut av festet sitt.
I så fall vil vannet renne ned i kanalen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Sist jeg var inne å så på prosjektet ditt, var du kommet til side 12, nå noen måneder senere er det kommet til 12 nye sider og bilen er fult demontert og såvidt påbegynt oppbygget igjen. Må si meg imponert over tempoet og grundigheten. Moro og lese om en så veldokumentert prosess, med mange nyttige tips å notere seg for egen del.
Gleder meg til fortsettelsen og til å se det endelige resultatet til sommeren.
Stå på!
Gleder meg til fortsettelsen og til å se det endelige resultatet til sommeren.
Stå på!
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Juleknask ...
I dag fikk jeg tilbake litt plukk som jeg kan leke med i jula ....


Diffen og girkassa er ikke lakkert hvit.
Det er bare aluminiumen som ser sånn ut når den er sandblåst.
PPF (Power Plant Frame) er pulverlakkert i fargen Maroon.
Dette er for å glede alle som havner under bilen.
Frivillig eller ufrivillig.
Erik
I dag fikk jeg tilbake litt plukk som jeg kan leke med i jula ....
Diffen og girkassa er ikke lakkert hvit.
Det er bare aluminiumen som ser sånn ut når den er sandblåst.
PPF (Power Plant Frame) er pulverlakkert i fargen Maroon.
Dette er for å glede alle som havner under bilen.
Frivillig eller ufrivillig.

Erik
Last edited by Rudolf on 19 Dec 2008, 21:59, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Begynner snart å lure på om du er galen, steike for ett pågangsmot,.
dette må bli bra dette jo,,

Last edited by Miatapowers on 19 Dec 2008, 23:18, edited 1 time in total.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Du har akkurat de samme deleneLarserik wrote:Meget pent.
Kunne godt tenkt med de delene der

Dette her er jo snusfornuftig i forhold til endel andre "prosjekter" jeg er involvert i .....StianOppistov wrote:Begynner snart å lure på om du er galen, steike for ett pågangsmot,.dette må bli bra dette jo,,

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Hei Leopold

Lov å spørre om ett
nærbilde av diffen?
Skulle absolutt gjort noe tilsvarende med min bil, Pulver eller vanlig lakk på den diff?

Lov å spørre om ett

Skulle absolutt gjort noe tilsvarende med min bil, Pulver eller vanlig lakk på den diff?
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)