Page 25 of 152
Posted: 22 May 2008, 19:59
by RonnyG
Monterte du resonansboksen?. Har lest på nettet at denne hjelper på med å holde stabil tomgang (og at du mister urlite moment/effekt dersom denne ikke er montert). Grunnen til at jeg spør er at på mitt JR CAI har ikke bendet inn til inntaket grenrør for å montere denne boksen. Har vurdert om jeg skal modde bendet slik at jeg får montert resonansboksen men har ikke tatt meg tid til dette enda...
Posted: 22 May 2008, 20:11
by mrinzane
RonnyG wrote:Monterte du resonansboksen?. Har lest på nettet at denne hjelper på med å holde stabil tomgang (og at du mister urlite moment/effekt dersom denne ikke er montert). Grunnen til at jeg spør er at på mitt JR CAI har ikke bendet inn til inntaket grenrør for å montere denne boksen. Har vurdert om jeg skal modde bendet slik at jeg får montert resonansboksen men har ikke tatt meg tid til dette enda...
Mener resonansboksen er der for å vær en "luftreserve" pga. innsuget er 400meter langt. Men når du da halverer å vel så det innsuget så skulle vel ikke det by på noe problem.
Posted: 22 May 2008, 20:26
by Vidar
mrinzane wrote:RonnyG wrote:Monterte du resonansboksen?. Har lest på nettet at denne hjelper på med å holde stabil tomgang (og at du mister urlite moment/effekt dersom denne ikke er montert). Grunnen til at jeg spør er at på mitt JR CAI har ikke bendet inn til inntaket grenrør for å montere denne boksen. Har vurdert om jeg skal modde bendet slik at jeg får montert resonansboksen men har ikke tatt meg tid til dette enda...
Mener resonansboksen er der for å vær en "luftreserve" pga. innsuget er 400meter langt. Men når du da halverer å vel så det innsuget så skulle vel ikke det by på noe problem.
Resonansboksen er der for å gi en jevnere moment/hk kurve. uten boksen får du ett lite hakk ned midt i kurven..
Posted: 22 May 2008, 21:26
by Rudolf
RonnyG wrote:Monterte du resonansboksen?. Har lest på nettet at denne hjelper på med å holde stabil tomgang (og at du mister urlite moment/effekt dersom denne ikke er montert). Grunnen til at jeg spør er at på mitt JR CAI har ikke bendet inn til inntaket grenrør for å montere denne boksen. Har vurdert om jeg skal modde bendet slik at jeg får montert resonansboksen men har ikke tatt meg tid til dette enda...
Nei, jeg monterte uten.
Har ingen problem med ustabil tomgang jeg.
Det var ingen opsjon for å montere resonansboksen.
Ville vært fint med en link til der du hadde lest om dette.
Vidar wrote:
Resonansboksen er der for å gi en jevnere moment/hk kurve. uten boksen får du ett lite hakk ned midt i kurven..
Husker du hvor hakket i kurven var (hvilket turtall) ?
Erik
Posted: 22 May 2008, 21:51
by mrinzane
Det står om den moment kurve dumpen her feks.
http://autospeed.com/cms/A_0892/article.html
4000rpm.
Posted: 22 May 2008, 22:02
by mrinzane
Vidar wrote:mrinzane wrote:RonnyG wrote:Monterte du resonansboksen?. Har lest på nettet at denne hjelper på med å holde stabil tomgang (og at du mister urlite moment/effekt dersom denne ikke er montert). Grunnen til at jeg spør er at på mitt JR CAI har ikke bendet inn til inntaket grenrør for å montere denne boksen. Har vurdert om jeg skal modde bendet slik at jeg får montert resonansboksen men har ikke tatt meg tid til dette enda...
Mener resonansboksen er der for å vær en "luftreserve" pga. innsuget er 400meter langt. Men når du da halverer å vel så det innsuget så skulle vel ikke det by på noe problem.
Resonansboksen er der for å gi en jevnere moment/hk kurve. uten boksen får du ett lite hakk ned midt i kurven..
Går for det samme som jeg nevnte, en luft reserve som kan levere ved den 4000rpm dumpen. Regner med det dumper moment kurven pga. turbulens som oppstår i innsuget. Dette innbiller jeg meg blir et mindre problem med så mye kortere innsug.
Posted: 22 May 2008, 22:28
by Rudolf
Jeg missforsto
Jeg trodde det oppsto en dump i kurven MED CAI.
De moment/hk kurvene jeg har sett ETTER at CAI var installert tyder ikke på noe problem med dette.
(Kjenner ikke noe på bilen heller)
Heller ikke noe problem med tomgang.
Litt høyere, men helt stabil.
Erik
Posted: 22 May 2008, 22:51
by Rudolf
mrinzane wrote:
Mener resonansboksen er der for å vær en "luftreserve" pga. innsuget er 400meter langt. Men når du da halverer å vel så det innsuget så skulle vel ikke det by på noe problem.
Ikke 400m, men 100 sånn ca. !
Det er ikke småtteri som blir plukka ut.
Er nok mindre enn en fjerdedel igjen.
Tenk på vektreduksjonen da folkens ....
Erik
Posted: 22 May 2008, 22:53
by mrinzane
Er så DEILIG å få vekk det skrammelet der, får så god plass ved eksos

Posted: 28 May 2008, 17:14
by Rudolf
Loff eller baguette ?
Før:
Etter:
Litt mer diskret.
Men det passer jo bra siden jeg er så beskjeden
(Men lyden er like fin ...)
Erik
P.S, Vektreduksjon også, så nå går Rudolf enda fortere (om mulig).
Posted: 28 May 2008, 17:39
by Miatapowers
Ble faktisk penere med den siste, har selv vurdert en slik mod, men pga eg har dual så vet eg ikke om det blir så pent,
Posted: 28 May 2008, 18:53
by Hauk
Mye bedre! Jeg skal gjøre samme greia (vi har begge simons, ikke sant?) men har ikke kommet så langt. Tenkte jeg bare skulle dra innom f.eks Svendsen eksos en dag - så de hadde flust med endestykker liggende.
Hvor endte du opp med å handle? (Om ikke annet for å unngå å kopiere deg.

) Fortsatt festet med slangeklemmer?
Posted: 28 May 2008, 21:28
by DrHolm
se der ja! flink gutt
MYE bedre.
Posted: 28 May 2008, 23:08
by Rudolf
Hauk wrote:Mye bedre! Jeg skal gjøre samme greia (vi har begge simons, ikke sant?) men har ikke kommet så langt. Tenkte jeg bare skulle dra innom f.eks Svendsen eksos en dag - så de hadde flust med endestykker liggende.
Hvor endte du opp med å handle? (Om ikke annet for å unngå å kopiere deg.

) Fortsatt festet med slangeklemmer?
Dette er Simons ja.
Det er Svendsen eksos som har fikset ja.
Svendsen hadde endestykket liggende ja.
Det er IKKE festet med slangeklemmer nei.
Men
jeg har pekt hvor det skal kappes og sveises, så det blir vel ikke helt likt uansett
Erik
Posted: 02 Jun 2008, 09:23
by mojo-91
Dere som nevner at JR-CAI gir motoren en fetere lyd. Betyr dette at motoren høres dypere ut eller bare høyere (dvs mer bråk) ?
Har JR-Cai noe å si for lyden i eksosanlegget?