Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ove N wrote: Lov å spørre om ett :shock: nærbilde av diffen?
Skulle absolutt gjort noe tilsvarende med min bil, Pulver eller vanlig lakk på den diff?
Her er et forstørret bilde.

Image

Jeg har bare lakkert det som er av stål.
Pulverlakkering er bare gjort på deler som tåler sterk varme.
(Diff, gearkasse, og bærearmer med gummiforinger er ikke pulverlakkert)

Aluminiumsdeler er ikke lakkert.
Det betyr at diffen er sandblåst, maskert og delen som er av stål er lakkert.

Got it ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Seter

Seter blir slitt og det er en hærskare av firmaer som lager nye setetrekk til MX5/Miata.
Problemet er når man har noe så uvanlig som røde skinnseter.
Da er antall leverandører begrenset.

Det så en stund ut til at jeg kunne få tak i fabrikknye skinnseter fra Mazda.
Men det viste seg å være for godt til å være sant.
Så nå har jeg vært på søk etter gode salmakere som kan lage seter til meg.

Skinnet som sitter på setene mine nå er IKKE orginale.
De er laget av Classic Soft Trim i USA og er slettes ikke værst.
Men også de er slitt og de er ikke av topp kvalitet.

Image

De orginale setene er noe mørkere og har karakteristiske ovale perforeringer til nakkestøttehøytalerene.

Image

Katzkin er en aktuell leverandør, men de har en litt løsere passform.

Image

Så har vi de som ikke "fikser" riktig perforering, farge eller søm.

Image

Det firmaet som har levert de beste "aftermarket" setene ligger i Canada.
Northwest Automotive Leather laget et parti til medlemmene av 1993 Miata Limited Edition Owners Group for noen år tilbake.
De la ned mye arbeid i å få farget skinnet i riktig farge og å få god passform.
Problemet var at de ikke klarte å lage den riktige perforeringen i nakkestøttene.
Derfor ble alle ryggstykkene sendt til et medlem i klubben og han "hånd-punchet" hullene i alle setene :shock: .

Desverre lager ikke Northwest Automotive Leather disse setene lenger da det ble for komplisert (og dyrt).
(Vanskelig med innfarging av skinn etc.)

MEN, et medlem av klubben bestillte et sett ekstra (i tilfelle....).
Dette får jeg kjøpt av han sammen med et sett fabrikknye orginale røde gulvmatter med riktig (Miata) logo.

Hellet tar aldri slutt ser det ut til .... :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Ser ut som nord amerikanerne har tatt nordmannen under sine vinger...

Blir jo bare mere og mere gjennomført dette.

Har 93le registeret ett "forum" som er lukket?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vegard wrote:Ser ut som nord amerikanerne har tatt nordmannen under sine vinger...

Blir jo bare mere og mere gjennomført dette.

Har 93le registeret ett "forum" som er lukket?
93LE · 1993 Miata Limited Edition Owners Group har et forum:
http://autos.groups.yahoo.com/group/93LE/
og hjemmeside:
http://www.miata93le.com/

Forumet er lukket og totalt dominert av en masete nordmann ..... :roll:

Erik

P.S. Det må føyes til at to nordmenn (Fred og meg) har hjulpet dem med bl.a. servicemanual på MSSS-stereoen som er lastet ned til de som ønsket det.
Så det er gjensidighet heldigvis :)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Si ifra om de gamle setetrekkene dine skal selges.. jeg mener gis bort ;-)
De er helt sikkert bedre enn mine.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fred93LE wrote:Si ifra om de gamle setetrekkene dine skal selges.. jeg mener gis bort ;-)
De er helt sikkert bedre enn mine.
Da skal vi nok finne en ordning Fred.
De nye trekkene mine kommer ikke før i April.
(De befinner seg i Ohio og eieren tilbringer vinteren i Florida :roll: )
Men det er mulig at jeg kommer til å demontere mine trekk tidligere enn det ...

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Full Rulle ....

Lite skruing i julehelga (er så mye annet som skjer).
Men det allerede velutstyrte verkstedet har fått litt mere leketøy.

Image

Denne Bosch rulla er handlet inn i Danmark og ble fraktet "hjem" i romjula.
Kjekk sak som nå skal monteres og instrumenteres.
(Da får jeg endelig brukt fagområdet mitt på noe nyttig også :roll: )

Greit å kunne sjekke at bilen har de hestene som man tror .... :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Rudolf wrote:...Kjekk sak som nå skal monteres og instrumenteres.
(Da får jeg endelig brukt fagområdet mitt på noe nyttig også :roll: )
Gjerne si fra, så får jeg sett fagområdet mitt i praksis sånn rett før jeg skal ut i arbeid :oops:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

..da bestiller jeg en time nå jeg! :D
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvordan fungerer den ?
Er det en brems eller måler den kun på hvor raskt man klarer å endre farten på rullene ?
Måler den drivverkstap ? Jeg vet noen måler det til slutt ved å la motoren bremse rullene ned i fart.
Kompenserer den på lufttrykk og temp ?
Hvis dette fungerer så håper jeg det blir en MX-5 dynodag :)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

arildh wrote:Hvordan fungerer den ?
Er det en brems eller måler den kun på hvor raskt man klarer å endre farten på rullene ?
Måler den drivverkstap ? Jeg vet noen måler det til slutt ved å la motoren bremse rullene ned i fart.
Kompenserer den på lufttrykk og temp ?
Hvis dette fungerer så håper jeg det blir en MX-5 dynodag :)
Om den får ut ett eller annet form for HK data, så blir det vel MX5 dynodag uansett :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Det er nok mange som ønsker å benytte seg av en slik mulighet ja. Melder meg på den gruppen jeg også :D
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rulla er IKKE min :( bare så det er klart.
Men jeg skal som sagt bistå med oppkobling.

Så til spørsmålene:
arildh wrote:Hvordan fungerer den ?
Er det en brems eller måler den kun på hvor raskt man klarer å endre farten på rullene ?
Måler den drivverkstap ? Jeg vet noen måler det til slutt ved å la motoren bremse rullene ned i fart.
Kompenserer den på lufttrykk og temp ?
Hvis dette fungerer så håper jeg det blir en MX-5 dynodag :)
Sånn som den står nå, er den utstyrt med svinghjul og tachometer.
Tachometeret er koblet mot PC med diverse programvare for beregning.

Det er planer om å utstyre den med brems også.
Utfordringen her blir å beregne og måle bremsekraften.

Det er i tillegg en kraftig vifte for å kunne kjøle motoren.

Komer tilbake med mer info når jeg får studert den litt mer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Noen flere bilder.

Svinghjul :

Image

Tachometer :
Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Litt tekst om hvordan rulla fungerer :

"The BOSCH Chassis Dynamometer LPS 002 measures the dynamic wheel power and the power loss in the transmission, and displays the effective engine power (brake horsepower) directly as the sum of the two.

A test-roller set with a defined inertia effect (inertia flywheel) is driven and accelerated by the vehicle's driving wheels.

The power at the wheels can be determined from the acceleration of the Dynamometer mass with the engine running at wide-open throttle (WOT).

Upon reaching the measurement speed, the engine is disconnected from the remaining drive elements by declutching. The energy stored in the test-roller set now drives all the transmission elements with which the test rollers are in contact.

The power loss is determined from the deceleration resulting from the rolling resistance, and from the transmission and bearing resistance's.

Using the wheel power and the power loss, an electronic evaluation unit calculates the engine power at the clutch.

The evaluation circuitry measures the wheel power during acceleration and the power loss during deceleration.

In accordance with DIN 70020, the engine power is displayed at rated engine speed, referred to standard conditions of + 20C and an atmospheric pressure of 750 mm Hg (=1013 mbar), and with a permissible tolerance of + 5 %.

Non-standard atmospheric pressures and intake-air temperatures affect engine power, and must be taken into account during evaluation .

The test data required, "Engine power" and "Rated speed" are to be taken from the vehicle documents
."

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply