Bremser på 1.6l NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

Kolbotn wrote:Neida, du må ikke det Morten, bare vær obs på at ting kan skje og sørg for å prøve å ha marginene på din side... (sånn som er jobben vår som bilister)
Dette var forresten en uhyre underholdende diskusjon, er jo resultat av en salgsannonse for et datasprut:P
Hehe, ja ting tok fort en annen vending på den tråden.

Selvfølgelig må man gjøre det man kan for å ha marginene på sin side, men hvor går grensa? Bremser? Airbag? Bur? Bøyle? Hjelm? 3-6 punkts belte?
Alt dette fører til bedre marginer..

Å bytte ut mine allerede gode bremser med nye fordi det KANSKJE blir å skje noe en gang i tiden, i stedet for å oppgradere deler jeg har nytte av ser jeg ingen grunn til. Når behovet for bremsebytte er, så vil de selvfølgelig bli oppgradert, men akkurat nå er ikke behovet der. Jeg bruker mer tid i Oslo sentrum som råner enn på landeveien i aktiv kjøring.

Jeg kommer ikke til å kjøre hardt i høy fart med denne bilen før jeg har rollbar. Av alt i verden er det å rulle jeg frykter mest, så jeg tør ikke mer kjøring i høy fart før det er i boks.
Og btw.. å treffe elgen? Jeg tror faktisk man sitter så lavt at det ikke er no stress. Jeg er mer bekymret for mindre vilt, slik som rein eller dådyr.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
2re
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 704

Post by 2re »

Rådyr. Du mener rådyr. Dådyr finnes stort sett bare i dyreparker her i landet. Du skal ikke skifte bremser pga dådyr i hvertfall... :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

2re wrote:Rådyr. Du mener rådyr. Dådyr finnes stort sett bare i dyreparker her i landet. Du skal ikke skifte bremser pga dådyr i hvertfall... :wink:
Hvis du noen gang vil se umbracoen din igjen, så passer du munnen din! :P (Endelig kom jeg på å si at jeg putta den i lomma igjen etter jeg demonterte bagasjebrettet.)
Smått storvilt!
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
2re
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 704

Post by 2re »

Den er f... meg fra Los Angeles! :roll:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Post by Kjakan »

Med mer hk vil man garantert kjøre fortere og ha dertil større behov for bremsene. F.eks - der jeg klarer 140km/t med Miataen, der klarte jeg 190km/t med M5en. Man vil av gammel vane bruke de samme punktene til nedbremsing...
Dog skjønner jeg ikke hvorfor dere hyler så j****g om hvor svake alle delene til MX5en er. Originalbremsene er ikke kjempebra, men greie nok. Har enda ikke opplevd problemer på tross av mye grising...Samme med diffen, velting og elger. Dere høres ut som en gjeng med nevrotiske kjerringer når dere prater sånn.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Kjakan wrote:Med mer hk vil man garantert kjøre fortere og ha dertil større behov for bremsene. F.eks - der jeg klarer 140km/t med Miataen, der klarte jeg 190km/t med M5en. Man vil av gammel vane bruke de samme punktene til nedbremsing...
Dog skjønner jeg ikke hvorfor dere hyler så j****g om hvor svake alle delene til MX5en er. Originalbremsene er ikke kjempebra, men greie nok. Har enda ikke opplevd problemer på tross av mye grising...Samme med diffen, velting og elger. Dere høres ut som en gjeng med nevrotiske kjerringer når dere prater sånn.
Nettopp. Takk :P

Og jeg kjører "aldri" så fort..
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

Kjakan wrote:Med mer hk vil man garantert kjøre fortere og ha dertil større behov for bremsene. F.eks - der jeg klarer 140km/t med Miataen, der klarte jeg 190km/t med M5en. Man vil av gammel vane bruke de samme punktene til nedbremsing...
Elsk over den siste linken der altså! tror du gjorde rent bor her :D
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

bremser er veldig enkelt.. har man kraftige nok bremser til å rakle på ABS fra 200kmt, og hele veien ned. har man store nok bremser..
eneste fordelen med større bremser utover det.. er at de funker gjentatte ganger.. 200kmt med turbo eller org motor, vet ikkebremsene forskjell på..
nå har jeg ALDRI prøvd 1.6 bremsene i org stand, så skal ikke uttale meg om det. men feks 1.8 bremsene (ikke sport) er tydeligvis grommere enn 99% av folket her på forumet trenger.. utfra det jeg har sett arild gi dem av deng på bane, med turbo og bra rundetider..

1.8 bremsene er helt klart en enkel og billig upgrade den dagen man må bytte skiver osv uansett. absolutt å anbefale. men om loki har bra klosser på 1,6 bremsene er det ingen grunn til at de er uforsvarlige å kjøre rundt på gata med.

det er knapt en håndfull biler her på forumet som faktisk har bruk for feks fullt kit med wilwood bremser osv for å være bra. og det igjen, er kun for å få bremsene til å holde flere runder på bane. evnt bedre "feel" på pedalen..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Adrian
4200 RPM
4200 RPM

Post by Adrian »

Enig med Harald her, må ikke ha big brakes nødvendigvis for å ha god stoppkraft på veien.
Et sett sportklosser F/B og et par liter bremseveske får du for like under 2 lapper. Og pedalfølelsen blir litt bedre enn med org/blåkopi klosser.
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Moonlight wrote:Enig med Harald her, må ikke ha big brakes nødvendigvis for å ha god stoppkraft på veien.
Et sett sportklosser F/B og et par liter bremseveske får du for like under 2 lapper. Og pedalfølelsen blir litt bedre enn med org/blåkopi klosser.
Nå skal det også sies at originale mazda klosser kom utrolig langt opp på en test, masse av dem gode og coole navnene så havnet under disse originale i testen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Case closed then.

Eksos > Diff > Sprut > Clutch > Turbo > LSD > Bremser

Det blir rekkefølgen om jeg ikke kommer over røverkjøp :P