Page 4 of 14

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 03 Sep 2011, 17:29
by Stehu
Men turbokit gir 240 HK til samme prisen som skikkelig sugetrim :) Og du ender kanskje bare på 135 hk elns :)

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 03 Sep 2011, 23:11
by Tonny_B
Stehu wrote:Men turbokit gir 240 HK til samme prisen som skikkelig sugetrim :) Og du ender kanskje bare på 135 hk elns :)
Med utgangspkt i 1.6 så gjør jeg kansje det ja, men er usikker på hvilken motor jeg ender opp med enda. Regner med at det blir 1.8.
Når jeg først skal ut med orginalmotor, er det ganske så kjedelig å sette i en med samme volum - når alternativet er
mye bedre. Iallefall mtp litt trim.
Er ikke så himmla stor forskjell i pris fra USA heller.

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 06 Sep 2011, 14:34
by Tonny_B
En liten update mens jeg venter på å få tilbake bilen fra lakkering.

Kom en litt etterlengtet pakke på døra i dag :

Image

Image

Men veldig usikker på om jeg blir å montere nå før vinteren.

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 06 Sep 2011, 14:37
by Ørnbjørn
Lenge til vinteren enda, kjør på!

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 10 Sep 2011, 18:36
by Tonny_B
Fikk en hyggelig telefon fra lakkereren i går, om at bilen var ferdig rustsveiset og tecktylert.
Tok benene fatt i dag, å hentet gliset mitt .
Synes han har gjort veldig bra arbeid , og ga meg 10 års garanti på arbeidet :) (Noe som er veldig uvanlig på slikt arbeid ) men jeg takket selvfølgelig for det, med ett stort smil rundt munnen ..

Før
Image

Image

Image

Man ser det ikke på bildene, men det var så rustet fra skøyten på kanalene og bak til bakhjulet, at da lakkereren tok kniven og pirket, så var det som å skjære i smør. (Glemte selvfølgelig kameraet) hullet ble større og større. Så alt fra skøyten på kanalen - til bakhjulet er skiftet, samt ett stykke oppover bakskjermen.

Etter behandling :

Image

Image

Image

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 11 Sep 2011, 13:57
by LoKi
Hva kosta sveise-fiksinga?

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 11 Sep 2011, 14:08
by Tonny_B
LoKi wrote:Hva kosta sveise-fiksinga?
I utgangspunktet ble vi enige om 5-6.000.- men da rusta var mere omfattende, ble vi enige om 9.500.- pluss tecktyl.

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 12 Sep 2011, 22:58
by anton.g
Tonny_B wrote:
LoKi wrote:Hva kosta sveise-fiksinga?
I utgangspunktet ble vi enige om 5-6.000.- men da rusta var mere omfattende, ble vi enige om 9.500.- pluss tecktyl.
Rustsveisinng er dyrt, men tydelig at han som har gjort jobben, vet hva han gjør.
Med 10-års garanti på rustsveising, da vet du hva du gjør og bra etterbehandling av jobben.

Ikke noe problem å sveise inn noen plater, det er hva som blir gjort etterpå som garanterer for at rusta ikke kommer tilbake.
Pen bil forresten........

anser

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 12 Sep 2011, 23:15
by midget77
Ser flott ut. Gratulerer.

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 12 Sep 2011, 23:59
by Tonny_B
Lakkereren skulle egentlig ha gått av med pensjon for 1 år siden, å har holdt på i 34 år som lakkerer.
Fikk en billigere pris ved Vevang Antirust (40 min unna her) men valgte den mere erfarende framfor billigere pris, og med tanke på Garantien jeg fikk med på kjøpet, så synes jeg heller ikke prisen var noe å utsette på. Nå ser bilen såppas bra ut i lakken ellers også, så den planlagte hellakkeringa til sommeren utgår - og kronasjene blir brukt til understell og motorrelaterte ting :D

Takker dere begge for hyggelige komplemang :)
Gleder meg til å teste Hardtopp neste mnd, håper det blir litt mindre støy i cupeen .

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 19 Sep 2011, 17:27
by Tonny_B
Monterte 3 coilovers i dag.
Og greide å knekke den ene bolten på opphengskula på den nedre bærebroa.
Image
Kan man kjøre med bilen når bolten er borte/knekt? eller bør jeg vente til jeg får tak i ny?

Slik ser den ut nå : Ganske så usynkronisert høyde på demperene :P Blir å stille de inn i rett høyde når jeg har fått på alle
coiloversene. (Har igjen pasasjersiden forran)
Image

Image

Image

Image

Blir å legge meg ca en cm lavere enn det er forran nå. :)

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 19 Sep 2011, 17:46
by Ørnbjørn
Er det V-maxx fra Flyin' Miata eller vanlige V-maxx?

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 19 Sep 2011, 18:34
by Tonny_B
Ørnbjørn wrote:Er det V-maxx fra Flyin' Miata eller vanlige V-maxx?
Er vanlige V-Maxx bestilt fra ebay.de

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 20 Sep 2011, 18:28
by Tonny_B
Fikk montert den siste coiloversen i dag, samt stilt inn rett høyde på alle demperene.

Ble ei erfaring klokere under skruingen. På førersiden skrudde jeg av nedre opphengskule forran for å få ut demperen. Noe som
resulterte i knekt bolt (Bolten ved demperen) Så på pasasjersiden fikk jeg ett godt råd fra Anton. Nemmelig å skru av øvre bærebro istedenfor, så slipper man knekte bolter :

Bolten på øvre bærebru:
Image

Løsne demper i underkant , samt bolt til krenkestag/stabstag:
Image

Og 2 bolter ved topmount - så er demperen løs:
Image


Stilte også inn riktig høyde på bilen :
Image

Image

Image

Så da er det bare å vente på ny opphengskule på førersiden som er på vei fra Anton :)

Re: Den sorte ravn (96)

Posted: 20 Sep 2011, 18:54
by anton.g
Bak ser det veldig bra ut. :D
Opphengskula gikk i posten i dag formiddag, så forhåpentligvis har du den allerede torsdag.

Med det samme du holder på under der, så spray på rustløser på justerbolter, både fram og bak, letter jobben med 4-hjulskontrollen.
Minsker også sjansen til å knekke de boltene også.

Blir artig å se ferdig senka og justert.
Er det 15 eller 16" felger du kjører med ?

anser