Lyspæra.....

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

Krise!! nr.2
klarte så klart å helle blinklysolja i spyleveskedunken. noe som førte til at frontruta rett og slett blender meg... den berømte viskositeten gjør også det umulig å få av. noen som har no de- blinklysolje dem kan anbefalle?
evt. no blinklysolje- rens??
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

DrHolm wrote:Krise!! nr.2
klarte så klart å helle blinklysolja i spyleveskedunken. noe som førte til at frontruta rett og slett blender meg... den berømte viskositeten gjør også det umulig å få av. noen som har no de- blinklysolje dem kan anbefalle?
evt. no blinklysolje- rens??
Er en kar i Istanbul som selger slik olje. Anti-blink eller noe sånt... Kan brukes over hele bilen. Overdreven bruk gjør at bilen blir gul og tuter masse. Noe man ser på alle gule taxier av typen Tofas Salin ( lisensprodusert Fiat Regatta ) som fyker rundt og tuter. Mest i utide, og gjerne med fulle nordmenn i baksetet forbi ambulanser under utrykning.
Sjappa går bra, men han nekter å bytte lokaler. Trives best i den lille butikken på hjørnet rett ved basaren.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Jeg vet at det finnes en metode for fjerning av vanlig lysolje, men jeg vet ikke hvordan den virker på blinklysolje.

Dersom du vil prøve så finner du mer informasjon her: Light oil remover
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Vidar wrote:
Hauk wrote:Den har samme viskositet som tåkelysolja faktisk... går fint an å bruke om hverandre...
Vil ikke tåkelyset blinke når du bruker blinklysolje på den ??
Neida! Blinkefrekvensen er relatert til hastigheten olja blir fyllt på - og hvis man holder seg under 1 cl per minutt så blinker den aldri. Aberet er at tåkelysoljetanken er på 8 liter. Så sett av helga.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

DrHolm wrote:Krise!! nr.2
klarte så klart å helle blinklysolja i spyleveskedunken. noe som førte til at frontruta rett og slett blender meg... den berømte viskositeten gjør også det umulig å få av. noen som har no de- blinklysolje dem kan anbefalle?
evt. no blinklysolje- rens??
har hørt at en blanding av 43% Solo (ikke fanta) 45% Coca Cola og 2% RC Cola skal hjelpe... Men har ikke prøvd blandingen selv.. Har ikke vært så klumsete enda :lol: Du kan vist forsterke effekten ved bruk av 2-3 dråper Zalo. Men ikke ta mer enn 7 dråper, da vil den virke mot sin hensikt..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Coca Cola og tid fjerner alt :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

Vidar wrote:
DrHolm wrote:Krise!! nr.2
klarte så klart å helle blinklysolja i spyleveskedunken. noe som førte til at frontruta rett og slett blender meg... den berømte viskositeten gjør også det umulig å få av. noen som har no de- blinklysolje dem kan anbefalle?
evt. no blinklysolje- rens??
har hørt at en blanding av 43% Solo (ikke fanta) 45% Coca Cola og 2% RC Cola skal hjelpe... Men har ikke prøvd blandingen selv.. Har ikke vært så klumsete enda :lol: Du kan vist forsterke effekten ved bruk av 2-3 dråper Zalo. Men ikke ta mer enn 7 dråper, da vil den virke mot sin hensikt..
da har jeg handle- liste klar. har ikke trengt å spise på flere dager, ettersom jeg har måtte hengt ut av sideruta under kjøring. et lite gjesp, og jeg får en merkelig humle- smak i munn. smaker mistenklig ut som mack- øl, altså vondt.

forresten så var denne karen i istanbul ute til lunsh. skulle prøve igjen nærmere jul.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
TweetMX5
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 233
Joined: 24 Jul 2006, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by TweetMX5 »

DrHolm wrote: forresten så var denne karen i istanbul ute til lunsh. skulle prøve igjen nærmere jul.
Jøss... Det var en lang lunch... :mrgreen:
1994 Mazda Mx5 1,8L British Racing Green.

Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
sifpilsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 13 Sep 2006, 02:00
Location: Drammen
Status: Offline

Post by sifpilsen »

Frisker opp denne høyaktuelle tråden nå som høstmørket sniker seg innpå.
Hauk wrote:(...) Blinkefrekvensen er relatert til hastigheten olja blir fyllt på - og hvis man holder seg under 1 cl per minutt så blinker den aldri. Aberet er at tåkelysoljetanken er på 8 liter. Så sett av helga.
Helga? Med 1 cl/min vil det ta cirka 5 dager 13 timer og 12 minutter. Lykke til.

Jeg har lyst på magnetfeste for dobbel rotèrlampe(følgebilsaftblander) på Mx5en. Noen som har smarte forslag til festemetode? Hvor er det lettest å hente strøm?

PS:Dette er naturligvis softtop'en jeg skal ha den på. Det blir så fett når jeg legger den ned og det står to saftblandere på 'hattehylla'.

---------------------------------------------------------------------------
'91 NA n/a med 6-lykters lyktepod, carbonpanser, vippelyktmodda ryggelys som popper opp av bagasjelokket og brennende ønske om mer lys.
x-'94 NA 1.8 Japseimport i Irland.
x-'90 NA 1.6
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

sifpilsen wrote:Frisker opp denne høyaktuelle tråden nå som høstmørket sniker seg innpå.
Hauk wrote:(...) Blinkefrekvensen er relatert til hastigheten olja blir fyllt på - og hvis man holder seg under 1 cl per minutt så blinker den aldri. Aberet er at tåkelysoljetanken er på 8 liter. Så sett av helga.
Helga? Med 1 cl/min vil det ta cirka 5 dager 13 timer og 12 minutter. Lykke til.

Jeg har lyst på magnetfeste for dobbel rotèrlampe(følgebilsaftblander) på Mx5en. Noen som har smarte forslag til festemetode? Hvor er det lettest å hente strøm?

PS:Dette er naturligvis softtop'en jeg skal ha den på. Det blir så fett når jeg legger den ned og det står to saftblandere på 'hattehylla'.
Ok, langhelg da.

For lamper på taket på softtoppen anbefaler jeg borrelås. Skal det i tillegg lyse i disse kan du bruke en sykkeldynamo kobla til en slik sirene brukt i Stukaene (stupbombefly) under den andre verdenskrig. Feeeet lyd i 190+ km/t. Gjør underverker med alle bøndene som ligger og stanger i venstrefeltet på E18. Nesten så man kan dra paralleller med Moses og ett eller annet hav jeg ikke kommer på i farta...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
sifpilsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 13 Sep 2006, 02:00
Location: Drammen
Status: Offline

Post by sifpilsen »

Hauk wrote:Nesten så man kan dra paralleller med Moses og ett eller annet hav jeg ikke kommer på i farta...
Veel, fortalte jeg ikke fargen på saftblanderne jeg skulle ha på taket? Bare det kommer nok til å gjøre vei i vellinga(les:sommertrafikk på E18) ;)

PS: Noen som vet hvor stor påskjønnelsen blir for 'Eksemplarisk lysbruk over lengre tids virke' om Onkel skulle klare å ta meg igjen?

Også litt tilbake til topic da dere. Noen som har testet ut 60w frontlyktkonvertering? Jeg har lagt inn skrusokkel for å kunne bruke First Price-pærer for hjemmebruk for bedre økonomi på lyktepoden min.

---------------------------------------------------------------------------
'91 NA n/a med 6-lykters lyktepod, carbonpanser, vippelyktmodda ryggelys som popper opp av bagasjelokket og brennende ønske om mer lys.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hauk wrote: For lamper på taket på softtoppen anbefaler jeg borrelås. Skal det i tillegg lyse i disse kan du bruke en sykkeldynamo kobla til en slik sirene brukt i Stukaene (stupbombefly) under den andre verdenskrig. Feeeet lyd i 190+ km/t. Gjør underverker med alle bøndene som ligger og stanger i venstrefeltet på E18. Nesten så man kan dra paralleller med Moses og ett eller annet hav jeg ikke kommer på i farta...
Hvor ofte kommer du over 190km/t i en Mx-5? :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

biXen wrote:Hvor ofte kommer du over 190km/t i en Mx-5? :P
Hver gang jeg stuper ned påkjøringsrampa ned på Ring3 fra Sinsenkrysset... da gjelder det å holde på hatten.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
sifpilsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 13 Sep 2006, 02:00
Location: Drammen
Status: Offline

Post by sifpilsen »

biXen wrote:Hvor ofte kommer du over 190km/t i en Mx-5? :P
Null prob, man har da 100 hk på knappen tilgjengelig. Gjerne med en stor dose selvtillit og ditto tro på egne kjøreferdigheter. I tillegg til tro på lystgass som eneste vei til himmelen, bokstavelig talt. For motorens del i alle fall.

---------------------------------------------------------------------------
'91 NA n/a med 6-lykters lyktepod, carbonpanser, vippelyktmodda ryggelys som popper opp av bagasjelokket og brennende ønske om mer lys.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Det bråker så inn h... på høyt turtall med sånn K&N filter greie at det hadde jeg ikke orka prøve en gang :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply