Rudolf (mye bilder)
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Rudolf Racing !
Rudolf hadde aldri satt sine dekk på en bane før i dag.
(Ikke sjåføren heller, ikke en gang som tilskuer )
Men Anja har snakket varmt om Autoslalom som TSW arrangerer på Gardermoen.
(Det har i grunnen mange gjort)
Så da måtte jo det prøves.
Forberedelsene besto i å fylle termosen og sjekke lufttrykket (2.0Kg).
Hr. Dr. Holm, tok meg med på en Guided Tour i bilen sin, så da var jeg klar.
Etter noen runder fikk jeg med meg Kim som ga noen gode råd.
Skulle gjerne kjørt mer, men værforholdene var svært så ugreie.
To heat med tider, viste god forbedring fra første til andre.
Siste bilde burde være et bevis på at konsentrasjonen er på topp.
(Fare for kjevebrudd)
Morro var det, og sikkert ikke siste gang.
(Tusen takk til Terje Pedersen som har tatt bildene )
At bilen hadde fått litt juling fant jeg ut på hjemturen da radiatoren sprakk i Økernkrysset.
Stor ståhei
Erik
Rudolf hadde aldri satt sine dekk på en bane før i dag.
(Ikke sjåføren heller, ikke en gang som tilskuer )
Men Anja har snakket varmt om Autoslalom som TSW arrangerer på Gardermoen.
(Det har i grunnen mange gjort)
Så da måtte jo det prøves.
Forberedelsene besto i å fylle termosen og sjekke lufttrykket (2.0Kg).
Hr. Dr. Holm, tok meg med på en Guided Tour i bilen sin, så da var jeg klar.
Etter noen runder fikk jeg med meg Kim som ga noen gode råd.
Skulle gjerne kjørt mer, men værforholdene var svært så ugreie.
To heat med tider, viste god forbedring fra første til andre.
Siste bilde burde være et bevis på at konsentrasjonen er på topp.
(Fare for kjevebrudd)
Morro var det, og sikkert ikke siste gang.
(Tusen takk til Terje Pedersen som har tatt bildene )
At bilen hadde fått litt juling fant jeg ut på hjemturen da radiatoren sprakk i Økernkrysset.
Stor ståhei
Erik
Last edited by Rudolf on 25 Jul 2008, 01:12, edited 3 times in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
EspenSort92 wrote:Tenker det var feita ja, og minirudolf fikk svingt seg i speilet ser eg
Nei, blir det mer motortrim nå så blir MiniRudolf bilsykStianOppistov wrote:Stiligt å se at du reiser på bane med den. så nå blir neste mod motortrimm nå da, eg anbefaller en eaton m45 til å begynne med,,,
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Kinderegg !
Det skal ikke være lett
Etter litt lesing på miata.net i går fant jeg ut at en sprukket radiator er det lite vits i å fikse på.
Den vil sprekke igjen før eller senere.
Og man vil jo ha en pålitelig bil (vil man ikke?).
Radiatorservice hadde riktig type til 2100 spenn (på lager til og med).
Jeg brukte ca. 45 min på skiftet, så det var jo greit så langt....
Men bilen fusket og harket og dro ikke i det hele tatt på lavt turtall.
Hmm ..... Toppakning ???
En titt på pluggene kanskje.
Det var lettere tenkt en gjort !
IKKE MULIG å få av pluggkablene.
De satt dønn fast !!
De hadde smeltet
Det trange, dype plugghullet var tettet av smeltet plast og gummi.
Så her var det bare å demontere og begynne som billedhugger.
Den stivnede massen måtte hakkes løs med hammer og skrutrekker.
En "toppdeksel-støvsuger" ble konstruert og brukt til å fjerne løse biter etter hvert som de ble hugget løs.
Så skrur man sammen, monterer noen gamle pluggkabler man har liggende og starter opp.
Det var noe annet ja
Klart for prøvetur i skumringen
Etter ti minutter ....
BILEN KOKER.
Den nye radiatoren er tett og fin og varm, radiatorslangene er varme, vifta går ....
What the heck
Lang historie kort.
Etter å ha tenkt gjennom alle muligheter, bestemte jeg meg for å fjerne termostaten.
Rudolf går som en drøm.
(70 grader etter litt heftig kjøring)
Så da kan man bare spekulere på faktorenes rekkefølge og årsaksammenheng.
Teori:
1. Termostatsvikt som fører til koking.
2. Radiator sprekker som følge av koking.
3. Stengt radiator og lite vann fører til overoppheting av motor og pluggledningene smelter.
Jaja, sånn går nå dagan ....
Erik
Det skal ikke være lett
Etter litt lesing på miata.net i går fant jeg ut at en sprukket radiator er det lite vits i å fikse på.
Den vil sprekke igjen før eller senere.
Og man vil jo ha en pålitelig bil (vil man ikke?).
Radiatorservice hadde riktig type til 2100 spenn (på lager til og med).
Jeg brukte ca. 45 min på skiftet, så det var jo greit så langt....
Men bilen fusket og harket og dro ikke i det hele tatt på lavt turtall.
Hmm ..... Toppakning ???
En titt på pluggene kanskje.
Det var lettere tenkt en gjort !
IKKE MULIG å få av pluggkablene.
De satt dønn fast !!
De hadde smeltet
Det trange, dype plugghullet var tettet av smeltet plast og gummi.
Så her var det bare å demontere og begynne som billedhugger.
Den stivnede massen måtte hakkes løs med hammer og skrutrekker.
En "toppdeksel-støvsuger" ble konstruert og brukt til å fjerne løse biter etter hvert som de ble hugget løs.
Så skrur man sammen, monterer noen gamle pluggkabler man har liggende og starter opp.
Det var noe annet ja
Klart for prøvetur i skumringen
Etter ti minutter ....
BILEN KOKER.
Den nye radiatoren er tett og fin og varm, radiatorslangene er varme, vifta går ....
What the heck
Lang historie kort.
Etter å ha tenkt gjennom alle muligheter, bestemte jeg meg for å fjerne termostaten.
Rudolf går som en drøm.
(70 grader etter litt heftig kjøring)
Så da kan man bare spekulere på faktorenes rekkefølge og årsaksammenheng.
Teori:
1. Termostatsvikt som fører til koking.
2. Radiator sprekker som følge av koking.
3. Stengt radiator og lite vann fører til overoppheting av motor og pluggledningene smelter.
Jaja, sånn går nå dagan ....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Time will show ...mrinzane wrote:hohoi, hehe. Sånn kan det gå ja, men det ordnet jo sej å Rudolf har det fint:D
Det har jo vært himla varmt nedi der, så de nærmeste dagene vil vise om det har gått utover noe annet.
Et det noe som heter "burn in test" av en motor ?
I så fall har Rudolf vært igjennom en sånn
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har kokkelert litt nå ...StianOppistov wrote:Snodigt at de er smeltet, har vert rimelig varmt da, ser tydlig nedi toppen din at den har gode intervaller på oljer,,
Termostaten har vært i gryta og putra og kokt i lengere tid, uten å åpne.
(Den er m.a.o. totalt kaputt)
Problemet er at når motoren koker med lukket termostat, så er eneste tegnet litt bobling i ekspansjonstanken.
Hvis man ikke følger med på temp-måleren (hvem gjør det), så kan motoren bli svært varm uten at det merkes.
Rudolf gikk normalt, helt til radiatoren sprakk.
(Dampskyen var imponerende, ikke sett makan siden Krøderbanen åpna ...)
Først da begynte motoren å fuske.
Litt snodig erfaring dette.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Status: Offline
en medvirkende faktor er at orginale mazda vanntemp målern er totalt ubrukelig.. den har et bittelite område på midten som den står på over et stort område på reel målt temperatur.. dette er sikkert for å gi inntrykk av at tempen alltid er bra selgertriks.. ser kjapt at dette ikke stemmer når man har mer reelle målere.. idet tempmålern flytter seg fra midten på normalmx5, er tempen godt på vei forbi 115 grader and rising, er min erfaring.. den sto dønn i midten fra 90-115 grader ca.. for så å brått stige når det allerede er i seneste laget.. er laget flere howto's om emnet for hvordan man kan rekalibrere org målern til å vise fornuftig..
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
jo det er da det. var det ikke livstids garanti? (hvis jeg ikke tar helt feil..)HF-mx5T wrote:er det ikke garanti på sånt ?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hvis du leser det som står med biiiittteliten skrift, så står det:DrHolm wrote:jo det er da det. var det ikke livstids garanti? (hvis jeg ikke tar helt feil..)HF-mx5T wrote:er det ikke garanti på sånt ?
Garantien gjelder IKKE:
"- dersom termostaten ikke fungerer og dette fører til at radiatoren sprekker mindre enn tre timer
etter at du har kjørt Autoslalom der det er mer enn fire porter i løypa og løpet foregår på en søndag"
Det fant jeg ut da jeg finleste 38-siders garantibeviset mitt
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
tenkte på pluggledningene jeg da.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |